Jag och frun har ärvt ett hus i södra Småland. Det är illa isolerat och har eluppvärmd vattenburen värme. Det finns även en luft luft värmepump. Uppskattad förbrukning är ca 17 000 kWh per år. Vi kommer mest att ha huset som sommarstuga och inte vara där vintertid.

Vad är bästa sättet att sänka elräkningen?
Vi har dragit ned värmen rejält över vintern så jag tänker mer på större grejer. Det jag kan komma på är:
* Byta ut elpatronen mot en luft-vatten-värmepump. Jag har ingen erfarenhet av detta och ingen koll på hur kalkylen ser ut.
* Isolera om huset. Känns som en jättegrej med lång återbetalningstid, men har ingen koll.
* Köpa en till (eller flera) luft-luft-värmepumpar. Låg investeringskostnad, men inte jättesnyggt med en massa saker på innerväggarna. Dessutom har huset en lite snårig planlösning med många dörrar och väggar. Två våningar.
* Installera solpaneler och hembatteri. Också lite för stort projekt för mig skulle jag tro.
* Nåt helt annat som jag inte kommit på.

Vad tycker ni är bästa alternativet? Tacksam för alla era bra tips!
 
Anpassa vattensystemet så det går lätt att tömma på ett säkert och effektivt sätt. Därefter kallställdes huset vintertid då det ej används. Så gör vi(och har gjort sedan 1951) i vårt fritidshus i södra Lappland. Med en brasklapp för att klimatet där jag har stugan kanske är mer gynnsamt för kallställningen än motsvarande i Småland.

mvh LOB
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ligger huset på en aktrativ plats så kan ju en bergvärme/jordvärme system vara ett alternativ
 
Har ni tillträtt huset redan? Hur stort är det ungefär?

Mitt förslag är att ni gräver där ni står och använder befintliga grejer på ett ekonomiskt försvarbart sätt:
Stäng av den elektriska varmvattenberedaren när ni inte är i huset. Stäng också av vattenpumpen/inkommande vatten (om det är kommunalt VA). Låt elpatronen till värmesystemet stå på ~10 grader för att förhindra att systemet fryser. Sätt luft/luftvärmepumpen på lägsta möjliga värme, men hög fläkthastighet och låt alla innerdörrar vara öppna.

Total kallställning är inte att rekommendera, eftersom värmesystemet förmodligen inte är anpassat för det. Det lär bli svårt att tömma systemet helt, och då är det stor risk för frysskador.
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har ni tillträtt huset redan? Hur stort är det ungefär?

Mitt förslag är att ni gräver där ni står och använder befintliga grejer på ett ekonomiskt försvarbart sätt:
Stäng av den elektriska varmvattenberedaren när ni inte är i huset. Stäng också av vattenpumpen/inkommande vatten (om det är kommunalt VA). Låt elpatronen till värmesystemet stå på ~10 grader för att förhindra att systemet fryser. Sätt luft/luftvärmepumpen på lägsta möjliga värme, men hög fläkthastighet och låt alla innerdörrar vara öppna.

Total kallställning är inte att rekommendera, eftersom värmesystemet förmodligen inte är anpassat för det. Det lär bli svårt att tömma systemet helt, och då är det stor risk för frysskador.
Bra tips men jag tror att vi gjort i princip alla redan
Frågan är vad man gör nu
 
Ändå är beräknad årsförbrukning 17 000 kWh? Eller är det före era åtgärder?

En luft/vatten-värmepump är ett mer effektivt sätt att ha underhållsvärme på vintern, men det är lång leveranstid på dem.
 
Attitudeswe
A.n.d.e.r.s A.n.d.e.r.s skrev:
Bra tips men jag tror att vi gjort i princip alla redan
Frågan är vad man gör nu
Du skulle kunna smartstyra vattenvärmen. 10 grader returledning bara om utetemp går under +2.

Luftvärmepumpen kan du byta till avfuktning om utetemp är över +8
 
Förmodligen försvinner mycket värme genom luftläkage. En billig lösning kan vara att gå runt och täppa till hål och glipor mellan golv, vägg och tak samt fönster och dörrar. Ännu viktigare att göra detta om huset är utsatt för mycket vind.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Du skulle kunna smartstyra vattenvärmen. 10 grader returledning bara om utetemp går under +2.

Luftvärmepumpen kan du byta till avfuktning om utetemp är över +8
Det där lät intressant men jag förstod inte exakt det där med vattenvärmen. Kan du förklara lite mer? Tack
 
Attitudeswe
Försök ha vattenburna elvärmen av om inte utetemp kräver att den är igång för att skydda systemet. Kanske kan man fylla systemet med frostfritt medel?

En LLVP duger bra till en stuga. Jag värmer hela vår 205kvm Villa i SE3 med bara en LLVP. Håller 20 grader inne utan stöd av ren el ner till -8 ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.