Hej, vi ska riva en innervägg för att göra två små sovrum till ett stort sovrum.

Vi började riva och väggen består av dubbelgips och reglar på 45×45mm. Dock såg jag att i takregeln så går det två stycken, typ gångjärn, ner genom takregeln och är sedan fastspikade i de lodräta reglarna. Det är totalt två stycken såna "gångjärn", med 180cm mellanrum. Någon som vet vad det kan vara? Bifogar bild.

Innerväggen ska inte bara bärande enligt andra i området som rivit samma vägg.

Huset byggt på 70-talet. Ritningarna visar inte hur takstolarna går.
 
  • Skadad dörrkarm med trasig tätningslist och synlig dörrgångjärnsdel på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MrsGullman skrev:
Hej, vi ska riva en innervägg för att göra två små sovrum till ett stort sovrum.

Vi började riva och väggen består av dubbelgips och reglar på 45×45mm. Dock såg jag att i takregeln så går det två stycken, typ gångjärn, ner genom takregeln och är sedan fastspikade i de lodräta reglarna. Det är totalt två stycken såna "gångjärn", med 180cm mellanrum. Någon som vet vad det kan vara? Bifogar bild.

Innerväggen ska inte bara bärande enligt andra i området som rivit samma vägg.

Huset byggt på 70-talet. Ritningarna visar inte hur takstolarna går.
Man kanske har haft en stängningsbar innervägg under någon period ?
 
Jag tycker det ser ut som någon sorts fäste för någon konstruktion av rör. Kan det ha varit någon förenklad "lyftkran" under byggtiden? Att något alltså är eller har varit fäst i dessa uppe på vinden?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
ullet
Var är väggen? Bottenplan/övervåning?

I vårt förra hus (1½plan byggt på 60-talet) användes mellanväggen mellan dom två små sovrummen på övervåningen för att "hänga upp" bjälklaget och innertaket i det stora vardagsrummet under. Så den var bärande, men inte neråt, utan uppåt.

Kanske läge att klättra upp på vinden (om det finns en sån ovanför) och se om det finns ett motsvarande beslag där ovanför som något "kan hänga i"?
 
ullet ullet skrev:
Var är väggen? Bottenplan/övervåning?

I vårt förra hus (1½plan byggt på 60-talet) användes mellanväggen mellan dom två små sovrummen på övervåningen för att "hänga upp" bjälklaget och innertaket i det stora vardagsrummet under. Så den var bärande, men inte neråt, utan uppåt.

Kanske läge att klättra upp på vinden (om det finns en sån ovanför) och se om det finns ett motsvarande beslag där ovanför som något "kan hänga i"?
Tyvärr kan man inte se något på vinden då vi har platt tak, så finns en "vind" men inget man kan komma in i.

Rummen är på övervåningen, under är köket/hall som har helt öppen planlösning.
 
Jag tror att det bara är en infästning, för att stabilisera väggen. För att säkerställa att den tunna väggen stod stadigt, även om barn och ungdomar härjade i rummen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Är det inte bara istället för skråspikning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.