Hej,

Har nyss fått en solcellsanläggning installerad och då även med ett batteripack.

Nu verkar inte batteriet gå upp över 10% laddning trots ihållande sol. Istället matas överskottet ut på nätet.

Någon som vet hur detta bör fungera?

Som jag förstår så ska batteriet laddas upp och sedan kunna utnyttjas när solcellsanläggningen inte kan leverera efter behov. Alltså att batteriet mer eller mindre har en ladd/urladdningscykel per dygn.

Det verkar inte som att det är så det fungerar för mig just nu.

Mvh,
 
Du skulle inte kunna tänka dig att dela med dig av grundläggande information såsom märke/typ/modell på anläggningens ingående komponenter?
 
msjoho,
vad säger installationsfirman när du ställer din fråga till dem? De måtte känna till din anläggning mycket väl. Mycket bättre än forumsmedlemmarna som alls inte vet vad du har för anläggning.
 
A Arnodt skrev:
msjoho,
vad säger installationsfirman då när du när du ställer din fråga till dem? De måtte känna till din anläggning mycket väl.
De svarade att de ska försöka hitta manualen så jag kan ställa in den som jag vill...
 
:thinking:Ingen manual vid leverans ?
 
Maalox
Nu vet jag inte vilket system du har men för mitt Huawei Luna batteri ställer jag in laddningens funktioner på Huaweis portal (kallad Fusion Solar).

Precis som i ditt fall @msjoho så laddade inte mitt batteri alls i början, men med några få klick i inställningarna så fungerade allt som det skulle.
 
Det är en Growatt Hybrid inverter - MOD 10KTL3-XH

Appstyrd via deras ShinePhone.

Men frågan är mer generellt, hur borde det fungera?
 
Det beror lite på varför du skaffat batteripack. Om det är ideologiskt, dvs du vill vara så självförsörjande som möjligt så borde batteriet laddas av solcellerna dagtid och användas nattetid. Om det är ekonomiska skäl, dvs för att maximera vinsten, så är det bättre att sälja solelen dagtid när elpriset är högt och sedan ladda batterierna nattetid när elpriset är lågt, och använda/sälja tillbaks dagtid istället.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
K
Det känns som någon inställning gällande maximal självkonsumption som är fel. Du får vara på de som installerat den. Om det är något du kan ändra själv så får de tala om det. Annars får de ställa in det
 
  • Gilla
msjoho
  • Laddar…
Hämtat från https://www.facebook.com/groups/growattinofficielltanvandarforum/ då jag själv väntar på en Growatt.


På Growatt finns det olika inställningar.
I enkla drag:
1-3. load first (defaultinställning)
4. Battery first, ac charge on, den tid du vill ställa in.
5. Grid first, den tid du vill ställa in.



Gå på webbgränsnittet server.growatt.com

På sidan "Dashboard" har jag en bit ner en sektion som heter "My Photovoltaic Devices".

Där har jag en device, och det finns längst ut en knapp som heter "Setting". Trycker jag på den så kommer jag till en sida med möjligheter att ställa in olika working modes, för olika tidpunkter.
 
B buffyin skrev:
Hämtat från [länk] då jag själv väntar på en Growatt.


På Growatt finns det olika inställningar.
I enkla drag:
1-3. load first (defaultinställning)
4. Battery first, ac charge on, den tid du vill ställa in.
5. Grid first, den tid du vill ställa in.



Gå på webbgränsnittet server.growatt.com

På sidan "Dashboard" har jag en bit ner en sektion som heter "My Photovoltaic Devices".

Där har jag en device, och det finns längst ut en knapp som heter "Setting". Trycker jag på den så kommer jag till en sida med möjligheter att ställa in olika working modes, för olika tidpunkter.
Tack, hittar nog till samma settings via appen. Verkar vara där jag måste ställa in hur det ska fungera.
 
D
Nu när vi pratar om detta ämne, jag har inte hittat någon batterilösning som funkar intelligent med väderprognos, aktuell data och elpris, finns detta eller får vi vänta ett tag till?
 
D djac skrev:
Nu när vi pratar om detta ämne, jag har inte hittat någon batterilösning som funkar intelligent med väderprognos, aktuell data och elpris, finns detta eller får vi vänta ett tag till?
Kolla in Enequi, nya så vet ej så mycket om dem.
Ska vara mot NordPool och kan koppla på väderprognoser. Men har ingen idé vad de kostar.

Growatt vet jag kan styras med Timer på olika tider, men inte smartare än så.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.