Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är ofta oskönt att arbeta med sned rygg framåtlutad. Sen borde väl spegelhyllan delvis hindra att tumlaren lucka öppnas helt? Men det kanske blir tillräckligt ändå.

Det går inte att skaffa en kattlåda som kan lirkas under kommoden? Hur högt från golvet hänger den?
Jo, vi måste byta ut spegeln också (skrev det i min första post för att jag tänkte att någon säkert skulle påpeka det :))

Vi kör med pellets vilket innebär att kattlådan måste ha en dubbel botten. En av de mindre kattlådorna är 27 cm hög och kommoden sitter 17 cm över golvet. (Det är inte ett alternativ att byta bort pellets, det är jättemycket billigare, väger inte som sten, är bättre för miljön och vi slipper kattsand i hela lägenheten).
 
BirgitS
H Happypandahs skrev:
Jo, men där lutar golvet och det finns ingen anslutning för vatten och avlopp (om man nu inte räknar duschen) :/
Går det inte att ha kattlådan där då?
Eller mellan dörren och utbyggnaden där alla stammar går?

Vi har haft en kombimaskin från Electrolux i 9 år och vi kan inte märka att tvätt- eller torkresultatet skulle vara sämre än de tidigare separata maskinernas. Däremot de kombimaskiner som gjordes för typ 15 år sen så var de inte så bra.
 
H Happypandahs skrev:
Det är möjligt att det finns en fantastisk kombimaskin, men vad jag förstår är de inte lika bra på varken tvätt eller tork som separata maskiner? (Vilket jag inte tycker är helt orimligt för en maskin som gör båda sakerna, men jag är inte riktigt redo att kompromissa med det).
Helt rätt. Vi har haft kombimaskin vilket funkade bra innan vi fick barn men nu blir det så mycket tvätt att man behöver kunna köra båda samtidigt, och faktiskt lita på att det blir torrt i torktumlaren. Plus att en kombimaskin tömmer ju allt till avloppet, vilket i vårt fall iallafall blev stopp i avloppet flera gånger pga allt ludd.
 
  • Gilla
Happypandahs
  • Laddar…
BirgitS
H Happypandahs skrev:
Vi får tydligen inte borra i badrummet men det kanske går
Föreningen kan inte förbjuda er att göra hål i badrumsväggarna så länge som hålen görs fackmässigt, dvs. enligt branschreglerna. Under förutsättning då att ni inte har väldigt underliga stadgar som kanske bryter mot bostadsrättslagen.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Går det inte att ha kattlådan där då?
Eller mellan dörren och utbyggnaden där alla stammar går?

Vi har haft en kombimaskin från Electrolux i 9 år och vi kan inte märka att tvätt- eller torkresultatet skulle vara sämre än de tidigare separata maskinernas. Däremot de kombimaskiner som gjordes för typ 15 år sen så var de inte så bra.

Just där blir det för nära duschen, det andra alternativet skulle nog gå men det blir inte så snyggt (och vi kommer få pellets direkt vid dörren, de gör ganska ont att trampa på).

Jag är helt med på att min idé inte är den enklaste att implementera men för mig är det inte ett problem att det är krångligt vid installation - jag är egentligen helt ointresserad av alternativa lösningar om detta är görbart. Det som jag gärna vill bolla är:
1. Tips och trix för att optimera installationen och hållbarhet (här har jag fått flera värdefulla tips från bl.a. dig)
2. Info om lösningen skulle orsaka total katastrof av någon märklig anledning
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Föreningen kan inte förbjuda er att göra hål i badrumsväggarna så länge som hålen görs fackmässigt, dvs. enligt branschreglerna. Under förutsättning då att ni inte har väldigt underliga stadgar som kanske bryter mot bostadsrättslagen.
Jag tror faktiskt inte att det står i stadgarna (och då har jag bott här i +10 år) men vi har en i styrelsen som är ganska bestämd och otrevlig, orkar inte bråka med honom om detta. :/ Men det är bra att känna till ifall vi inte har några andra val senare, tack för infon!
 
Kan även tillägga att tvättmaskinen är helt ny och jag kommer inte orka att byta ut den. Har redan spenderat otaliga timmar på att hitta den bästa maskinen för pengarna och jag skulle isf hellre köpa en torkställning :)
 
Klart det går att ställa maskinerna på ett bord eller skåpstommar. Se till att passa in bordsskivan så den sitter tight mot sidoväggarna så blir det nästan lika stabilt som om maskinerna stod på golvet.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Klart det går att ställa maskinerna på ett bord eller skåpstommar. Se till att passa in bordsskivan så den sitter tight mot sidoväggarna så blir det nästan lika stabilt som om maskinerna stod på golvet.
:D
 
BirgitS
H Happypandahs skrev:
Jag tror faktiskt inte att det står i stadgarna (och då har jag bott här i +10 år) men vi har en i styrelsen som är ganska bestämd och otrevlig, orkar inte bråka med honom om detta. :/ Men det är bra att känna till ifall vi inte har några andra val senare, tack för infon!
Du bara borrar utan att blanda in styrelsen så det blir inget bråk.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Frågan är om du behöver borra. Om du stöder skivan med lämpliga ben (eller ikeastommar) sätter en stadig skiva ovanpå, lämna nån mm mån runt om så kan du fästa den mot väggen med silikon (den ska ju fästas i benen också såklart). Borde sitta som berget.
 
  • Gilla
Happypandahs
  • Laddar…
hsd
Tvättmaskin på Ikea-stomme , nää jag skulle inte göra så
Tvättmaskin är tung och vibrerar/skakar och dessutom gillar spånskivor inte fukt/vatten
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
hsd
D Dublin skrev:
Det verkar vara mer eller mindre standard nuförtiden för de som vill ha upphöjda maskiner, se bara i denna tråd [länk]
:surprised:
 
D Dublin skrev:
Det verkar vara mer eller mindre standard nuförtiden för de som vill ha upphöjda maskiner, se bara i denna tråd [länk]
Trodde alla gjorde det! Redan föra många år sedan.. när jag anordnade första :)

Nu har jag provat med nya stommarna också (vår nya tvättstuga här.. i källaren i uthuset).. de håller troligen minst lika bra!

Även i garage och uthus byggs det ju med dessa stommar.. och där är också fuktig miljö..

De som sitter i logen här ..har nog suttit i femton år.. som hobbybänkar.. måleri osv.. (trasiga fönster och inga täta dörrar el värme)..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.