Hej undrar över om denna produkt behöver klistras?
AlfaBIT ST - enskikts bitumenmembran (polskt). Utan klisterkant..
https://izolacja--jarocin-pl.transl...tr_sl=pl&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=sc
Mitt tak är över 20 graders lutning och kommer att få ett tp20 plåttak. Under är det råspont.
En allmän fråga också. Vid takbeläggning med ströläkt och bärläkt och branta tak är det tvunget att klistra skarvarna på ”vanlig” takpapp?
Tacksam för svar.
 
Gurra61 Gurra61 skrev:
Hej undrar över om denna produkt behöver klistras?
AlfaBIT ST - enskikts bitumenmembran (polskt). Utan klisterkant..
[länk]
Mitt tak är över 20 graders lutning och kommer att få ett tp20 plåttak. Under är det råspont.
En allmän fråga också. Vid takbeläggning med ströläkt och bärläkt och branta tak är det tvunget att klistra skarvarna på ”vanlig” takpapp?
Tacksam för svar.
Man skall väl alltid klistra kanten ?
Är den underlagspapp kanske synlig genomspikning ( i vissa fall) är tillåten dock, men ytpappen skall inte ha det och då måste man ju klistra så att pappen sitter fast.

Det står så här på den översatta sidan:

  • membranet fixeras mekaniskt till underlaget med galvaniserade takspik eller häftklamrar
  • om membranet ska vara en tillfällig, oberoende vattentätning av taket under en period på upp till 36 månader, bör överlappningarna av enskilda lager limmas med kall bitumenlim, t ex JARLEP L
Det kan man iofs tolka som att om du lägger plåttaket på direkt så behöver du inte limma
 
Tack, så tolkar jag nog det också. Men det är svårt att hitta några ”regler” för membran..
Om någon har ett bra svar så tar jag tacksamt emot det.. inbillar mig att membranet (tyget) täpps igen om man limmar.
 
Gurra61 Gurra61 skrev:
Tack, så tolkar jag nog det också. Men det är svårt att hitta några ”regler” för membran..
Om någon har ett bra svar så tar jag tacksamt emot det.. inbillar mig att membranet (tyget) täpps igen om man limmar.
Det är nog ingen nackdel att limma, mer än att det tar lite tid och kostar några kronor
Den ytan som ev täpps lär inte spela roll på det stora hela och det skall väl ändå inte släppa igenom fukt eller ens luft i någon större utsträckning ?
 
Rickard.
Det finns inga regler i takläggning men det närmaste som finns är AMA hus. Jag kan inte den utantill och har inte tillgång till den men har för mig att 18° är något gräns för klister men jag är osäker om det även gäller långsidorna då all vanlig svensk underlagspapp har klisterkant nu.

Bygger du i Polen är det väl en sak men om inte, är det verkligen värt att importera underlagspapp?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fick ett parti papp med god kvalitet, men utan klister. Dvs den ”ska inte” ha något lim. Det var det som gjorde mig brydd. Men frågan kvarstår om man måste vid relativt branta takfall?
Hittar inget när jag söker om detta. Därav frågan i forumet, kanske någon har kunskapen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.