Har fått offert, fastpris från VVSare som känns något hög, men vet att forumet har långt mer kunskaper än mig på detta :)

Gäller material och arbete för:
- All rördragning i hus inkl. 1 badrum på ovanvåning, 1 badrum, kök och tvättstuga på nedervåning
- Golvvärmeslingor nedervåning ca 80kvm
- Luft/vatten Mitsubishi Ecodan 200l + Mitsubishi WM50
- 2st vattenutkastare utv.

Bifogar hela offerten här.
Tacksam för lite stöttning i detta!
 
  • Gilla
Lalu74
  • Laddar…
Priset på arbete låter rimligt men rabatt på 33% blir för lite med så mycket saker. Du behöver typ 75% rabatt för att få samma priser som du hittar i handeln själv (på nätet). Totalt tycker jag ändå att summan för offerten låter ”rimligt” i som att det är vad jag hade förväntat mig. Tycker du kan kräva att få se deras inköpspriser och säga att materialpåslag på 20% mot nätet kan kännas rimligt för hantering inte att de tjänar lika mycket på att sälja material som på det kvalificerade arbete som du betalar dem för. Tror visserligen inte att de nappar på detta men värt att pruta mer på denna post helt klart.
 
  • Gilla
Henrik Svensson
  • Laddar…
Rabatt på 33%.
Från vad?

Deras inpris 100 kr x 3 = 300 kr
300 kr minus rabatt 33% = 200 kr
Dvs du betalar dubbla priset.

Skippa rabatten och säg att de lägger på 25% på sitt inpris istället.
 
  • Gilla
wrobel.se och 1 till
  • Laddar…
Det är väl bara ta in en eller två offerter till så får du svaret?

Omöjligt att säga om det är rimligt eller ej. Det är väl allmänt känt att VVS-prylar är dyrt att handla från en VVS-are.. Men det är dyrt att åka fram och tillbaka och byta saker också.
 
  • Gilla
Henrik Svensson
  • Laddar…
Ja, bara det faktum att man får "rabatt" skulle i alla fall göra att jag slängde offerten direkt i sopkorgen.

Be att få se priserna på varje artikel.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på att de uppenbart fifflar med materialpriser så skulle jag inte röra den firman med tång då de bevisligen är oseriösa. Fuskar de där kan man mycket väl tänka sig att de fuskar med allt annat med. Folk med dålig moral bör man undvika.
 
  • Gilla
Henrik Svensson och 1 till
  • Laddar…
Kan göra det bra mycket billigare om du bor i Östergötland
 
  • Haha
Henrik Svensson
  • Laddar…
Tack för alla råd!
Jag kommer be dem speca pris för respektive del ELLER förbättra rabatten avsevärt.
När jag frågade om hur länge de hade räknat med att låna ut vvb och vad kostnaden isåfall låg på det (med tanke på att jag kanske sparar en del på att köpa en själv) så ville de inte svara mer än "Det ingår". Ett enkelt svar när man har gett en totalsumma på allt :)

Har även kontaktat en annan VVSare för att få något att jämföra med.

Återkommer i ämnet! :)
 
Henrik Svensson Henrik Svensson skrev:
ELLER förbättra rabatten avsevärt.
Du ska inte ha någon rabatt - Du ska ha ett påslag på deras inköpspris.
 
  • Gilla
Robin_CG och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du ska inte ha någon rabatt - Du ska ha ett påslag på deras inköpspris.
Jag har svårt att tro att man får veta deras inköps rabatter.
 
I mina ögon en underligt uppbyggd offert..
Den borde endast ange vilka arbetsmoment och på sin höjd fabrikat/modell på värmepump som ingår.
Total arbetskostnad om det skall vara ROT avdrag men annars är det helt ovidkommande information då en offert bygger på vad som efterfrågas.

En tidigare arbetsgivare lämnade liknande offerter och fick ägna massor med tid med kunder som skulle byta enskilda varor i offerten mot egeninköpt material och lågprisalternativ som tog längre tid att montera.
Det kalkylprogram jag själv arbetar i räknar inte enskilda komponenter utan endast efter typrum/ meter rör/tappställen när det gäller dold rördragning sedan adderas speciella blandare och porslin.
/ Björkskär
 
B
Saknas info om ROT?
 
Henrik Svensson Henrik Svensson skrev:
Har fått offert, fastpris från VVSare som känns något hög, men vet att forumet har långt mer kunskaper än mig på detta :)

Gäller material och arbete för:
- All rördragning i hus inkl. 1 badrum på ovanvåning, 1 badrum, kök och tvättstuga på nedervåning
- Golvvärmeslingor nedervåning ca 80kvm
- Luft/vatten Mitsubishi Ecodan 200l + Mitsubishi WM50
- 2st vattenutkastare utv.

Bifogar hela offerten här.
Tacksam för lite stöttning i detta!
vad betyder "Tim Deb Privat" och vad är det för skillnad mot "Tim Deb företag"?
 
  • Gilla
Styrtekniker
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Rabatt på 33%.
Från vad?

Deras inpris 100 kr x 3 = 300 kr
300 kr minus rabatt 33% = 200 kr
Dvs du betalar dubbla priset.

Skippa rabatten och säg att de lägger på 25% på sitt inpris istället.
TRUE!(y)
 
wrobel.se wrobel19 skrev:
vad betyder "Tim Deb Privat" och vad är det för skillnad mot "Tim Deb företag"?
Företag får betala mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.