Hejsan! Det var en kille från en isoleringsfirma som knackade på ville göra en besiktning av min vind efter besiktning fick jag se på bilder att det var svart och vitmögel på vinden och att isoleringen var ojämn. Fick offert först på 69000, sedan ändrades den till 59000 pga att de har flera i samma område och vid ett samtal igår fick jag 45000. Min fråga nu då är 45000 en rimlig summa. Jag är ju helt novis när det gäller sånt där. Därför frågar jag här.
 
Köp aldrig något från en som ”knackar på”. Det är grundregeln för att inte bli lurad.
 
  • Gilla
sturnus och 15 till
  • Laddar…
Det låter lite oseriöst, har du själv varit uppe och tittat ?
Vet inte hur stor vind du har men jag tilläggsisolerade halva min vind (ca 60 m2) och materialet gick på ca 7 000 kr (glasull).
 
Min vind är 100 kvadratmeter och man skulle plocka ut den gamla isoleringen och isolera med cellulosa.
 
Alla varningsklockorna ringer för mig men nån som ringer på och prutar pris från dag till dag.

Om du har mögel på vinden så skall du i så fall ,om det behövs, åtgärda orsaken till det snarare än bara byta isolering.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Cellulosa kan till och med göra det värre än glasull om du redan har fuktproblem…
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Som föregående skrev, bara för att du har ytlig (troligtvis) mögel på vinden behöver du inte byta isolering/tilläggsisolera. Snarare kan det bli värre om tanken är att tilläggsisolera.

Grundorsaken är att det är fuktig luft på vinden. Kan bero på flertalet saker. T.ex är den vanligaste orsaken (enligt mig själv och det jag läst om fukt på vind genom åren som husägare) att det du har dålig ventilation i huset och att vinden kanske inte är lika varm som förr.

Googla, läs, ta till dig och gör en egen bedömning eller betala för konsultation.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
jockeping jockeping skrev:
Googla, läs, ta till dig och gör en egen bedömning eller betala för konsultation.
Och den du konsulterar är då INTE den som ringde på dörren. Håll dig borta från dom. Tacka bara nej.
 
  • Gilla
nerdybynature och 1 till
  • Laddar…
En liten del påväxt kan ses som normalt. Allt beror ju på över vilken tid det skett. Kan du ta bilder och visa så kan man nog säga bättre. Antagligen är det ingen fara alls och det är pengar i sjön. Det kan ju dock vara så att du har lite isolering idag och man kanske kan göra en energibesparing på att isolera mer men det är ju en annan femma..
 
  • Gilla
nerdybynature och 1 till
  • Laddar…
Precis som @Stefan 1972 säger, så är en viss påväxt att betrakta som normal. Det är istortsett alltid vid den här årstiden det är som fuktigast och därmed störst risk för påväxt. Ofta torkar den bort och försvinner när det blir torrare. Så det är egentligen mest om man har fukt och mögel på sommaren som man behöver oroa sig. Det finns en orsak till att sådana här företag alltid kommer under den här tiden på året. Men som också nämnts ovan, ska du aldrig skriva kontrakt med dörrförsäljare, eller telefonförsäljare. Även om de erbjuder något som du är i behov av!
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Instämmer med övriga, köp inte.

Vi hade också en ”man” som knackade på och ville titta på vinden , tjejen som var hemma tyckte det lät bra att han ville hjälpa till.

Fick sedan en offert på avfuktare och lite annat för 35.000:-.
 
Vind med isolering och träbjälkar, synlig damm och smuts, mörkt område, oorganiserat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion med synliga fibrer, skarv och mörk missfärgning eller mögel, möjlig fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med träbjälkar, isoleringsmaterial, spindelväv, metallstag, skugga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälklag med isolering synligt, skadat område tyder på möjliga vattenskador eller förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk, trång isolerad utrymme, vind, isoleringsmaterial, träbjälkar, byggnadsstruktur, dammigt, dolt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt utrymme, isolering, byggnadens interna struktur, trånga passager, byggmaterial, ingen synlig aktivitet, oinredd vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering i en vind, träbjälkar, skymd mörk del, ojämnt fördelat material, dammigt, spindelnät, trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trångt utrymme, träbjälkar, isolering, rör. Ouppstädad, dammig, konstruktion, inne i byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takbjälkar med mögel eller damm, isoleringsmaterial synligt, tecken på fukt eller dålig ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här alla bilderna som den här killen tog då.
 
C Camilla.Chuckman skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Här alla bilderna som den här killen tog då.
Och du vet att det är din vind på bilderna?
 
  • Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte, men jag ser bara något ställe eller tre där det åtminstone har varit lite vatten som kommit in. Men inget som gör att du ska byta all isolering nu på studs.
Tacka nej, och nästa gång det regnat ordentligt går du upp och känner om det är fuktigt vid avluftningsröret och de andra ställena där det ser ut att ha varit fuktigt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.