Hej Lazze

Vilket aggregat installerade ni?

/Jon
 
Snailman
här framgår nog fabrikatet:

Lazze skrev:
Hej
22.5 grader inne bor i Gbg .
Ventilation Temovex........... värme solfångare Och kakelugnspannan inte eldat än ................men skrapat rutorna ................
 
Hej

stämmer bra det det är en 250 .
 
Jon Fors skrev:
Jag har svårt att ge ett exakt pris, men ungefær så hær:
Vi køper hus av myresøhus. Dær ingår en frånluftsværmepump, Nibe Fighter. Nu har vi valt bort den och istællet valt Fjærrværme och FTX.

Fjærrværmen kostar 43000kr
FTX 90960kr inkl arbete. Enbart material ca 65000kr tror jag.
Avdrag før FLVP ca 43-50000kr Har inte lyckats specificera det riktigt.

Vi får iaf beta 90960kr nær vi skall ha FTX + fjærrværme. Att enbart byta flvp till fjærrværme hade kostat 0kr.

Hoppas det var till någon hjælp.
Med att "enbart byta flvp till fjærrværme hade kostat 0kr" menar du då byte från FLVP till fjärrvärme och F ventilation?
Vi fick en liknande offert när vi byggde, ca 30-40tkr extra för FTX.
Vi skippade FTX och gick på ett enkelt F system tillsammans med fjärrvärmen istället.
När jag sumerar ett års förbrukning så har vi gjort av med mindre än 12000kWh värme på ett ~190kvm hus.
Därmed kvalar huset in med de nya reglerna trots enkel F ventilation!
Om det bara handlade om ekonomi skulle jag inte välja FTX....
 
65.000:- - är det kostnadsskillnaden mellan F och FTX? Jag summerade precis min skillnad, och den landade på 37.000:- (Indovent 400 + bypass + 5 don över 2 våningar). Sen är det väl c:a en veckas jobb, så totalt runt 60.000:- är väl rimligt (om man lejer ut det).

Men visst, min kåk på 190kvm ligger på 22.000kWh till att börja med, och jag räknar med att spara 6.000:-/år, så det är väl inte en lysande affär rent drift-ekonomiskt.

Å andra sidan kan elpriset snabbt gå upp till 1.30:-/kWh och när man ska sälja huset så får man nog tillbaks investeringen med råge (500:-/mån besparing = ~150.000:- på mäklarspråk). Så totalt sett tror jag FTX är bra både ekonomiskt och klimitmässigt - i just mitt fall iaf.
 
MG68 skrev:
Med att "enbart byta flvp till fjærrværme hade kostat 0kr" menar du då byte från FLVP till fjärrvärme och F ventilation?
Vi fick en liknande offert när vi byggde, ca 30-40tkr extra för FTX.
Vi skippade FTX och gick på ett enkelt F system tillsammans med fjärrvärmen istället.
När jag sumerar ett års förbrukning så har vi gjort av med mindre än 12000kWh värme på ett ~190kvm hus.
Därmed kvalar huset in med de nya reglerna trots enkel F ventilation!
Om det bara handlade om ekonomi skulle jag inte välja FTX....
Nej från början var det tänkt att vi bara skulle ha vanligt självdragsventilation i kombination med fjärrvärme. Men sen kom kravet på värmeåtervinning av frånluften och då var det denna lösning som erbjöds. Jag har inte så bra koll, men vad är F ventilation?
 
"F" betyder mekanisk frånluft med friskluftsventiler (i t.ex fönster). C:a 1/3 av din värmekostnad kommer att bero på utventilerad luft, på vintern finns det risk för kallras vid friskluftsventilerna, på sommaren suger du in varm luft. Dock är det 60kkr (i mitt fall) billigare i installationskostnad än "FTX" (mekanisk från- och till-luft med värmväxkling).
 
Men som jag förstår det så får man inte ha sådan ventilation nu. Man måste enligt de nya byggreglerna ha någon form av värmeåtervinning på frånluften, vilket man väl då inte får med F-ventilation?
 
Snailman
Nej de nya reglerna lägger sig inte i hur man gör, bara man håller sig under en viss värmeförbrukning per kvm?

Däremot finns det ju krav på hur ofta luften ska bytas.
 
Om jag inte minns helt fel så är det max 110kWh/m2 enligt de nya reglerna, i mitt fall max 21000kWh.
Vi har en elförbrukning på ca 8000kWh så totalt landar vi alltså på ca 20000kWh.
Ventilationsflöde är fortfarnade 0,35l/s/m2, nytt är dock att man kan gå ner till 0,10l/s/m2 vid tomt hus.
 
Snailman
Tja, jag har ju ett 20 år gammalt hus med ftx, och direktel, jag gjorde totalt av med 100kwh/kvm innan jag satte in luft/luft pump nu räknar jag med att det blir ca 70kwh/kvm istället och då räknar jag all el, och jag eldar aldrig i eldstaden.
 
Jag tror inte det är några stora ekonomiska fördelar med FTX framför frånluftvärmepump och F-ventilation, om man inte bor i de kallaste delarna av Norrland (FTX "återvinner mer" än FLVP vid låga temperaturer). Ska man tjäna riktigt mycket ekonomiskt på FTX måste huset dessutom vara riktigt tätt, helst betydligt tätare än vad de flesta nybyggen blir idag. Minsta slarv i skarvar, genomföringar, spikningar så kommer det in "tjuvluft" som äter upp en stor del av besparingen eftersom det rör sig om ovärmeväxlad kall utomhusluft. Med min paranoida läggning vill jag ändå helst ha FT-ventilation på något sätt, för att säkerställa att varje rum ventileras vid alla väderlekar och med öppna fönster.

/Pontus
 
Snailman
Jag är allergiker så jag vill inte ha ventiler vid varje fönster, sedan så räknar jag med att montera allt själv så då är det bara materialet som kostar, så det lär inte bli så värst dyrt.
 
Hej
En till fördel med ftx systemet på sommaren är att man återvinner inte bara värmen utan även kylan i huset
Jag har kört med sommarläge utan återvinning på natten och kylt ner huset dom få varma sommar dagarna som va .
Sen på dagen har ja ställt det på återvinningsläge och kylt ner den varma luften som kommer in .
 
...och många aggregat klarar dessutom den här omställningen automatiskt idag. "Automatisk bypass" brukar det heta i datablad. På rak arm vet jag att Indovex/Temovex och Vitovent har det, t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.