Hej!
Vi har ett gammalt hönshus som står på vår tomt och jag har en (antagligen naiv) tanke om att det ska kunna gå att rädda och använda till något. Typ göra om till ett orangeri eller något.

Vad tror ni utifrån bilderna, är det något som kan gå att rädda eller är det bara att riva? Tilläggas bör att vi tror det kan vara byggt med blåbetong. Kan det stämma utifrån vad ni kan se på bilderna?
Och OM det går, hur kan man isåfall gå tillväga med sprickorna?

Hjälp två glada amatörer!
 
  • Övergiven stuga, mossa på taket, trasiga fönster, i skogens utkant, höstlikt, fuktigt mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor spricka i en betongvägg med skador och förfall, behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i betongvägg visar isoleringsmaterial och inre strukturer. Slitage eller skada synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor spricka i en betongvägg med synligt dagsljus och träbjälkar i överkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Föråldrad vägg och tak med sprickor och flagnande färg; tecken på förfall och behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor spricka i betongvägg under sliten träpanel; tecken på strukturell skada eller sättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallna byggnad, mögligt tak, genombrutet fönster, träd växer nära vägg, övergiven och försummad atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt fall doktorn grät. I åtanke på hur det ser ut så är det nog ingen mening att försöka ens. Med dom skadorna och ev blåbetong ( radon ) så är det nog bara att slå omkull det. För min egen del, skulle jag inte tänka på det.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jag skulle kalla det ett gränsfall.

Av erfarenhet vet jag att mina gränsfall brukar visa sig bli värre än jag trodde......
 
Peta omkull, det är inget material du vill spara och att försöka laga det där kostar mer än att ställa upp ett nytt skulle jag tro.

Ser du till att rigga en kamera o kort förklara att ni ska bygga om huset till svärföräldrarna o börja med att fälla trädet, o så råkar ni av en ren slump dra det tvärs ner över huset så kanske ni kan tjäna en hacka på youtube.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
LoweW
Med min lilla erfarenhet tycker jag att alla sättningar + det man ser av grunden ser illa ut. Jag hade nog inte vågat lägga tid eller pengar på det utan att se över grunden ordentligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Förutom blåbetongen så är det väl eternittak, så utöver alla sättningar så finns det nog inte så mycket i det att bevara. Det skulle väl möjligtvis vara om det finns en ok gjuten grund som du kan sätta ett orangeri eller växthus på, men med tanke på hur resten ser ut är väl det tveksamt också.
 
D Dublin skrev:
Förutom blåbetongen så är det väl eternittak, så utöver alla sättningar så finns det nog inte så mycket i det att bevara. Det skulle väl möjligtvis vara om det finns en ok gjuten grund som du kan sätta ett orangeri eller växthus på, men med tanke på hur resten ser ut är väl det tveksamt också.
Det var där jag också såg gränsfallet. Allt ovanom grunden är skräp men grunden är ett gränsfall som behöver undersökas. Jag tvivlar men det är värt att undersöka.
 
Radonet i blåbetongen är inget att oroa sig för direkt förutsatt att ni inte har planerat att använda det som barnkammare, exponeringen blir rimligtvis extremt låg.
Däremot så blir det nog mer jobb med att försöka rusta upp det än att bygga ett nytt. Hade det varit jag så hade jag troligtvis rivit det.
 
Vet inte vilka regler som gäller för bygglov där du bor men det kan vara värt att kolla upp innan du river. Inte säkert att du får bygga upp om du slår ned allt. I så fall kan det vara värt att bygga om och byta ut.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Tidsramar är också intressant. Att fylla igen sprickorna, ta bort taket och lägga plasttak, slänga dit fönster och fixa dörren tar inte i närheten av lika lång tid som att riva och bygga nytt. Tills man får tid/råd så har man då ett orangeri som funkar till allt utom till tropiska växter (att värma upp huset är dyrt).
Om sprickorna är gamla sättningar som utökats av frostsprängningar så kan det stå kvar om 50 år. Är det sättningar som är pågående så går det förhoppningsvis inte snabbt så man har kanske ett antal år kvar.
 
Hur är skicket på grunden och på takstommen? Trästolpen man ser i ett hörn på en bild, är den bärande, bärs taket upp av sådana stolpar?
Om de sakerna är i gott skick finns kanske möjligheten att byta ut vägg för vägg. Någonstans i processen läggs taket om och "vips" har du ett fullt fungerande vad-du-nu-vill-ha-hus.
 
T ToRy skrev:
Hur är skicket på grunden och på takstommen? Trästolpen man ser i ett hörn på en bild, är den bärande, bärs taket upp av sådana stolpar?
Om de sakerna är i gott skick finns kanske möjligheten att byta ut vägg för vägg. Någonstans i processen läggs taket om och "vips" har du ett fullt fungerande vad-du-nu-vill-ha-hus.

Grunden ser ut att vara i ungefär samma skick som allt det övriga, tyvärr..
Sitter sådana stolpar i varje hörn samt i mitten så antar att det är bärande(?) Dom ser dock ut att vara i ok skick.. Men utifrån svaren jag fått där de flesta verkar vara ganska rörande överens om att det inte är något att spara på så blir det nog till att riva och bygga nytt!
 
H Hank_Ö skrev:
Vet inte vilka regler som gäller för bygglov där du bor men det kan vara värt att kolla upp innan du river. Inte säkert att du får bygga upp om du slår ned allt. I så fall kan det vara värt att bygga om och byta ut.

Just bygglov är inget större problem i vår kommun så det är nog lugnt, det är mer om det är värt att göra något med det när det ändå står där..
 
Verkliga omfattningen av utmaningen att ge sig på gamla byggnader syns aldrig på ut- eller insidan. Skulle säga att alla som ger sig in i nåt sånt här förr eller senare säger att hade de förstått hur omfattande det var så skulle de rivit och börjat om med ny byggnad.
 
Zoomar man in på sprickorna ser man att det är betonghålsten i väggen, inte radonhaltig lättbetong.
Om det inte är problem att få bygglov så är det nog enklast att riva och bygga nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.