Köpte en klämringskoppling med R32 utv gänga och en pem koppling med R32 inv gänga men dom passar inte ihop?
Är det olika typer av gänga?
 
Jo, dom ska passa ihop. Endera så har du fått fel grejer. Det har hänt att Rinkaby skickar fel. Att VVS-grejer ligger i fel låda på Bauhaus är väl tyvärr mer regel än undantag. Är någon av dom i fel storlek så är det rejält fel. Det är stora steg i diameter på rörgängornas olika dimensioner.

Men det kan också vara någon grad eller något i ingången i gängan på plastkopplingen. Så passar det nästan, kolla att gängorna är fina.

Mässing i plast brukar jag täta med måttliga mängder gängtejp. Lin blir gärna lite för trångt i plastkopplingar.
 
Skulle gissa att Rinkaby Rör har råkat skickat dig fel grejer, har hänt mig mer än en gång. Fördelen är att de är snabba med att rätta sina fel och skickar rätt grejer direkt. Det jag tror de har skickat är en rak klämringsskarv med klämring i båda ändarna (https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamkoppl-skarv-35/), men där en av muttrarna har trillat av eller kommit bort (och förmodligen därför misstagits för en 35xR32 och har sorterats i fel låda). Du borde kunna verifiera detta igenom att kolla om muttern passar på båda ändarna av kopplingen, samt att kopplingen är fasad på insidan i båda ändarna (så att klämringen har något att anlägga mot).
 
Verkar vara rätt koppling jag fått.

Hand som håller en metallkoppling framför en t-shirt med gröna tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en mässingskoppling hållen i hand framför en grå t-shirt med gröna mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Tog med mig kopplingen till bauhaus o provade på fler pem kopplingar,men det passade inte.
Provade på andra mässingskopplingar och då passade det
 
Ja den kopplingen från Rinkaby är ju "skorad", "rillad" på ena kopplingen vilket antyder att den är förberedd för lining, så definitivt rätt grejer. Mycket märkligt att PEM kopplingen inte passar. Kanske inte helt förvånande med tanke på att Admiral inte är det dyraste märket...
 
Hur löste du problemet? Jag har en liknande situation. Har en anslutningslang med lekande mutter i plast r32. Den ska anslutas till en ny avhärdare som har r25 utvändig gänga (också plast). Jag köpte en bussning i mässing, r32/r25. Den invändiga gängan passar fint i den nya avhärdaren men den utvändiga gängan går inte in i slangens mutter. Invändig gänga i mässing funkar på utvändig i plast men inte tvärtom. Jag har stött på samma fenomen när jag pulat med trädgårdsbevattning. Båda sorterna benämns som r32 men är det något med djupet i gängorna som gör att inte passar? Jag antar att det inte är meningen att man ska blanda då eftersom de inte passar?
 
A AndréLindahl skrev:
Hur löste du problemet? Jag har en liknande situation. Har en anslutningslang med lekande mutter i plast r32. Den ska anslutas till en ny avhärdare som har r25 utvändig gänga (också plast). Jag köpte en bussning i mässing, r32/r25. Den invändiga gängan passar fint i den nya avhärdaren men den utvändiga gängan går inte in i slangens mutter. Invändig gänga i mässing funkar på utvändig i plast men inte tvärtom. Jag har stött på samma fenomen när jag pulat med trädgårdsbevattning. Båda sorterna benämns som r32 men är det något med djupet i gängorna som gör att inte passar? Jag antar att det inte är meningen att man ska blanda då eftersom de inte passar?
Kan de ha fått in grejer med NPT-gängor (amerikanska) av misstag? De är just så där förrädiskt nära BSP eftersom de också är tumbaserade.

Annars har jag svårt att se att en R32 inte skulle passa en annan, det är hyfsat stora marginaler.

/M
 
Kan min gamla avhärdare använda npt? Känns det troligt? Jag testade att köpa en ny bussning idag med samma resultat. Så då antar jag att den gamla avhärdaren med anslutningsslang inte är r32 utan något annat väldigt likt. Anledningen att jag antog r32 var att jag kunde få på en sådan här med invändig r32 på avhärdaren utan problem.

https://billigtvvs.se/vvs/ror-och-r...rnippel-massing-rorganga-invandig-x-utvandig/

Jag hade hoppas kunna använda samma slangar men jag får kanske byta ut dom eftersom jag inte lyckas hitta något som passar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.