Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Har du en jordfelsbrytare som fungerar så kan du aldrig få speciellt mycket ström genom kroppen. Det där kan inte ha känts speciellt mycket…
Hrrm, ryktet säger att >30mA (JFB) känns förjävligt ordentligt.
Men jag har inte testat att trippa en JFB med kroppen, det är jag för feg för.

Sen har de som tillverkar en JFB lite olika tid/strömgränser att hålla sig inom.
Främst max30mA i upp till 300mS och max 150mA i max 40 mS
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Brukar ni åka till akuten om ni får en stöt eller är det bara slöseri på tid?
Jag har lagt in en stöt på en tjej en gång och fick åka till akuten när hennes lille kom.
 
  • Haha
  • Gilla
Perolofl och 4 till
  • Laddar…
Ström är inte att leka med. Bara skåda smällen av en fas och nolla som är kortsluten, med en "futtig" 10A säkring och föreställ dig den kraften fara genom din kropp.

Tyvärr som elektriker så har man råkat "få en kyss", dock ingen strömgenomgång genom hjärtat, men det är ju naturligtvis något man undviker. Det är viktigt med isolation. Vi jobbar med gummihandskar och annan skyddsutrustning för säkerhets skull. Får man en kyss varje vecka kanske man ska se över hur man arbetar. Nog vaknar man alltid men hälsosamt i längden är det knappast. Risken är att man blir nonchalant som elektriker, vet flertalet.

Ju starkare ström desto farligare blir den. Inte nog med kraften i sig utan det kan också skapas en ljusbåge som skadar både ögon och ger brännskador. Det är syret i luften som antänds och blir som en "flashbang". Sker dock mest i ställverk.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Mycket intressant att höra! Skönt att det gick bra för dig! En elolycka händer lätt vid små fel och maskiner i regnigt väder är mer riskabelt. Fick höra en historia för många är sedan där en kvinna dragit skarvsladd på skarvsladd ute på en blöt gräsmatta där kabeln till slut blev så pass lång att JFB inte löste och hon dog. Den ena kabeln var skadad och hon fick strömgenomgång när hon jackade i sista biten, det gick på några sekunder.
Det går inte att få en JFB att sluta trippa pga av kabellängd.
Ja om vi inte snackar om 80 mil skarvsladd då.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det går inte att få en JFB att sluta trippa pga av kabellängd.
Ja om vi inte snackar om 80 mil skarvsladd då.
Räcker med ström på något sätt går ut i en jordledare eller läcker ut någon annanstans än går till nollan.
 
Mikael_L
S Slangfil skrev:
Jäklar vad många tuffingar som inte har en jäkla susning i den här tråden.
Vid strömgenomgång över 120VDC eller valfri AC
Varför väljer du exakt 120VDC?

Låter som att du har valt spänningsbandet för ELV, och då är det faktiskt 50VAC resp 120VDC.

Gränsen för lågspänning är 1000VAC / 1500VDC (Och ELV är också i området lågspänning, faktiskt)

Detta gäller i Sverige och många andra länder, men det finns andra gränser i andra länder.
 
Mikael_L
S SifVerT skrev:
Räcker med ström på något sätt går ut i en jordledare eller läcker ut någon annanstans än går till nollan.
Du får fundera några varv till på det där.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du får fundera några varv till på det där.
Hmmm.. var formulerade jag mig fel?
 
Mikael_L
S SifVerT skrev:
Hmmm.. var formulerade jag mig fel?
Att längden på sladden kan påverka funktionen på JFB.
Det kan den inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att längden på sladden kan påverka funktionen på JFB.
Det kan den inte.
Det hävdade jag väl heller aldrig?

Det jag skrev är vad som gäller för att utlösa en JFB oavsett installation, dvs att ström inte återvänder till nollan och JFB utan smiter på annat håll. Gäller även om du har världens spänningsfall på ledningen.
 
T Tgl73 skrev:
Blodet kan koagulera efter strömgenomgång!
För att senare passera hjärtat,tex när man ligger och sover,då kan det vara så att man aldrig mer vaknar!
Tog väldigt lång tid innan någon skrev om den verkliga faran med elstötar. Jobbar med elbilar och bland det första vi får lära oss är att ringa 112 om vi får en stöt. Det märket jag håller på med har 400V 230A DC, så man har ju lite respekt för detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G Gripagården skrev:
Jag har lagt in en stöt på en tjej en gång och fick åka till akuten när hennes lille kom.
Hade då fått någon kyss av henne då?
 
  • Gilla
Gripagården
  • Laddar…
Senast jag fick en kyss var på landet, då jag lärde mig att jordkabeln faktiskt var röd på femtiotalet.
Innan dess var det när jag donade med en rörförstärkare och fick lära mig varför en del bägarkondensatorer är pappersklädda. Det var nog 400 volt, sådär att det sjöng lite i skallen.

Gamla elektriker spottade på fingret och stoppade in i centralen för att känna var det fanns spänning.
Kloka som de var hade de nog gummisulor och de höll inte med andra handen i element eller diskbänk.
Får man en kyss behöver man inte åka till vårdcentral om pulsen är regelbunden och inga andra skador syns.

Högspänning är annorlunda. Där kan bisarra skador uppstå, t ex i benmärgen som är en bra strömledare.

Har inte strömmen kommit in genom en lem (arm/ben) och ut genom en annan så e de lugnt. Man får inte hjärtflimmer tre veckor senare.
Men folk är så sköra nuförtiden. :confused:
 
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hrrm, ryktet säger att >30mA (JFB) känns förjävligt ordentligt.
Men jag har inte testat att trippa en JFB med kroppen, det är jag för feg för.

Sen har de som tillverkar en JFB lite olika tid/strömgränser att hålla sig inom.
Främst max30mA i upp till 300mS och max 150mA i max 40 mS
I så fall är det nog något fel på JFB:n. Det handlar inte bara om strömstyrkan, det handlar om tiden också, en JFB löser ut så snabbt att det inte känns speciellt mycket… stor skillnad jämfört med att inte ha JFB…
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.