Hej!

Vill som sagt sanera taket för att se ifall fuktårgärderna fungerat.

Gäller: Låglutande råspont

Vad för medel bör jag ha till min lågtrycks spruta?
Kommer kunna borsta men ej torka rent pga dåligt med plats.
 
M Mikael.Stugansson skrev:
Hej!

Vill som sagt sanera taket för att se ifall fuktårgärderna fungerat.

Gäller: Låglutande råspont

Vad för medel bör jag ha till min lågtrycks spruta?
Kommer kunna borsta men ej torka rent pga dåligt med plats.
Jag hade tänkt använda Jape Mögel-fri. Spännande om någon rekommenderar något annat.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag hade tänkt använda Jape Mögel-fri. Spännande om någon rekommenderar något annat.
Citerar bruksanvisning: "Låt Mögel-Fri verka i minst 1 dygn innan ytan borstas eller tvättas"


Kommer tyvärr ej kunna komma åt att tvätta råsponten..
 
M Mikael.Stugansson skrev:
Citerar bruksanvisning: "Låt Mögel-Fri verka i minst 1 dygn innan ytan borstas eller tvättas"


Kommer tyvärr ej kunna komma åt att tvätta råsponten..
Läser du hela texten så står det

"Beläggning som sitter kvar på ytan kan vid behov bearbetas mekaniskt med borste eller tvättas bort. Låt Mögel-Fri verka i minst 1 dygn innan ytan borstas eller tvättas."

Jag tolkar det som att OM det är mögel kvar efter du sprutat på som du vill hjälpa till att mekaniskt ta bort så kan du använda borste ELLER vatten. Jag tolkar inte det som att du måste tvätta bort det och definitivt inte om det är mindre mängder.

Men jag utgår bara från vad det står på bruksanvisningen. Om någon vet bättre så tar jag också tacksamt emot informationen.
 
  • Gilla
Mikael.Stugansson
  • Laddar…
Har man åtgärdat ev fuktproblem så slutar påväxten även om man inte "sanerar" I mitt huvud är det en helt onödig produkt som bara föder folks mögelrädsla.
Finns problematiken kvar så växer det ju fortsättningsvis också även om du sprayat med sånt där. Finns det bara nåt organiskt och sen fukt så fixar mögelsporerna i luften resten......
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har man åtgärdat ev fuktproblem så slutar påväxten även om man inte "sanerar" I mitt huvud är det en helt onödig produkt som bara föder folks mögelrädsla.
Finns problematiken kvar så växer det ju fortsättningsvis också även om du sprayat med sånt där. Finns det bara nåt organiskt och sen fukt så fixar mögelsporerna i luften resten......
Tar väll ändå ett tag innan dom dör naturligt i en kallvind?
 
Minnie Mesola
M Mikael.Stugansson skrev:
Hej!

Vill som sagt sanera taket för att se ifall fuktårgärderna fungerat.

Gäller: Låglutande råspont

Vad för medel bör jag ha till min lågtrycks spruta?
Kommer kunna borsta men ej torka rent pga dåligt med plats.
Har du några bilder, så man kan få sig en uppfattning om hur det ser ut? Som sagts. Fins det förutsättningar, finns det mögel. Inte annars.

Minnie
 
M Mikael.Stugansson skrev:
Tar väll ändå ett tag innan dom dör naturligt i en kallvind?
Är förutsättningarna borta så dör det ut. De kan inte leva på ingenting.
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Har du några bilder, så man kan få sig en uppfattning om hur det ser ut? Som sagts. Fins det förutsättningar, finns det mögel. Inte annars.

Minnie
Här är bild innan fuktspärr monterades
 
  • Trångt utrymme under dörren med trä och matta i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Minnie Mesola
M Mikael.Stugansson skrev:
Här är bild innan fuktspärr monterades
Det där lilla hade jag inte ens brytt mig om alls. Är det ens mögel?

Minnie
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Det där lilla hade jag inte ens brytt mig om alls. Är det ens mögel?

Minnie
Taket är bara 14 månader gammalt
 
M Mikael.Stugansson skrev:
Taket är bara 14 månader gammalt
Detta är innan fuktspärr monterades
 
  • Trätextur med vattendroppar på en grå, suddig bakgrund. Oskärpa framhäver detaljer i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite påväxt får anses som normalt. Det skulle vara värre om det fortsatte att växa okontrollerat. Oftast går det till ett visst stadie och det syns, det torkar ut och frodas om vartannat och naturen håller det i schack själv. Det kanske är rätt förutsättningar nå veckor per år under vissa omständigheter. Sen blir det inget mer. Så det primära när det gäller all påväxt är ju hur det ser ut över tid.
 
  • Gilla
Mikael.Stugansson
  • Laddar…
Nu är ju folk livrädda för mögel och påväxter i alla former men lite påväxt är ju egentligen en extremt bra indikator på hur klimatet står till på en vind. En naturlig gratis sådan dessutom som aldrig har fel.
Ett nybyggt hus vill man ju såklart ha i nyskick och minsta förändring blir ju såklart en tråkig plump i protokollet men det är nog få hus som aldrig får nåt på vinden. Eller på nåt annat ställe för den delen. Kan ju vara virke som snabbt blir fult på andra ställen också.
 
  • Gilla
Anna Olofsson1 och 1 till
  • Laddar…
Fördelen som jag ser med att spruta skiten är
1: få ett nytt nollvärde för att lättare se vad som händer
2: försvåra att få ny tillväxt
3: kunna säga till frugan att "nu är allt lugnt" :)
 
  • Gilla
Mikael.Stugansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.