En variant kan ju vara ifall du skulle ha nytta av t.ex. ett vedförråd i framtiden. Då kan du ju bygga ett sådant, typ tak + 3 väggar. Sen använder du det till tillfälligt förråd ett tag. Framsidan kan du ju täcka med presenning ifall du vill ha väderskydd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
ricebridge ricebridge skrev:
Det är rätt bra, det får du inget vettigt förrådstält för kan jag säga. Plus att du kan bygga det på ett sånt sätt att du kan använda det även i framtiden, med eller utan förbättringar, t ex om du bygger det vägg i vägg med uthuset så att det kan användas som utbyggnad senare. Förrådsutrymmen får man aldrig för många av…
Så mitt råd: Kavla upp ärmarna, spotta i nävarna och sätt igång och bygg som du hade tänkt!
Lite beroende på hur man värderar egen tid, vad man kan använda den tiden till istället för provisoriskt skit och hur länge ett tält skulle behöva användas mm så anser jag att din inställning där kan utmanas. Ett prisvärt garagetält går att sälja så man får en slant tillbaka. Det tål att funderas på vad som blir bäst. https://www.taltpartner.se/garagetalt/?gclid=EAIaIQobChMI14mTu8eX_QIViLrtCh3zGguLEAAYAiAAEgI-G_D_BwE
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Container...
 
  • Gilla
  • Älska
fsn och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Container...
För dyrt nytt och svårt att hitta vettigt begagnat.
 
F
A Alexunden skrev:
För dyrt nytt och svårt att hitta vettigt begagnat.
vad kostar en 20´ hos tex Containertjänst.se? Det är ju en jävligt bra idé. Skulle jag byggt nytt hus idag så skulle jag ha köpt och ställt dit en 20 fots för material och byggmaskiner istället för att bygga upp garaget. Sen hade jag byggt in den i garaget och haft som slip, svets, blästra, lacka och annat low-life göra.
 
  • Gilla
Linkanfixar
  • Laddar…
F fsn skrev:
vad kostar en 20´ hos tex Containertjänst.se? Det är ju en jävligt bra idé. Skulle jag byggt nytt hus idag så skulle jag ha köpt och ställt dit en 20 fots för material och byggmaskiner istället för att bygga upp garaget. Sen hade jag byggt in den i garaget och haft som slip, svets, blästra, lacka och annat low-life göra.
Inte inom min budget, inte ens nära. Vi pratar minst 20.000 begagnat. Då kan jag lika gärna köpa en färdig redskapsbod.

Har inget budgeterat just för detta, därav att det måste vara så absolut billigt som möjligt, men med möjlighet att ha lite hyllor och komma åt sakerna.
 
F
A Alexunden skrev:
Inte inom min budget, inte ens nära. Vi pratar minst 20.000 begagnat. Då kan jag lika gärna köpa en färdig redskapsbod.

Har inget budgeterat just för detta, därav att det måste vara så absolut billigt som möjligt, men med möjlighet att ha lite hyllor och komma åt sakerna.
släng upp ett billigt tält och bursta renoveringen av det permanenta uthuset istället då om det är möjligt. Att bygga nåt provisoriskt tar dubbelt så lång tid som man tänkt sig och tenderar att bara bil dåligt och permanent.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
släng upp ett billigt tält och bursta renoveringen av det permanenta uthuset istället då om det är möjligt. Att bygga nåt provisoriskt tar dubbelt så lång tid som man tänkt sig och tenderar att bara bil dåligt och permanent.
Yes.
Hittade detta.
https://www.bauhaus.se/garagetalt-gop-roundtop-gra-23-m

Större än mitt förrådbygge men till samma pris. Byggs upp på en dag och tömt uthuset på en helg. Känns som bättre användning av pengarna och tiden.

Tack för tipsen på tält, hade inte tänkt på det alls.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
A Alexunden skrev:
Hej!
Har ett uthus som måste tömmas pga renovering/tillbyggnad.
Jag har verktyg, trädgårdsverktyg/prylar, gräsklippare etc i uthuset som behövs förvaras någon annanstans.

Pga renovering av uthuset har jag ingen budget på förrådet just nu. Vill bygga ett fint förråd i framtiden.

Tänkte bygga ett förråd rakt på plattor på mark. Alltså inte regla upp något golv.
45*70 reglar cc60 till väggarna. Pulpettak med 45*120 reglar cc60.
240cm höjd ena sidan 200cm höjd andra sidan.
Storlek 240*480cm.
Inget fönster.
Dörr, enkel skiva med gångjärn och hasp.

Gör jag i denna storlek kan jag använda hela skivor som yta med mindre kapningar.
Tänkte asfaltboard så slipper jag måla?
Takpapp har jag liggandes.

Kommer det hålla i några år tror ni?
Fint? Nej inte direkt men det kvittar just nu.
Det beror ju på vart det ligger. Hos mig hade det då rasat första vintern av snötrycket.

Men inte räcker väl 6000:- för det projektet... Det är ju knappt till reglarna... Har du vart förbi en bygghandel senaste två åren?
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det beror ju på vart det ligger. Hos mig hade det då rasat första vintern av snötrycket.

Men inte räcker väl 6000:- för det projektet... Det är ju knappt till reglarna... Har du vart förbi en bygghandel senaste två åren?
Jodå, det går. Har räknat på det enligt priserna på Byggmax.
 
A Alexunden skrev:
Hej!
Har ett uthus som måste tömmas pga renovering/tillbyggnad.
Jag har verktyg, trädgårdsverktyg/prylar, gräsklippare etc i uthuset som behövs förvaras någon annanstans.

Pga renovering av uthuset har jag ingen budget på förrådet just nu. Vill bygga ett fint förråd i framtiden.

Tänkte bygga ett förråd rakt på plattor på mark. Alltså inte regla upp något golv.
45*70 reglar cc60 till väggarna. Pulpettak med 45*120 reglar cc60.
240cm höjd ena sidan 200cm höjd andra sidan.
Storlek 240*480cm.
Inget fönster.
Dörr, enkel skiva med gångjärn och hasp.

Gör jag i denna storlek kan jag använda hela skivor som yta med mindre kapningar.
Tänkte asfaltboard så slipper jag måla?
Takpapp har jag liggandes.

Kommer det hålla i några år tror ni?
Fint? Nej inte direkt men det kvittar just nu.
https://www.byggmax.se/forrad-cover-it-45m2-gop-p6116147 Här är ett billigt alternativ från Byggmax. Något liknande kanske skulle fungera.
 
  • Gilla
sarsag och 2 till
  • Laddar…
A Alexunden skrev:
Inte inom min budget, inte ens nära. Vi pratar minst 20.000 begagnat. Då kan jag lika gärna köpa en färdig redskapsbod.

Har inget budgeterat just för detta, därav att det måste vara så absolut billigt som möjligt, men med möjlighet att ha lite hyllor och komma åt sakerna.
Jag skulle säga att de pengarna du lägger på en. Container får du mer eller mindre tillbaka den dagen du säljer.
Dina andra alternativ lär nog inbringa noll i en eventuell försäljning.
 
A Alexunden skrev:
Yes.
Hittade detta.
[länk]

Större än mitt förrådbygge men till samma pris. Byggs upp på en dag och tömt uthuset på en helg. Känns som bättre användning av pengarna och tiden.

Tack för tipsen på tält, hade inte tänkt på det alls.
Tror det där bara är duk, inte hela tältet
 
BjörnbärsBjörn BjörnbärsBjörn skrev:
Tror det där bara är duk, inte hela tältet
Nej. Väven säljs för ca 3000kr
Om du läser produktbeskrivningen så står det om den pulverlackade stommen och uv beständiga Väven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.