Hej,

Jag undrar hur det fungerar med byggförsäkringen 10 års garantin om man har delad entreprenad och gör saker själva? Vi hade tänkt att gjuta plattorna själva. Är det någon som gjort detta och vet hur det fungerar?
 
Försäkringsbeloppet skall täcka hela produktionskostnaden, dvs inkludera eget arbete.
Dock kommer du aldrig att kunna få ut något på försäkringen när det gäller eget arbete, endast för anlitade entreprenörer.

Altså är det en lagstadgad, dålig försäkring som man är tvingad att ta men som är meningslös vid eget arbete.
Surt, eller hur?
 
Är det den sk Garbo-försäkringen ni pratar om? Isf täcker min enbart kostnaden för huset, inte för uppförande mm. (Dvs mindre än hälften av totalsumman) och det låter ju fel... någon som vet vad som gäller? Ska man skriva en separat försäkrning med varje entreprenör utöver husleverantörens Garbo?
 
Delad entreprenad skall man inte hålla på med
Vid ev fel o brister kommer alla skylla på varandras arbete

EN ska ha det fulla ansvaret
 
Peter H skrev:
Delad entreprenad skall man inte hålla på med
Vid ev fel o brister kommer alla skylla på varandras arbete

EN ska ha det fulla ansvaret
Om man vill generallisera kan man exempelvis säga så...

För egen del har jag röjt marken, satt grunden med armering exl. rörmokeriet. Anlitat alla antreprenörer inkl. stomresning. Nu har jag haft ett enormt flyt med de entreprenörer jag har kontakt med. Men i mitt fall skulle jag aldrig drömma om att låta ett gäng hanterverkare från Stockholm som inte har minsta anknytning till den "håla" jag bygger på resa huset!
Smaken är som baken och likaså förutsättningarna!

Garbo gäller arbete som är gjort av entreprenörer och det material som är levererat i samband med det. Avtal skall va skrivna på deras avtalsmallar.

Korkad och galen lagstiftning! Men har faktiskt en kollega som nu får ut på den...
 
Dinkelman skrev:
Är det den sk Garbo-försäkringen ni pratar om? Isf täcker min enbart kostnaden för huset, inte för uppförande mm. (Dvs mindre än hälften av totalsumman) och det låter ju fel... någon som vet vad som gäller? Ska man skriva en separat försäkrning med varje entreprenör utöver husleverantörens Garbo?
Självklart skall hela produktionskostnaden försäkras!
Detta skall en seriös hussäljare upplysa om. Om ni inte får hjälp av hussäljaren så kan ni själva kontakta garbo för att höra hur ni skall gå tillväga för att få en heltäckande försäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.