Hej,

Det handlar om en byggnad på 138kvm från 1984 med krypgrund och träfasad.

Vi tänker att det ska läggas på folie över marken i krypgrunden och ev avfuktare men efter jag mätt radonhalten i vissa rum i några dagar nu så kanske vi får tänka om var pengar prioriteras först?

Mycket verkar vara hemmagjort där, tex golv, listor då det är stora glipor runt rör och kanter, påverkar detta radonhalten tro?

Ventilation är mekaniska frånluft tror jag, finns på en del fönster. Man kan höra att det susar rätt bra i ungsfläkten.

I vårat sovrumm ligger radovärdet på omkring 200 och på dagen ofta 170-180.
Ena barnens rum ligger på 150.

Är det bara kontakta närmaste radonsanerare eller är jag för orolig?

För övrigt är det ganska många hål i taken pga det varit olika kablar där och vad jag förstår ska det vara tätt till vinden. Hur bör jag täta dessa hål?

Stort tack på förhand.
 
  • Trähörn, skugga, golv, skruv, textur, närbild, interiör, otydliga detaljer, odefinierat objekt, konstruktionsfokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv möter grön vägg, fotolist i hörn, struktur, interiör, heminredningsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av rum med trägolv och lister, skador och fläckar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två kablar längs en vägg, nere vid golvet, med en spindel och spindelnät i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram spegel ovanför smutsiga vita persienner på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Leafbranch Leafbranch skrev:
Hej,

Det handlar om en byggnad på 138kvm från 1984 med krypgrund och träfasad.

Vi tänker att det ska läggas på folie över marken i krypgrunden och ev avfuktare men efter jag mätt radonhalten i vissa rum i några dagar nu så kanske vi får tänka om var pengar prioriteras först?

Mycket verkar vara hemmagjort där, tex golv, listor då det är stora glipor runt rör och kanter, påverkar detta radonhalten tro?

Ventilation är mekaniska frånluft tror jag, finns på en del fönster. Man kan höra att det susar rätt bra i ungsfläkten.

I vårat sovrumm ligger radovärdet på omkring 200 och på dagen ofta 170-180.
Ena barnens rum ligger på 150.

Är det bara kontakta närmaste radonsanerare eller är jag för orolig?

För övrigt är det ganska många hål i taken pga det varit olika kablar där och vad jag förstår ska det vara tätt till vinden. Hur bör jag täta dessa hål?

Stort tack på förhand.
Det är ju rimligtvis markradon ni har att hantera och ni verkar inte ligga på några alarmerande höjder... Ni ligger ju redan idag under gränsvärdet 200.

Jag skulle gissa att ni kan pressa ner halterna genom att se över luftflöden och ventilation. Såklart också viktigt att det är tätt mot grunden, men det är det ju troligen även om du har en del smäckiga snickerier.
 
  • Gilla
Leafbranch och 1 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Det är ju rimligtvis markradon ni har att hantera och ni verkar inte ligga på några alarmerande höjder... Ni ligger ju redan idag under gränsvärdet 200.

Jag skulle gissa att ni kan pressa ner halterna genom att se över luftflöden och ventilation. Såklart också viktigt att det är tätt mot grunden, men det är det ju troligen även om du har en del smäckiga snickerier.

Så inget att vara orolig för helt enkelt, eller som behöver åtgärdas på närtid? Den har varit på 210 en stund i vårat sovrum, verkar stiga på kvällar/nätter.

Kommer foliemata i krypgrunden inte påverka radonnivåerna och vad för ventilation är att rekommendera?

Jag har försökt googla lite men hittar så mycket olika.

Barn rummet som har runt 150 har gammal plastmatta och tätt skuret vid elementrör till skillnad från vårat rum där det är glipor.
Tänkte om nivåerna ha med det som tätningsfunktion.
 
Leafbranch Leafbranch skrev:
Så inget att vara orolig för helt enkelt, eller som behöver åtgärdas på närtid? Den har varit på 210 en stund i vårat sovrum, verkar stiga på kvällar/nätter.

Kommer foliemata i krypgrunden inte påverka radonnivåerna och vad för ventilation är att rekommendera?

Jag har försökt googla lite men hittar så mycket olika.

Barn rummet som har runt 150 har gammal plastmatta och tätt skuret vid elementrör till skillnad från vårat rum där det är glipor.
Tänkte om nivåerna ha med det som tätningsfunktion.
Jag skulle inte ha någon panik.

Vilken typ av ventilation har ni nu? Jag är långt ifrån någon vent-expert men jag tänker att man iaf vill tillse att man har ett visst övertryck i huset så man inte suger in luft från grunden.

Så, nån sorts mekanisk frånluft och kontroll på tilluftten bör väl räcka...
 
Hur mäter du radonhalten löpande? Jag har ett Airthings, den tar 1-2 dygn innan den kalibrerat för ett nytt rum så det hade varit önskvärt med något snabbare.
 
P PurreP skrev:
Jag skulle inte ha någon panik.

Vilken typ av ventilation har ni nu? Jag är långt ifrån någon vent-expert men jag tänker att man iaf vill tillse att man har ett visst övertryck i huset så man inte suger in luft från grunden.

Så, nån sorts mekanisk frånluft och kontroll på tilluftten bör väl räcka...
Det står mekaniska frånluft på papprena. I badrummet och tvättstugan finns ventilation som runda kåpor i taket + ungsfläkt. Det susar rätt bra i dessa.
Annars finns det ventilation över vissa fönstret som man själv öppnar och stänger.

Frågan är vilket som hjälper mest, ventilation i krypgrund eller i husmiljön. Finns ju något som heter radonsug eller om avfuktare i grunden hjälper?

Tack på förhand
 
R Riverground skrev:
Hur mäter du radonhalten löpande? Jag har ett Airthings, den tar 1-2 dygn innan den kalibrerat för ett nytt rum så det hade varit önskvärt med något snabbare.
Jag har Airthing Plus som mäter lite olika saker. Min verkar uppdatera lite olika, men känns som det kan vara mellan 15-30 min uppdateringfrekvens i alla fall.
 
  • Skärmavbildning av en mobilapp som visar inomhusluftkvalitetsmätningar med olika föroreningsnivåer och temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Leafbranch Leafbranch skrev:
Det står mekaniska frånluft på papprena. I badrummet och tvättstugan finns ventilation som runda kåpor i taket + ungsfläkt. Det susar rätt bra i dessa.
Annars finns det ventilation över vissa fönstret som man själv öppnar och stänger.

Frågan är vilket som hjälper mest, ventilation i krypgrund eller i husmiljön. Finns ju något som heter radonsug eller om avfuktare i grunden hjälper?

Tack på förhand
Ventilationen ovan fönstren ska inte öppnas och stängas, ventilationen ska justeras in och lämnas på det sättet. Om du stänger en ventil måste ju luft hämtas någon annanstans och det kan ju bli från grunden med lite otur...

Jag skulle nog satsa på bra vent i boendemiljön, helst FTX. Då har du bra kontroll och bra inomhusmiljö. Kan vara knepigt att efterinstallera...

Jag har inte stenkoll på lösningar för krypgrund men de jag såg vid en snabb googling verkar också ha någon typ av avfuktning som kan vara dyr i drift i dessa tider...
 
P PurreP skrev:
Ventilationen ovan fönstren ska inte öppnas och stängas, ventilationen ska justeras in och lämnas på det sättet. Om du stänger en ventil måste ju luft hämtas någon annanstans och det kan ju bli från grunden med lite otur...

Jag skulle nog satsa på bra vent i boendemiljön, helst FTX. Då har du bra kontroll och bra inomhusmiljö. Kan vara knepigt att efterinstallera...

Jag har inte stenkoll på lösningar för krypgrund men de jag såg vid en snabb googling verkar också ha någon typ av avfuktning som kan vara dyr i drift i dessa tider...
Okej, det känns som ventaltionen bara ska/kan vara öppen eller stängd vid fönsterna(som du kan se på bild i första inlägg). Får kanske då kontakta någon ventilation expert.
 
Leafbranch Leafbranch skrev:
Jag har Airthing Plus som mäter lite olika saker. Min verkar uppdatera lite olika, men känns som det kan vara mellan 15-30 min uppdateringfrekvens i alla fall.
Okej jag har en vanlig airthings. Temperatur och luftfuktighet går ganska snabbt att mäta men radon tar något dygn innan jag börjar lita på siffran.
 
Glöm inte att gränsvärdet 200 är ett årsmedelvärde, så det går inte säkert att jämföra med de värden du för stunden mäter upp med din airthings. Jag tycker ni ska göra en riktig långtidsmätning så har ni ett "riktigt" värde att utgå ifrån. Passa på att börja snart så går det att göra denna eldningssäsong.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Glöm inte att gränsvärdet 200 är ett årsmedelvärde, så det går inte säkert att jämföra med de värden du för stunden mäter upp med din airthings. Jag tycker ni ska göra en riktig långtidsmätning så har ni ett "riktigt" värde att utgå ifrån. Passa på att börja snart så går det att göra denna eldningssäsong.
Har funderat på detta ett tag, problemet är kanske att det kommer peka på strax under gränsen och då kanske hjag hade kunnat lägga pengarna på att åtgärda problem direkt. Jag vet inte. Finns också 10-dagars.

Ligger stadigt på 192 på nätterna, sjunker något på dagen till 175 men detta gör mig lite sömnlös.
Tycker också att ventilation inte fungerar korrekt, jag känner iaf inget drag av något slag i vårat sovrum, verkar kvitta vad jag göra med reglagen.
 
Leafbranch Leafbranch skrev:
Har funderat på detta ett tag, problemet är kanske att det kommer peka på strax under gränsen och då kanske hjag hade kunnat lägga pengarna på att åtgärda problem direkt. Jag vet inte. Finns också 10-dagars.

Ligger stadigt på 192 på nätterna, sjunker något på dagen till 175 men detta gör mig lite sömnlös.
Tycker också att ventilation inte fungerar korrekt, jag känner iaf inget drag av något slag i vårat sovrum, verkar kvitta vad jag göra med reglagen.
Du kan ta det ganska lugnt, här kan du läsa mer om riskerna med radon.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Leafbranch Leafbranch skrev:
Har funderat på detta ett tag, problemet är kanske att det kommer peka på strax under gränsen och då kanske hjag hade kunnat lägga pengarna på att åtgärda problem direkt. Jag vet inte. Finns också 10-dagars.

Ligger stadigt på 192 på nätterna, sjunker något på dagen till 175 men detta gör mig lite sömnlös.
Tycker också att ventilation inte fungerar korrekt, jag känner iaf inget drag av något slag i vårat sovrum, verkar kvitta vad jag göra med reglagen.
Men en långtidsmätning kostar inte mycket, kanske en 1000-lapp? Då får du ett värde att utgå ifrån. Men du vet ju redan att värdena inte är skyhöga, så du kan nog sova lugnt.
 
  • Gilla
Leafbranch
  • Laddar…
BirgitS
Leafbranch Leafbranch skrev:
Annars finns det ventilation över vissa fönstret som man själv öppnar och stänger.
Dom ska vara öppna, förutom om det finns någon i ett rum som också har frånluft.
Leafbranch Leafbranch skrev:
Tycker också att ventilation inte fungerar korrekt, jag känner iaf inget drag av något slag i vårat sovrum, verkar kvitta vad jag göra med reglagen.
Går det för luften att passera under eller över dörren?
Det är ju nödvändigt för att fläktarna i badrummet etc. ska kunna få in någon luft i sovrummet.
P PurreP skrev:
Jag är långt ifrån någon vent-expert men jag tänker att man iaf vill tillse att man har ett visst övertryck i huset så man inte suger in luft från grunden.
Då är det ju risk för att fukt trycks in i väggarna och det vill man ju inte heller.
Leafbranch Leafbranch skrev:
Det står mekaniska frånluft på papprena. I badrummet och tvättstugan finns ventilation som runda kåpor i taket + ungsfläkt. Det susar rätt bra i dessa.
Det är ju viktigare hur mycket de suger än hur de låter.
Är det separata fläktar eller finns det en fläkt på t.ex. vinden eller taket som suger från alla frånluftsdonen?
Leafbranch Leafbranch skrev:
Frågan är vilket som hjälper mest, ventilation i krypgrund eller i husmiljön.
Du behöver vettig ventilation inne i huset för att de och ni som bor där ska må bra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.