Hej,

vi har bestämt oss för att byta golv hemma. Men just nu har vi ett problem som hindrar oss.
Vi har en conturakamin av okänd modell i vardagsrummet som behöver flytta på sig så att vi kommer åt golvet under.

Har kollat en del men hittar inga avmonteringsanvisningar eller liknande. Har någon några tips?

jag har hört av mig till några experter i mitt område och de vill ha 10-15000 för att ta loss och sätta dit den igen. Det känns rätt saftigt.

Tack för hjälpen!

nedan följer några bilder:
Conturakamin på trägolv i vardagsrum med en glasplatta framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insida av en conturakamin som visar fästpunkter och anslutningar för eventuell demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En conturakamin med synlig röranslutning till taket i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
sunnis
Den där kaminen väger ju knappt ingenting, borde går att plocka ner täckplåterna runt takanslutningarna gå genom med ficklampa så inget är ivägen, sen ska ni i teorin kunna lyfta den rakt upp några centimeter - tillräckligt för att skjuta in det nya golvet. Man får bygga en liten lyft med reglar & fantasi.

10-15k kan nog vara det det kostar att få dit en firma med 2 man att montera ner allt en arbetsdag och sedan dit för att återmontera en dag.

Vad är det för fel på golvet? Vad många missar är ju att man kan slipa och färga om golven, dessutom blir det bäst efter en slipning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Den där kaminen väger ju knappt ingenting, borde går att plocka ner täckplåterna runt takanslutningarna gå genom med ficklampa så inget är ivägen, sen ska ni i teorin kunna lyfta den rakt upp några centimeter - tillräckligt för att skjuta in det nya golvet. Man får bygga en liten lyft med reglar & fantasi.

10-15k kan nog vara det det kostar att få dit en firma med 2 man att montera ner allt en arbetsdag och sedan dit för att återmontera en dag.

Vad är det för fel på golvet? Vad många missar är ju att man kan slipa och färga om golven, dessutom blir det bäst efter en slipning.
Tack Sunnis!
Golvet är det inget fel på, det är vanlig fåfänga som spelar in här. Frugan vill ha vitt golv och jag har lite att göra.
Jag ska kolla hur det ser ut i taket. Men i teori så Salman bara kunna lyfta? Följer hela skorsten med då? Eller är det bara kaminen som går upp?

/S
 
A
Om du lyfter kaminen en smula, glöm inte att lyfta eller lossa topp plåten uppe på huven, så att den inte trycks sönder. Mina hantverkare glömde detta, med följden att det regnade in efteråt.
 
S Sarg skrev:
Hej,

vi har bestämt oss för att byta golv hemma. Men just nu har vi ett problem som hindrar oss.
Vi har en conturakamin av okänd modell i vardagsrummet som behöver flytta på sig så att vi kommer åt golvet under.

Har kollat en del men hittar inga avmonteringsanvisningar eller liknande. Har någon några tips?

jag har hört av mig till några experter i mitt område och de vill ha 10-15000 för att ta loss och sätta dit den igen. Det känns rätt saftigt.

Tack för hjälpen!

nedan följer några bilder:
[bild] [bild] [bild]
Hej! Har en exakt likadan kamin och skall byta golv. Hur gjorde ni till slut?
 
Vi har vår kamin stående på en plåt så när vi bytte golv lyfte vi på plåten och tog av de gamla golvet ca 1 dm in under plåten och sköt den det nya golvet in mot det gamla. syns inte att det finns två olika golv under plåten.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Jonand2 skrev:
Hej! Har en exakt likadan kamin och skall byta golv. Hur gjorde ni till slut?
Vi fick dessvärre avmontera hela kaminen då den låg direkt mot golvet. Nu har vi lagt fötter under kaminen så den går att lyfta några cm om vi får för oss att byta golv framöver :(

/S
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
harry73
Ser ut att vara en 15 år gammal conturakamin i 500 serien.
Tilluft utifrån genom röret i golvet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.