Kan man göra det eller är det svårt??

Vi ska förmodligen byta våran lägenhet mot ett hus. Han kommer inte besikta huset och förmodligen inte vi heller. Vi vet ganska mycket om huset ändå och ska åtgärda grund byta fasad, toaletter kök osv (mannen är snickare). Det enda som vi inte ska åtgärda är väl papptaket och det ska visst vara bytt. Från början så sa vi att vi tar väl hjälp av en mäklare för att allt ska bli rätt men nu undrar jag om det är nödvändigt.

Är det någon annan som skrivit allt utan mäklare och vad innebär det, hur gör man?
 
Kanske enklast att fråga någon mäklare vad denne tar för att ombesörja skrivbordsarbetet. tror inte det skulle innebära någon större summa.Annars kan även banken hjälpa till, men det blir också till en kostnad.
 
Det finns ju internetmäklare, tar 15000 för pappersjobb (tror jag). Min kollega sålde sitt hus själv, han annonserade på nätet och håll i visningar för att senare ta hand om budgivningen.
När det var dax att skriva kontrakt så köpte han färdiga mallaa bara och standar bilagor (finns att köpa i t ex bokaffärer och kostar några hundra).
 
Vi köpte en stuga privat och då skötte en mäklare alla papper för 5000:- vilket var prisvärt tycker jag.
 
Kika skrev:
Är det någon annan som skrivit allt utan mäklare och vad innebär det, hur gör man?
Det är inte svårt.
Vi köpte vårt hus privat och ordnade med alla papper själva.
Man behöver bara skriva ett köpekontrakt och ett köpebrev.
Det finns mallar att få tag på för sådant.

Sedan ansöker man om lagfart hos sin tingsrätt.
Detta kan banken eller tingsrättsanställda hjälpa till med så att man får rätt dokument att fylla i.

Mer än så behövs egentligen inte.

Undersökningsplikten hos köparen och upplysningsplikten hos säljaren är densamma oavsett om köpet genomförs med mäklare eller ej.
 
Vi köpte utan mäklare. Alla papprerna skrevs på bankkontoret och banken stod för all kunskap och allt som skickas till olika instanser. Det var rätt praktiskt eftersom banken ordnar med lånet, pantbrev. Utöver det hjälpte banken till med lagfart och kontraktet.
 
Du kan också anlita en jurist som kan ordna detta åt dig.
 
Kolla först med er bankkontakt hur mkt de kan göra och vad det kan kosta er. Köpekontrakt finns att få tag på överallt och vad är vitsen med att betala 15000 kr för något man kan göra själv??? Spara pengarna til huset...

Det er bankman också kan hjälpa er med (o utan kostnad) är att se på vilket sätt tidigare ägare fått fastigheten (genom köp, arv, gåva, bodelning). Om det inte är genom köp är det bra om ni kollar upp ifall det finns något förbehåll mot ev. försäljning. Finns det gåvobrev så kan det vara så att säljaren inte får - enligt brevet - sälja fastigheten vidare. Inskrivningsmyndigheten dit lagfartsansökan skickas vill få in denna information för att bevilja er lagfart. Var noga med detta!

Besiktning skulle jag dock satsa lite på... Mest därför att det ger en viss utrymme för att förhandla om priset...

Men, det är väldigt enkelt att själv ordna med allt vad gäller en fastighetsaffär. Och man sparar massor!
 
nikasp
Trådlyft:
Vi är spekulanter på ett torp och stor "risk" att vi köper det snart. Relativt billigt, ett par hundra tusen. Vad gäller idag, pratar jag med min bank där vi har bolån på hus och ber om hjälp med pappersexercis eller ska man prata med en mäklare? Vi köper troligen kontant och det är ingen mäklare inblandad utan vi fick svar på en lapp på ICA.
 
nikasp skrev:
Trådlyft:
Vi är spekulanter på ett torp och stor "risk" att vi köper det snart. Relativt billigt, ett par hundra tusen. Vad gäller idag, pratar jag med min bank där vi har bolån på hus och ber om hjälp med pappersexercis eller ska man prata med en mäklare? Vi köper troligen kontant och det är ingen mäklare inblandad utan vi fick svar på en lapp på ICA.
Jag skulle rekommendera dig att prata med din bank. De borde kunna hjälpa dig.
 
nikasp
Skandiabanken kunde inte hjälpa sa dem men säljarens Länsförsäkringar kunde tydligen det så det löser sig.

oobum skrev:
Jag skulle rekommendera dig att prata med din bank. De borde kunna hjälpa dig.
 
Ja numera är det väl nätt o jämnt att "fullservicebankerna" ger den servicen längre.

Det du bör kolla när ingen mäklare är med är att säljaren verkligen är ägare, och ensam ägare (är han gift eller sambo, så bör pappren skrivas under av båda, även om bara en äger). och att det inte finns några förhinder för försäljning i stil med det som står högre upp i tråden.

Samtidigt bör du kontrollera om det finns några pantbrev (inteckningar) uttagna. Det blir dyrt för dig om gamla inteckningar är förkommna. banken kan säkert hjälpa till med den typen av kontroller (s.k "gravtionsbevis"). Annars tror jag att du kan få det med ett tel. samtal till inskrivningsmyndigheten. Detta är den typ av kontroller som en mäklare är skyldig att göra (men ofta slarvar med), så utan mäklare måste du kontrollera själv.

Utöver detta, givetvis de vanliga kontrollerna av huset, att tomten verkligen är så stor som den ser ut, att det inte finns några mindre trevliga planeändringar/bygglov i närheten på gång, vad som krävs i form av avloppsanläggning.

Just det där med avloppsanläggning kan bli en obehaglig överraskning, det sker sedan ett par år en landsomfattande jakt på otillåtna avlopp. Och skulle det ex. bli kommunalt avlopp så är anslutningskostnaden i många fall på över 200 000.
 
nikasp
Jag har dragit ut registerutdrag från Lantmäteriet så han är ägare och pantbrev på hela 2000 kr finns uttagna :) Dock så har jag hittat en oroande planerad vägdragning som kan komma nära torpet om några år. Får prata med Trafikverket nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.