anders07 anders07 skrev:
Ja, 30% är rörligt... Vet inte om det är något man har i avtalet, men jag har så...
Inte jag tyvärr.
 
319,39 var jämtpriset för december men jag hade 238,22 då jag lagt stora delar av förbrukningen till billiga timmar
 
IdaBo
anders07 anders07 skrev:
319,39 var jämtpriset för december men jag hade 238,22 då jag lagt stora delar av förbrukningen till billiga timmar
Då kanske du har deras kombination med timpris?
 
IdaBo IdaBo skrev:
Då kanske du har deras kombination med timpris?
Ja, kollade och det är "Jämtpriset med timpris" jag har. Tydligen får man det per automatik när man har solceller (som jag har)
 
Vad låg månadsrörligt på? Jag har för mig att jag såg något på 109öre. Jag bytte till timpris i januari och fick 120öre.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad låg månadsrörligt på? Jag har för mig att jag såg något på 109öre. Jag bytte till timpris i januari och fick 120öre.
139,79 öre i SE3 att jämföra med nästan det dubbla för Jämtpriset.
 
Redigerat:
Då har jag lyckats komma under det. Det var ju roligt i så fall. (Om det är beräknat på samma sätt)
 
Kan ju konstatera att året med Jämtkraft börjar riktigt, riktigt illa!!! :mad:

Tabell: elkostnader i januari 2023, elprisjämförelse med rörligt pris, noterad besparing.

2022 summerat så hjälpe Jämtkraft mig med att "spara" 2650 kr lite drygt, jämfört med om jag hade rörligt men med Januaris svidande magplask är det nere på 200 kr plus bara... :cry:
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Kan ju konstatera att året med Jämtkraft börjar riktigt, riktigt illa!!! :mad:

[bild]

2022 summerat så hjälpe Jämtkraft mig med att "spara" 2650 kr lite drygt, jämfört med om jag hade rörligt men med Januaris svidande magplask är det nere på 200 kr plus bara... :cry:
Det är ju naturligt att om du har ett förvaltat avtal där de prissäkrar i förväg, så kommer du inte att kunna ta del av snabba prissänkningar som den i slutet på december/början på januari. Ingen trodde under oktober-november-början av december att priset skulle vara så lågt i januari, så en del av prissäkringarna gjordes mot den bakgrunden. I gengäld slipper du en del av de snabba prishöjningarna, som i augusti-september.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det är ju naturligt att om du har ett förvaltat avtal där de prissäkrar i förväg, så kommer du inte att kunna ta del av snabba prissänkningar som den i slutet på december/början på januari. Ingen trodde under oktober-november-början av december att priset skulle vara så lågt i januari, så en del av prissäkringarna gjordes mot den bakgrunden. I gengäld slipper du en del av de snabba prishöjningarna, som i augusti-september.
Ja, precis, det är ju lite av en gambling och hit n' miss... HIttills så ligger jag ju på plus lite och var ju väldigt mycket på plus under 2022, trots det osäkra november-december...
 
Attitudeswe
Bättre med timpris tycker jag - då har man full kontroll själv. Särskillt om man har möjlighet att elda så att man kan parrera extrem dygn.
 
  • Gilla
erland79 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Bättre med timpris tycker jag - då har man full kontroll själv. Särskillt om man har möjlighet att elda så att man kan parrera extrem dygn.
Det är inte det tråden handlar om... Jag fick en del frågor i DM om Jämtpriset och skapade därför tråden...
 
  • Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
Hej.
Bor i område 4 syd östra skåne har Jämtkraft solsäker avtal,säljer och köper av dem.Har en solcellsanläggning på 9kW som gav faktiskt mer än beräknat förra året.Av ca 10000kWh producerat gick 6800 till försäljning.Ca 15000kwh årsförbrukning,1.5 plans villa,nere LLVP uppe oljefyllda element,ingen elbil.Det har varit en mild vinter här elementen ofta stängde vi av på förmiddag,på på kvällen.VVB går på billigare timmar,TM,DM försöker vi köra mer och mer på billiga timmar.Har en ovanmark pool på 16kubik funderar på att köpa en poolvärmepump.Funderar på att gå över till timpris hos ett annat bolag med låga avgifter.Läste om båda Greenly och Tibber men avskyr när man inte kan ringa de utan mejla...dessutom på Trustpilot finns en hel del negativa omdöme om båda.Läste att de fakturerar andra priser som överenskomna.
Kan jag vinna på timavtal?
Mvh
 
Z zombi skrev:
Hej.
Bor i område 4 syd östra skåne har Jämtkraft solsäker avtal,säljer och köper av dem.Har en solcellsanläggning på 9kW som gav faktiskt mer än beräknat förra året.Av ca 10000kWh producerat gick 6800 till försäljning.Ca 15000kwh årsförbrukning,1.5 plans villa,nere LLVP uppe oljefyllda element,ingen elbil.Det har varit en mild vinter här elementen ofta stängde vi av på förmiddag,på på kvällen.VVB går på billigare timmar,TM,DM försöker vi köra mer och mer på billiga timmar.Funderar på att gå över till timpris hos ett annat bolag med låga avgifter.Läste om båda Greenly och Tibber men avskyr när man inte kan ringa de utan mejla...dessutom på Trustpilot finns en hel del negativa omdöme om båda.Läste att de fakturerar andra priser som överenskomna.
Kan jag vinna på timavtal?
Mvh
Jag körde Tibber tidigare men tröttnade lite på att hela tiden hålla koll. Med Jämtpris och "solsäker" är det inte hela världen att ladda elbilarna om man måste dagtid, eller hålla en vettig temperatur inomhus men om de fortsätter göra bort sig på Jämtkraft så byter jag till Tibber igen.

Tibber har en trevlig bra App som hjälper en planera och har bra integration till solelen, bilar och annat.

Skicka PM om du vill ha en inbjudan till Tibber av mig så får både du och jag 500 kr som bonus att använda i Tibber Store...
 
Hej.
Hur menar du att: om de fortsätter göra bort sig på Jämtkraft ?På vilket sätt gjorde de bort sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.