Hej!
Vi har ett fint två-planshus i tegel, byggt 93, med ett rejält inglasat uterum. Uterummet är dock inte av samma kvalitet. Trästolparna har börjat ruttna och vi har bytt ut träet på ena sidan. Men nu behöver resten bytas ut. Uterummet är placerati söderläge med en stensatt uteplats utanför.
Problemet är dock att vi inte trivs i uterummet. Det är så välisolerat, med extra tjockt tak så det går inte att vara där under sommaren. Det är alldeles för varmt och för dålig luft. Under våren och nu under hösten är det väl okej, men det känns ändå instängt.
Är vi galna som vill bygga trädäck av alltihopa istället? (släktingar av den äldre pensionärs-kuvös-generationen tycker så..)
Var finns det fina bilder på trädäck på nätet?
 
Jag tycker inte alls att ni är galna. Det första vi gjorde när vi köpte vårt hus (byggt 81) var att riva det uterum som stod i söderläge, just som ert. I vårt fall ersatte vi den med en stenplats, och det är helt klart den mysigaste platsen att vara på när solen står på och det värmer lite gott.

Jag tycker absolut att ni ska göra så. :D
 
Vi rev också uterummet det första vi gjorde när vi flyttade in i vårt 70-tals hus. Nu har vi en underbar altan i västerläge istället där vi njuter hela sommaren. Som bonus fick vi ett mycket ljusare vardagsum också eftersom uterummet var placerat precis utanför vardagsrummet...
 
Uterum har iofs sina fördelar de med, dock kanske inte i söderläge i mitten på Juli.

Jag tycker det är trevligt att kunna komma "ut" och fika i februari Mars när solen börja titta fram.

Ett sätt att göra om kan ju vara att intallera rejäl ventillation, de bör troligen vara en eller flera öppningsbara luckor i taket med kanske en kvm yta..
 
Jagfunderar ozå på att riva. Har 70-tals hus med veranda, som är dock inte isolerat. Nu måste taket bytas och jag vet inte om jag skal byta till kanalplast och i framtiden isolera verandan eller köpa takplast och i framtiden öppna upp väggar.
Menn eftersom från verandan kan man ta sig till en friggebo som fungerar som extra rum, så får det väl bli som det är, det kan vara bra att ha lite skydd från snö och regn.
 
evanord skrev:
Hej!
Det är så välisolerat, med extra tjockt tak så det går inte att vara där under sommaren. Det är alldeles för varmt och för dålig luft.
Om du räknar ihop alla vår- och höstdagar + kyliga sommarkvällar + regniga, blåsiga eftermidagar då du kan sitta i ditt uterum och ha det torrt och varmare än ute så blir det säkert många fler dagar än dom korta soliga sommarperioder som man får sitta ute utan skydd.

Att byta ut några stolpar och plankor och förbättra ventilation - det skulle jag göra. Det är inte stolpar men glas som kostar skjortan när man vill bygga nytt. En burk färg och sparsamt med möbler brukar förbättra trivsel på en inglasat veranda. När det är riktig sommar så förvarar vi bara sittkuddar vid regn i vår uterum men i år satt vi faktiskt mer inne än ute...
Inglasat uterum är inte för varma dagar då man kan sitta ute men för alla dom andra mer kalla perioder. Du skriver att det redan finns en annan uteplats (utan väggar och tak) så finns det ju alla möjligheter för att välja plats efter utetemperaturen. Verkar som om ni inte har bott så länge i huset ?
gaia
 
Svårt svårt... inget är rätt eller fel... beror ju på vad man vill ha ut av en uteplats.
Vi köpte vårt hus för 3 år sedan. Vårt hus hade två uteplatser, en halvstängd i "norrläge" och en öppen i "söderläge". Vårt hus står lite snett så det är inte rena norr och södeläge.
Min fru och jag är inga soldyrkare... så vi uppskattar jättemkt att ha två uteplatser att kunna välja skugga eller sol.

Det viktiga är nog att inte vara förhastad.
Vi utvärderade i två somrar.
Insåg att vi hatade vår halvstängda uteplats... men ville ha skuggläget kvar och tyckte att den öppna i söderläge var bra men i dåligt skick.

Så vi stensatte den öppna (var en sunkig trätrall direkt i jord) och satte markis. Bästa vi gjort, vi älskar den uteplatsen.
Den bakre revs, byggde upp en ny, större med vinkel som går runt huset så att det blir kvällssol där oxå. Stort trädäck men även en inbyggd del på kanske 15 kvadrat. Att vi ville ha en helt inbyggd del oxå är faktiskt mest för myggen... de kan förstöra fina sommarkvällar.

Vi fokuserar annars mest på helt öppet, vi älskar trädäck, uteplats ska ju ända mest vara just ute...
Men som sagt, känna efter... och sen bara kör järnet med vad man bestämt.


(Som parantes... halvstängd uteplats var värdelöst, antingen helt öppet trädäck/stensättning eller en helt stängd del.
Mellantinget som vi hade var inte bra till någonting.)
 
Eftersom ni ändå inte trivs i det så riv det, ni kommer ju ändå inte att använda det. märker ni att ni vill ha ett uterum så kan ni ju alltid bygga ett nytt-som ni vill ha det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.