V
Hej,

Jag är väl måttligt bra när det kmr till att använda motorsåg men jag har en gammal vedklyv som definitivt behöver byta olja. Letat efter manual men denna är från min fars tid på 90 talet. Hugger/klyver ved som en hobby för har en LVVP. Men det är kul att elda i min vattenmantlade kamin och värme upp acctankarna när det blir en massa minusgrader.

Så kan någon vänlig själ ringa in där jag jag ska tömma och fylla på? Alternativt skicka beskriva väldigt tydligt eller skicka manual. Behöver jag något speciellt verktyg? Evigt tacksom för den som hjälper mig.

Mvh
Velinga2002
 
  • Elektrisk maskin med kylfläns och kugghjul synlig, monterad på träyta, smutsig, teknisk, industriell utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elmotor med fläns, troligtvis från en maskin eller verktyg, ligger på trägolv med spån, nära tjocka stockar och handskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En elektrisk maskin med blå och silverfärgad kropp och en typskylt, på ett smutsigt trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå eldriven vedkap, på ett dammigt trägolv, i en verkstad. Sliten, med synlig rost och spån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V
K Klabbarparn skrev:
[bild]

[länk]

Ser ut att vara oljepluggen!
Tack så mycket! Sitter en oljig bult där. Antar att det är den du menar.
Det bör vara för både tömning och påfylling eller? Sett klipp på youtube där de finns olika hål. De vedklyvarna är ju ett par decennier nyare dock, hahaha.
Vedklyven har haft samma olja i måååånga år. Ser helt svart ut runt bulten. Finns det ngt sätt att rengöra efter jag tömt, eller är detta bara en dum ide? Helt grön när det kmr till vedklyvar så du får ursäkta mig.

Mvh
Velinga2002
 
  • Del av maskineri eller utrustning med fokus på en cirkulär komponent markerad med röd cirkel; smutsiga, slitna hjul synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Jag är heller ingen expert på området (har själv ett par vedklyvar som skulle behöva ett oljebyte) men själv hade jag ställt vedklyven på högkant, skruvat loss pluggen och tömt ur så mycket det gick och sen fyllt på ny.

Lyckades inte hitta någon manual för just din så mängden olja kan jag inte svara på… däremot förespråkar en Clas Ohlson (cocraft)-manual sugpump.

https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/h31/h9b/68125655695390.pdf
 
  • Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
V
K Klabbarparn skrev:
Jag är heller ingen expert på området (har själv ett par vedklyvar som skulle behöva ett oljebyte) men själv hade jag ställt vedklyven på högkant, skruvat loss pluggen och tömt ur så mycket det gick och sen fyllt på ny.

Lyckades inte hitta någon manual för just din så mängden olja kan jag inte svara på… däremot förespråkar en Clas Ohlson (cocraft)-manual sugpump.

[länk]
Okej, ska göra det. Prövar utan sugpumpo först men om den inte töms ordentligt köper jag en. Sett att dessa vedklyvar går för 800kr på online auktion och en manuell sugpump kostar 189 på biltema...
Av ren nyfikenhet, vad har du för värmesystem? Kör du mycket med ved eller bara när det blir väldigt kallt?
Jag bor långt ute i skogen så mår dåligt av att se träd ligga ner och ruttna. hahaha.
 
Töm oljan , när det är tomt slår du i ett par dec med fotogen och på med pluggen, vickar på klyven så de skvalpar lite, töm ur, i kolven kommer det att finnas kvar då den trycks tillbaka med olja, men är så lite att det gör inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.