Vi ska byta tak. Det blir betongpannor igen. Sannolikt Bender Carisma. Huset har byggarea på ca 140m2. Tak enligt bild ca 200 m2. Lutning 24 grader. Rännor och stuprör tänkta att sparas. Dock plåtarbeten med att klä in skorsten mm (det vanliga typ ränndalar, takfot mm). Råsponten är i gott skick. Mellan tummen och pekfingret, hur mycket kostar ett takbyte (ca, på typ hundratusen när…)? Vi håller på att ta in offerter och spannet verkar stort.

Ett enplans tegelhus, svart tak, skorsten, tv-antenn, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tegelhus med svart tak, gräsmatta, grå himmel, inget snö, en buske, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tegelhus med veranda, trädäck, studsmatta och utemöbler, öppen uteplats med tak, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bor i Skaraborg. Bytte tak 2019. Betalade ca 1000kr kvadraten för takbyte. Då ingick allt. Även plåt och rännor
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Thomas Nordlinder Thomas Nordlinder skrev:
Bor i Skaraborg. Bytte tak 2019. Betalade ca 1000kr kvadraten för takbyte. Då ingick allt. Även plåt och rännor
Tack! Kan tänka mig att det gått upp något sedan dess men bör vara en bra indikation. Jag vet inte hur stor takyta jag har, ska ta fram ritningen o räkna på det...
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
S sepani skrev:
Tack! Kan tänka mig att det gått upp något sedan dess men bör vara en bra indikation. Jag vet inte hur stor takyta jag har, ska ta fram ritningen o räkna på det...
kan nog hamna där omkring ändå. Kollade lite på fakturan. Vi betalade för 295 kvadrat ganska exakt 220 000 efter rot. Och då valde vi pannor som var dyrare än standard pannor.
 
Min takyta bör vara ca 200 m2. Lite går bort i vinkeln i huskroppen, så kanske lite mindre men på ett ca.
 
Thomas Nordlinder Thomas Nordlinder skrev:
kan nog hamna där omkring ändå. Kollade lite på fakturan. Vi betalade för 295 kvadrat ganska exakt 220 000 efter rot. Och då valde vi pannor som var dyrare än standard pannor.
Jag fick en offert som var närmare 700 000. Ska sägas att det är det första företaget vi kollat med, och då inkluderade de nya rännor o rör....Vi kommer att kolla med fler...
 
  • Wow
  • Haha
MagicFingers och 7 till
  • Laddar…
Vårt med liknande storlek gick på 200-250 000 (minns inte exakt). Dom bytte pannor, papp, läkt, plåtarbeten, vindskivor, hängrännor och stuprör. Det var hösten 2020, så ganska nyligen men före inflationen.
 
Kollade noggrannare och före ROT kostar det faktiskt 740 000. Inflation eller ej så känns det ganska häftigt…
 
  • Gilla
J89
  • Laddar…
Har nästan exakt lika! 300 000:- va billigaste offerten av 4:a stycken. Gör det själv i sommar! Västra Götaland.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
M
Jag gjorde en servettkalkyl 2021 och landade på 75,000kr i material.
När man läser era offerter och vad andra fått betala så inser man att takläggare är något man skulle satsat på i unga dar:D

Tabell för kostnader och tid för takbyte, inkluderar material, enhetskostnad, kvantitet, total kostnad, och tidsåtgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svartvit bild av en dokumentation som tycks vara en offert med articlesbeskrivningar och priser, dolda personuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Billigast jag fick. Kanske är okej ändå men inget jag tänker betala. Får göra jobbet själv.
 
M
G Ganescha skrev:
[bild] Billigast jag fick. Kanske är okej ändå men inget jag tänker betala. Får göra jobbet själv.
Kan inte utläsa vad det står men det ser 6-siffrigt ut:D
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag gjorde en servettkalkyl 2021 och landade på 75,000kr i material.
När man läser era offerter och vad andra fått betala så inser man att takläggare är något man skulle satsat på i unga dar:D

[bild]
jag räknade snabbt baklänges på in offert och den omfattar ~800 timmar…
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Har nästan exakt lika! 300 000:- va billigaste offerten av 4:a stycken. Gör det själv i sommar! Västra Götaland.
300 kan jag tänka mig att betala för ett gott jobb. Hade hoppats på något lägre dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.