japp, det är precis som det är. banken skulle mer än gärna låna ut ännu mera...
så här valde vi:
-masonit istället för råspont (vi har inte plåttak)
-målade väggar med microlit
-osb i de flesta väggar (några med kortlingar)
 
Det här med Microlit är lite speciellt...

När vi byggde vårt hus (slutbesiktning för ca ett år sedan) så hade vi bestämt redan från början att vi vile ha målade väggar, i hela huset. Ett par fondväggar med tapet vil vi ha, men resten målat. Vi ville inte ha microlit då det var för dyrt.
När vi gick igenom arbetet och offerten (med målaren) så bjöd han oss på microlit alla rum då det skulle bli betydligt enklare för dem att spackla/slipa/måla då.
Han (målaren) tjänade på att bjuda oss på microlit på väggarna.

Masonitskiva bakom gipsväggarna? kan du verkligen fästa något i det? spikar/skruvar för tavlor?

Vi har råspont i alla väggar.
 
ciao: masonit istället för råspont i taket och osb i väggarna
råspont i väggarna, är det väl bara Sävsjö Trähus som har?
 
OSB är ju skitdyrt, varför inte vanliga spånskivor?
 
Jag tror man skall ha råsponten i taket. Det är en rejäl konstruktion som håller lääänge. Dubbel gips i innervägg och förstärkning på vissa ställen av spånskiva tror jag duger utmärkt.

Råspont kan man välja till hos olika leverantörer, med det finns även fler än sävsjö som har det som standard, t.ex Kärnhus och Karlson hus
 
Pelle-p skrev:
ciao: masonit istället för råspont i taket och osb i väggarna
råspont i väggarna, är det väl bara Sävsjö Trähus som har?
Stämmer precis det. Vi har byggt ett Sävsjö Trähus.:)
Inte bara stabilt och lätt att fästa tavlor i, det är även mycket tyst...

Hur är det med olika skivors innehåll av lim och lösningsmedel....

Varifrån kommer ryktet om att råspont skulle vara en risk för mögel???
 
Ciao, vad gäller råspånt och mögel så pratar man då om råspånt under pappen i yttertaket. Inte råspånt i väggarna, som ni har, det är nog ingen orolig för. Fast jag kanske missförstår dig, du kanske inte hade missförstått vad det gällde. :)

Sedan kan jag inte se att risken för mögel i råsponten skulle vara särskilt mycket större än i träfiberbaserade skivor av olika slag.
 
Ja, det stämmer, jag missförstod allt om råsponten, fukten och möglet.

Jag hängde inte riktigt med i svängarna när diskusionen gick från väggar till tak ;)

Hur som helst så var det just Micoliten jag ville tala om, att det faktiskt går att diskutera priset på detta då det underlättar avsevärt för målarna om de använder den.
 
Det vore intressant att veta; Vilka justeringar gjorde ni som sparade mest pengar?

Vi vet att vi kommer hamna i samma sits så småningom. Det är ju nästan givet när man börjar rita/bygga och har ett maxtak.
 
Störst besparingar gör man troligen på att minska ytan och göra huskonstruktionen mer okomplicerad (inga konstiga vinklar, undvika runda fönster o.s.v.). Vi sparade genom att bygga ett 1½-plans och inreda övervåningen själva.
 
Vi sparade 17.000kr på köket bara på att byta till standardvitt istället för lite gräddvit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.