Kan nån förkklara detta med ekofiber, vad är det vad kostar det.....
 
Aggen, jag är inte alls negativ till cellplast, men då ska den vara på rätt ställe. I ditt fall ser jag inga som helst fördelar med cellplasten, men de nackdelar jag räknade upp tidigare.

Mögel är inte ett problem även om man tilläggsisolerar med mineralull (och det är alltså vanlig ullisolering jag menar, glas- eller stenull).
 
Lite offtopic va? ;)

JAg testade med tapetlösningsmedel men det gick lika bra med bara vatten och en skrapa som någon nämnde tidigare. Det beror ju också på vilken finish man vill ha på väggen. Angående byggnadsvård så anser jag att "vård" är subjektivt. Man måste bo, trivas och få det att fungera med det gamla. I mitt fall är jag nöjd med en ren och fin vägg, den visar att det är ett rejält hus med ett rejält arbete bakom. Att återställa med bruk i spåren och oxblodstapet direkt på timret är inte vård, det ser dessutom fördjävligt ut ;) Men det är förståss en smaksak det också.
Tänkte förövrigt olja eller såpa väggen så den står emot lite fläckar etc, några tips?
 
MrElliott.
Vilken tapet man klistrar upp är väl föremål för smak, men varför skulle det inte vara vård att lägga i ny klining och tapetsera på? Många klinade och tapetserade väggar jag sett ser utmärkta ut, och även i förekommande fall de med spännpapp. Det låter aningens motsägelsefullt i tråden byggnadsvård att opponera sig mot återställning. Jag kanske missade poängen.
 
Byggmästaren som jag rådfrågat, menade att du har ekofiber sprutat i väggarna för samma peng som du har mineralullen i rullar ute på gården. Jag diskuterade isoleringsvärden med killen som sprutade ullen och han menade att jämförelserna som görs med mineralullen är missvisande då de görs i torra miljöer. Mineralullens isolerande egenskaper sjunker drastiskt efter några procenters fuktighet (tror det var 2%) medan naturmaterial som ekofiber och spån kan ha en fuktighet på uppemot 30% innan isolervärdet rubbas. Vid 0% fuktighet i materialet är mineralull bättre, men vilket hus har det? Korrigera mig gärna om jag har fel!
Ekofibern kan även sprutas fuktig upp på väggen med lite limblandning, då skålar du bara upp timmerväggen, sprutar ullen direkt på väggen där den fastnar, "skär" sedan bort överflödiga ullen och beklär med träfiber/gips el.dyl för att få en yta att limma tapeterna på. om du då har vindpapp på utsidan behöver du inte beklä stockrna med papp innan ullen. Ullen fyller ut ojämnheterna i timmerväggen.
cellull är exakt samma sak som ekofiber, men en annan tillverkare. jag hittade den här länken http://www.nykvarn.com/cellull/isolering.html
 
Jag menar inte att man ska återställa varenda pilleplutt till original.
Vad jag talar om är att man ska försöka hålla sig ifrån att göra irreversibla ingrepp i huset. Dit räknar jag att nitiskt plocka bort all drevning och att slipa väggen - men inte att rengöra den, lerklina eller måla med limfärg. Skillnaden är den att de senare ingreppen går att ångra och ta bort. Det gör inte det förra. Och jo, det kallar jag "byggnadsvård". Traditionella material och metoder samt bevarande är grundpelare i byggnadsvård, det vet alla som råkat ramla över vilken byggnadsvårdsbok/tidskrift som helst.. Vill man inte ha det, behöver man heller inte ha det. Men jag tycker att man ska göra medvetna och pålästa val. Om man gör någonting otraditionellt samt slipar och plockar bort det som de facto är traditionellt, var hittar man då "vården"? Och var hittar man de kulturhistoriska värdena?

Vad tilläggsisolering anbelangar kan det vara vanskligt att tilläggsisolera på insidan. Timmerväggen blir kallare vilket kan leda till att den varma luften fäller ut inne i timret.

MrElliott skrev:
Lite offtopic va? ;)

JAg testade med tapetlösningsmedel men det gick lika bra med bara vatten och en skrapa som någon nämnde tidigare. Det beror ju också på vilken finish man vill ha på väggen. Angående byggnadsvård så anser jag att "vård" är subjektivt. Man måste bo, trivas och få det att fungera med det gamla. I mitt fall är jag nöjd med en ren och fin vägg, den visar att det är ett rejält hus med ett rejält arbete bakom. Att återställa med bruk i spåren och oxblodstapet direkt på timret är inte vård, det ser dessutom fördjävligt ut ;) Men det är förståss en smaksak det också.
Tänkte förövrigt olja eller såpa väggen så den står emot lite fläckar etc, några tips?
 
Jag bör kanske tillägga att jag själv valde att INTE tillägsisolera timmerväggen. Ekofibern sprutades i tillbyggnaden som är gjord av stolpverk. timmerväggarna drevades inifrån och bekläddes på insidan med papp och 6mm gips som underlag för tapeterna. Ytterpanelen är original från år 1900.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.