Håller på att grundlägga en brygga med ekstockar, som ska ned i gyttjan.

Finns det några bra knep att såga med motorsågen genom isen?

Det blir väldigt blött då sågkedjan drar upp mycket vatten, kanske skulle jag ha vadarbyxorna på mig?

Har provat att först såga inte alldeles helt igenom isen runt hela öppningen, och sedan ett varv till.

Det blir ju lite mindre som stänker då.
 
Du kanske kan låna en maskin för jobbet om du bor nära någon som har?
https://www.icehotel.com/sv/nu-skordas-isen-till-icehotel-32

Om du har koll på istjockleken så kan du nog såga nästan igenom och sedan slå med en slägga för att knäcka det sista. Är det tillräckligt lite kvar kanske en fogsvans blir mindre jobbigt än att blöta ner sig med motorsågen.
 
Vadarbyxor är nog en bra idé, för hur du än gör blir det blött.

Det är inte utan anledning man byter om till torrdräkt innan man tar fram motorsågen när man ska isdyka.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vid upptagning av isvak har jag sågat med skjutande kjedja, ovansidan av svärdet
 
F fribygg skrev:
Vid upptagning av isvak har jag sågat med skjutande kjedja, ovansidan av svärdet
För vanliga dödliga rekommenderas inte den metoden eftersom kastskyddet fungerar dåligt då. Är man antingen en halvgud eller inte har så mycket att leva för kan man ju chansa. Ärligt talat så tycker jag inte att man ska använda en motorsåg på det sättet alls och definitivt inte rekommendera andra att göra det.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
För vanliga dödliga rekommenderas inte den metoden eftersom kastskyddet fungerar dåligt då. Är man antingen en halvgud eller inte har så mycket att leva för kan man ju chansa. Ärligt talat så tycker jag inte att man ska använda en motorsåg på det sättet alls och definitivt inte rekommendera andra att göra det.
Nä, gammaldax timmersvans är ju mycket säkrare och inte stänker det nämnvärt heller.
 
Unikt namn
F fb35523 skrev:
Du kanske kan låna en maskin för jobbet om du bor nära någon som har?
[media][länk]

Om du har koll på istjockleken så kan du nog såga nästan igenom och sedan slå med en slägga för att knäcka det sista. Är det tillräckligt lite kvar kanske en fogsvans blir mindre jobbigt än att blöta ner sig med motorsågen.
Undrar om de är en orädd dykare eller kamera på pinne som simmar bredvid kedjan. :surprised:
 
Jag har testat lite olika varianter, behöver göra långa smala öppningar bredd 10 cm längd 2,5 meter då jag ska ha snedsträvor mellan alla pålar. Jag har fäst dessa med 12 mm genomgående gängstång längst ned på stockarna och behöver nu fälla ut dem.

Om jag först kör ett spår hela sträckan som inte går igenom, och sedan tar det sista och då inte sticker ned svärdet mer än absolut nödvändigt funkar det rätt bra.

Skjutande kedja funkar också, men det är ju lite otäckt att hålla på då allt blir så isigt och halkigt vid sågning i isen. Jag tar det lugnt och försiktigt, det är en batteridriven såg, så jag torkar av den ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.