Hej!
Har ett uthus som måste tömmas pga renovering/tillbyggnad.
Jag har verktyg, trädgårdsverktyg/prylar, gräsklippare etc i uthuset som behövs förvaras någon annanstans.

Pga renovering av uthuset har jag ingen budget på förrådet just nu. Vill bygga ett fint förråd i framtiden.

Tänkte bygga ett förråd rakt på plattor på mark. Alltså inte regla upp något golv.
45*70 reglar cc60 till väggarna. Pulpettak med 45*120 reglar cc60.
240cm höjd ena sidan 200cm höjd andra sidan.
Storlek 240*480cm.
Inget fönster.
Dörr, enkel skiva med gångjärn och hasp.

Gör jag i denna storlek kan jag använda hela skivor som yta med mindre kapningar.
Tänkte asfaltboard så slipper jag måla?
Takpapp har jag liggandes.

Kommer det hålla i några år tror ni?
Fint? Nej inte direkt men det kvittar just nu.
 
Kanske inte svar på frågan men ett fönster är värt att lägga till för att få in ljus när du ska hämta nåt därinne.

/M
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Är det inte enklare att bara sätta upp ett förvaringstält än att bygga något halvdant? Så kan du lägga tiden på renoveringen istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Jag är i liknande läge. Rev ett gammalt förråd i höstas. Ska bygga ett nytt förråd till hösten är det tänkt. Så det blir förhoppningsvis bara 1 år med tillfällig lösning.

Alla småprylar flyttade vi in i huset/källaren. Större saker som gräsklippare, solstolar mm staplade vi bara upp i en prydlig hög och täckte med pressenning.

Nya förrådet kommer bli tillräcligt överarbetat ändå, så vi spar på krafterna och gör den tillfälliga lösningen så enkel som möjligt ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Dumsnål? Mer överarbetat skulle jag säga.
Beror lite på hur fuktkänsliga sakerna är och vad några år betyder.
Stampat jordgolv och osb-skivor. Eller bara en presenning som väggar och tak.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
ecb182 ecb182 skrev:
Är det inte enklare att bara sätta upp ett förvaringstält än att bygga något halvdant? Så kan du lägga tiden på renoveringen istället.
Ska kolla på tält och vad det kostar. Tack
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jag är i liknande läge. Rev ett gammalt förråd i höstas. Ska bygga ett nytt förråd till hösten är det tänkt. Så det blir förhoppningsvis bara 1 år med tillfällig lösning.

Alla småprylar flyttade vi in i huset/källaren. Större saker som gräsklippare, solstolar mm staplade vi bara upp i en prydlig hög och täckte med pressenning.

Nya förrådet kommer bli tillräcligt överarbetat ändå, så vi spar på krafterna och gör den tillfälliga lösningen så enkel som möjligt ;)
Ja, lite mer lättillgängligt än under pressening vill jag ha det. Kunna organisera saker lite på hyllor etc.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Dumsnål? Mer överarbetat skulle jag säga.
Beror lite på hur fuktkänsliga sakerna är och vad några år betyder.
Stampat jordgolv och osb-skivor. Eller bara en presenning som väggar och tak.
Osb är ju dyrare än asfaltboard.
Pressening kanske kan vara nåt som är billigare och funkar bra ändå. Tak bör ju ha lite styrka i sig för snön. (Bor i Skåne så inte mycket snö)
 
Vad räknar du med att det kommer att kosta, enligt upplägget ovan?
 
  • Gilla
LarLid
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Vad räknar du med att det kommer att kosta, enligt upplägget ovan?
6000kr.
 
  • Gilla
Arne Borg och 2 till
  • Laddar…
A Alexunden skrev:
6000kr.
Det är rätt bra, det får du inget vettigt förrådstält för kan jag säga. Plus att du kan bygga det på ett sånt sätt att du kan använda det även i framtiden, med eller utan förbättringar, t ex om du bygger det vägg i vägg med uthuset så att det kan användas som utbyggnad senare. Förrådsutrymmen får man aldrig för många av…
Så mitt råd: Kavla upp ärmarna, spotta i nävarna och sätt igång och bygg som du hade tänkt!
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det är rätt bra, det får du inget vettigt förrådstält för kan jag säga. Plus att du kan bygga det på ett sånt sätt att du kan använda det även i framtiden, med eller utan förbättringar, t ex om du bygger det vägg i vägg med uthuset så att det kan användas som utbyggnad senare. Förrådsutrymmen får man aldrig för många av…
Så mitt råd: Kavla upp ärmarna, spotta i nävarna och sätt igång och bygg som du hade tänkt!
Tänker att stommen bör gå att fortsatt använda och att jag kan sätta fin panel på det i framtiden. Tack
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
A Alexunden skrev:
Ja, lite mer lättillgängligt än under pressening vill jag ha det. Kunna organisera saker lite på hyllor etc.
I vårt fall är det bara stora grejer så som gräsklippare, solstolar, skyfflar mm som hamnade under pressenningen. Övrigt hamnade på tillfälliga förrådshyllor i ett hörv av källaren. Hade egentligen plats att sätta upp några förrådshyllor i garaget men jag försöker in i det sista att hålla garaget fritt från sådant som inte hör till bilarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
I vårt fall är det bara stora grejer så som gräsklippare, solstolar, skyfflar mm som hamnade under pressenningen. Övrigt hamnade på tillfälliga förrådshyllor i ett hörv av källaren. Hade egentligen plats att sätta upp några förrådshyllor i garaget men jag försöker in i det sista att hålla garaget fritt från sådant som inte hör till bilarna.
Har inget garage och ingen källare. Stort förråd/uthus, men det ska bli badrum och sovrum är tanken
 
  • Gilla
pularen30
  • Laddar…
Kan bara prata utifrån mig själv.

Men då är det att alla gånger jag gjort något ordentligt med en gång, har jag aldrig ångrat mig. Däremot, de gånger jag tänkte att det bara ska vara något tillfälligt för att det blir billigare nu/går snabbare, så har jag uteslutande alltid ångrat mig och undrat varför gjorde jag något halvdant som jag nu måste göra om..

Mitt ordspråk efter en husrenovering har blivit:
- håll det enkelt och gör det rätt från början.
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.