Hej.
Vi bor i ett hus med fjärrvärme i, så värmesituationen är i nuläget lugn.
Men på sommaren blir det väldigt väldigt varmt i huset, vi hade ca 35 grader inomhus i somras exempelvis, vilket leder till att jag kikar på olika kylalternativ.
Huset är 1,5 plan med källare. Själva källaren behöver såklart inte kylas, där nere är det svalt och fint även på under de varma perioderna.

Kikar på någon form av luftvärmepump för kyla på sommaren, plus som extra säkerhet utifall att något skulle hända med fjärrvärmen. Men den kommer alltså installeras för kyla primärt.
Hur ska jag tänka här? Vi är inte ute efter att hålla huset på 20 grader under högsommaren, men vill i alla fall kunna vistas i huset!
Vad ska man tänka på när det gäller kvm täckyta? Det verkar ju vara mindre än när man värmer, sen ska man väl placera utblåsen på andra platser än om man har värme som primär funktion.
Någon som gjort liknande åtgärd? Några tips på märken, effektiva modeller, placeringar för kylning?

Tar tacksamt emot hjälp då jag inte alls är insatt i detta och de guider jag hittar såklart främst är inriktade på värmefunktionen.
 
Om ni vill kyla hela huset ordentligt behöver A/C sitta på övervåningen helst uppe vid innertaket. Köper man en värmepump för att värma ska den sitta på bottenvåningen. Vissa kan lyckas placera den mitt i trappan men det är chansning att det fungerar bra. Finns rena A/C-modeller till lågt pris men en enklare modell av värmepump ger minst lika mycket kyla och har ofta bättre verkningsgrad plus att den även kan ge värme på vintern om det skulle behövas. Ta hem ett par firmor som får titta på förutsättningarna i huset och kan rekommendera lämplig modell. Ni borde välja minst storlek "35" som har en nominell kylkapacitet på 3,5 kW.
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Hej.
Vi bor i ett hus med fjärrvärme i, så värmesituationen är i nuläget lugn.
Men på sommaren blir det väldigt väldigt varmt i huset, vi hade ca 35 grader inomhus i somras exempelvis, vilket leder till att jag kikar på olika kylalternativ.
Huset är 1,5 plan med källare. Själva källaren behöver såklart inte kylas, där nere är det svalt och fint även på under de varma perioderna.

Kikar på någon form av luftvärmepump för kyla på sommaren, plus som extra säkerhet utifall att något skulle hända med fjärrvärmen. Men den kommer alltså installeras för kyla primärt.
Hur ska jag tänka här? Vi är inte ute efter att hålla huset på 20 grader under högsommaren, men vill i alla fall kunna vistas i huset!
Vad ska man tänka på när det gäller kvm täckyta? Det verkar ju vara mindre än när man värmer, sen ska man väl placera utblåsen på andra platser än om man har värme som primär funktion.
Någon som gjort liknande åtgärd? Några tips på märken, effektiva modeller, placeringar för kylning?

Tar tacksamt emot hjälp då jag inte alls är insatt i detta och de guider jag hittar såklart främst är inriktade på värmefunktionen.
Hur har ni det med solinstrålning genom fönstren?
Misstänker det finns en del att göra med att börja där.
Utvändig avskärmning är effektivare än invändig.
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om ni vill kyla hela huset ordentligt behöver A/C sitta på övervåningen helst uppe vid innertaket. Köper man en värmepump för att värma ska den sitta på bottenvåningen. Vissa kan lyckas placera den mitt i trappan men det är chansning att det fungerar bra. Finns rena A/C-modeller till lågt pris men en enklare modell av värmepump ger minst lika mycket kyla och har ofta bättre verkningsgrad plus att den även kan ge värme på vintern om det skulle behövas. Ta hem ett par firmor som får titta på förutsättningarna i huset och kan rekommendera lämplig modell. Ni borde välja minst storlek "35" som har en nominell kylkapacitet på 3,5 kW.
Tack för tipsen.
Ja nu funderar jag på att sätta utloppet på övervåningen i hallen ovanför trappan, så förhoppningsvis kommer kyla att trilla ned till entréplanet.
Frågan där är ju om man behöver en till innedel nere på entréplanet? Eller löser man det enklare genom en fläkt på entréplanet för att få till lite cirkulation?
 
J Jochi skrev:
Hur har ni det med solinstrålning genom fönstren?
Misstänker det finns en del att göra med att börja där.
Utvändig avskärmning är effektivare än invändig.
I somras hade vi utvändiga markiser neddragna samt persienner nere.
Försökte stoppa värme in så gått vi kunde, men det var ju också galet varmt i somras där vi bor.
Primärt är vår tanke alltså att stoppa värmeintaget, men att kunna använda luftvärmepumpen för att assistera de värsta dagarna.
 
A Afterquake skrev:
Tack för tipsen.
Ja nu funderar jag på att sätta utloppet på övervåningen i hallen ovanför trappan, så förhoppningsvis kommer kyla att trilla ned till entréplanet.
Frågan där är ju om man behöver en till innedel nere på entréplanet? Eller löser man det enklare genom en fläkt på entréplanet för att få till lite cirkulation?
Har huset en öppen trappa är det inget problem för kylan att ta sig ner till bottenvåningen. Kyla sjunker nästan som en sten men är trögare än värme att sprida i sidled så man får räkna med att det behövs minst ett par timmar för kylan att sprida ut sig i huset. Vill man ha snabb spridning av kylan kan man ha en extra innerdel på bottenvåningen men jag tycker det är onödigt om man inte har bråttom. Bara en extra fläkt gör förmodligen väldigt liten skillnad.

Tänkte på en modell av värmepump som eventuellt skulle kunna vara aktuell: https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luftvarmepump/daikin-c35-r-luftvarmepump/p-843760 Det är en värmepump av budgetmodell som kostar lite mindre än toppmodellerna som har bästa värmeprestanda. Polarpumpen har dock fått väldigt dåligt betyg vid garantiproblem så det är nog säkrast att köpa av en lokal firma.
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har huset en öppen trappa är det inget problem för kylan att ta sig ner till bottenvåningen. Kyla sjunker nästan som en sten men är trögare än värme att sprida i sidled så man får räkna med att det behövs minst ett par timmar för kylan att sprida ut sig i huset. Vill man ha snabb spridning av kylan kan man ha en extra innerdel på bottenvåningen men jag tycker det är onödigt om man inte har bråttom. Bara en extra fläkt gör förmodligen väldigt liten skillnad.

Tänkte på en modell av värmepump som eventuellt skulle kunna vara aktuell: [länk] Det är en värmepump av budgetmodell som kostar lite mindre än toppmodellerna som har bästa värmeprestanda. Polarpumpen har dock fått väldigt dåligt betyg vid garantiproblem så det är nog säkrast att köpa av en lokal firma.
Ja, det är öppen trappa så jag tänker att det borde räcka.
Stort tack för tipsen, jag hörde samma sak om polarpumpen i tråden som diskuterade Ikeas nya samarbete med dem. Lät som att folk var minst sagt tveksamma till bemötandet från den firman.

Tänkte försöka gå runt i området och spionera på andra hus med utvändig luftvärmepump, vill främst få en bild av hur mycket de låter. Är 60 dB utomhusdel något som kommer störa grannarna månntro?
 
Grannarna kommer knappast att störas något alls. Det är först när utedelen är riktigt gammal och fläkten börjar gnissla i lagren eller kompressorn håller på att haverera som den låter jobbigt mycket. Annars är det främst under värmesäsongen den surrar en del när kompressorn går på höga varvtal för att ge mycket värme eller den avfrostar utedelen under några minuter åt gången. På sommaren vid kyla jobbar kompressorn mest på lågt eller medelhögt varvtal eftersom det inte blir 40 °C i Sverige och alltid svalare på kvällar och nätter då man ofta vill kyla ner huset.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.