Hej,

Har läst runt lite och förstått att det är lätt att få sprickor i siporex.
Har planer på att installera downlights längst med väggen och bila in en kabel för belysningen.

Tanken är att det ska gå downlights längst med väggarna och kanske 15 cm från väggen ska själva "lådan" gå. så det blir att jag får borra i ett fyrkantigt mönster längst rummet om ni hänger med på hur jag menar?

Är det smart att göra så? menar ifall det börjar spricka mellan hålen så är det ju ras risk för hela bjälklaget?
Sen funderar jag på denna kabeln jag har tagit bild på, om det vore så klokt att bila i siporex ca 3cm för att dölja den.

60cm siporex handlar det om.
 
  • Taklampa i förgrunden, markerade linjer och instruktionstext för installation av belysning på ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
bull_mamman
  • Laddar…
Blir inte riktigt klok på hur du menar men…att göra mindre åtgärder i siporexen ska inte vara några problem.
Om tanken är att borra alla runda hål du markerat så hade jag nog inte vågat det.
Att fräsa in kabeln däremot hade jag tordats.
 
  • Älska
bull_mamman
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Blir inte riktigt klok på hur du menar men…att göra mindre åtgärder i siporexen ska inte vara några problem.
Om tanken är att borra alla runda hål du markerat så hade jag nog inte vågat det.
Att fräsa in kabeln däremot hade jag tordats.
Dem runda ska vara själva downlightsen, själva strecket är bärverket för "lådan". Otroligt dålig ritning av mig.
Tänker mig 2 skruv varje 1m för en 90 graders vinklad plåt som bärarmen ska skruvas fast på, detsamma mot väggen då.

Tordats = inte vågat? =)
 
  • Gilla
El Capitan
  • Laddar…
Denizz Denizz skrev:
Dem runda ska vara själva downlightsen, själva strecket är bärverket för "lådan". Otroligt dålig ritning av mig.
Tänker mig 2 skruv varje 1m för en 90 graders vinklad plåt som bärarmen ska skruvas fast på, detsamma mot väggen då.

Tordats = inte vågat? =)
Jaha så ljusen sitter på en ram? Då hade jag inte ens tvekat :D

Tordats=våga
 
  • Älska
bull_mamman
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Jaha så ljusen sitter på en ram? Då hade jag inte ens tvekat :D

Tordats=våga

Lite bättre ritning nu, ja det ska vara en "låda" och själva fästet för bärarmen till lådan är det som ska skruvas fast på siporexen. Köra med skruv direkt eller med plugg? nervös iom att det ska göras som en fyrkant runt rummet och kanske påverkar bärkraften på taket på något sätt.
 
  • Rumsinteriör, takmonterad skena för downlights, anvisningstext, rund spegel, soffa, neutral färgsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
bull_mamman
  • Laddar…
Denizz Denizz skrev:
Lite bättre ritning nu, ja det ska vara en "låda" och själva fästet för bärarmen till lådan är det som ska skruvas fast på siporexen. Köra med skruv direkt eller med plugg? nervös iom att det ska göras som en fyrkant runt rummet och kanske påverkar bärkraften på taket på något sätt.
Lättbetongskruv utan förborrning är det som gäller (enligt mig), och dra inte för hårt.
 
  • Gilla
bull_mamman
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.