Hej
Här är vår planlösning på vårat 1-planshus med två vinklar, tyck till!!
 
Jag tycker så här:
1, Hallen är på tok för liten. Var ställer man skor och hänger av sig kläderna???
2, Tvättstugan är alldeles för liten. Jag antar att den också kommer att användas som groventré och då behövs större yta.
3, Varför tar ni så mycket utrymme till ert badrum? Minska detta och gör mer garderober i stället.
4, Köket känns lite trångt och det är väldigt långt till kyl och frys. Jag hoppas att ni inte placerar ugnen där borta. Jag skulle inte vilja ta ut heta plåtar/formar ur ugnen och behöva springa över hela köket för att kunna ställa ifrån mig det.

Annars är det inte så tokigt även om det känns väldigt stort och långt från ena änden till den andra.
 
Spontant skulle jag vilja ha entrén närmare carporten (slippa gå runt huset eller kortaste vägen genom förrådet och tvättstugan, jag vet dock ej hur er tomt ser ut...) och slippa få blickfånget rakt från vardagsrummet. Har ni t.ex bjudning är det trevligt för gäster att kunna hänga av sig i lugn och ro innan man stirras ut och hälsar på alla...


Ni har valt ingången till relaxen från korridoren och inte från masterbedroom. Samtidigt har ni valt en oskyddad toastol med fri sikt, vilket är lite motsägelsefullt. Antingen intimrum / master bathroom eller annars insynsskyddad toa och separat entré, tycker jag. Att ha toa i relax med dusch o bastu tycker jag är ett måste. Här får ni tänka till vad ni prioriterar och hur ni kommer använda relaxen mest - själva, med hela familjen eller med vänner.. Kanske rentav skippa en av de två toaletterna i norra delen och ge plats åt en bastu...

För liten tvättstuga, fel placering av/för många toaletter, för liten och felplacerad entré.
Annars en fin öppen planlösning.

Jag skulle
-ersätta det vänstra sovrummet med entré+garderober, detta sovrum flyttas nedanför det högra och ersätter de 2 toaletterna (de 2 sovrummen kan vridas 90gr och ge plats åt en entrétoa högst upp).

-ersätta allrummet (döutrymme) med en rejäl bastu/relax + toa och eventuellt ha en större tvättstuga där bastun/relax nu står (enda nackdelen är att ni får ljudisolera lite extra).

-ha 90 graders vinklar på köket/köksbänken vilket ger mer utrymme, samla alla vitvaror runt köksbänken.


Lite osäker på om öppna spisen har optimal placering. Ska den bara ge värme eller ska den också vara mysfaktor/synfång?
 
Ta den lilla gästtoan och använd till en stor garderob i hallen! Tre toaletter behöver man inte i ett hus med tre sovrum! Men en stor garderob att gömma alla jackor och skor i e toppen! Annars tycker jag det e fint. Gillar matplatsen i köket!
 
Tack för alla synpunkter, huset kommer att byggas på en ganska smal hörntomt, där gatan svänger runt huset därav entren i vinkeln samt det långsmala huset, vi har valt att satsa på relax rummet därav det stora badrummet, köksplaneringen är inte klar men flytt av kyl frys och ugn är aktuellt, samt en köksö med spis mitt i.
Vi har även strävat efter att två tonårsgrabbar skall få sin egen del av huset med allrum och egen dusch och vi själva skall få vara ostörda i "vårat hörn". en gästtoalett vill vi ha p.g.a att "vår"toa ligger i andra ändan av huset och grabbarnas kanske inte alltid är städad för gäster.
Tvättstugan ska jag fundera lite på, kanske man kan ta en del av allrummet till att utöka den.
Ihallen har vi tänkt bygga en skjutdörrs garderob till vänster.
 
Om ni ska ha spishäll i köksön, tänk då på att ni ska ha en vask där också. Det ska gå att hälla ut t.ex. hett pastavatten direkt, utan att behöva korsa golvet där barn kanske leker (barn gör inte alltid som man säger ...). I mina ögon blir fläkten ofta störande när man har spishäll i köksö, men det är ju en smaksak. (Jag är inte mycket för köksöar över huvud taget:)
 
Jag skulle fundera på följande.
Vilka vägar kommer nyttjas mest. Från bil till köket med matkassar är ganska vardaglig. detsamma gäller
säng-bad-kök-bad-ytterdörr.
Vad sysslar tonårssönerna med? har de smutsiga utekläder?, träningskläder?. kommer de få komma in stora entren eller gå grovingången./tvättrummet?
Vad sysslar de med hemma? spelar spel/ musik/instrument??? i så fall borde det finnas en dörr.
Kan man lägga groventre/tvätt i anslutning till huvudentren/köket? skulle jag funderat på
Vilka morgonrutiner har ni?, vår gästtoa vid entren har blivit tandborstrum för barnen, iofs är de små och vi har 2 våningar.
Skall ni ha ett fönster ovanför sängen??
Fundering: Jag vill inte ha fönster vid badkaret, visst undantag finns om man har insynsskyddad tomt med fantastisk vy, kan man inte byta plats på det och bastun?
lite tankar..... :)
 
Tycker inte huset känns helt funktionellt.
Väldigt lite förvaring och så liten tvättstuga till två tonårssöner kommer driva er till vansinne. Badrummen är en smaksak så det har jag inte tittat så mycket på men att det måste till plats i hallen för förvaring, krokar till gästers kläder och gärna något att sitta på när man tar på skor känns nödvändigt.
Braskaminen känns helt malplacerad precis som jag inte blir klok på ytan framför den. Braskaminen borde väl vara placerad där man sitter på kvällarna så ni får njuta av ljuset den ger.
Tänk också på att ljud färdas, ni kommer ha bekymmer med att titta på tv i allrummet om det samtidigt sitter folk och pratar eller tittar på tv i vardagsrummet (egen erfarenhet, miss i planeringen) så en mindre öppning och skjutdörrar till allrummet skulle jag definitivt ta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.