För en glad amatör, vad är det värt att köpa?
Verkar finnas en uppsjö på Amazon och likande sidor, men av alla dessa kinesmärken mfl vad vågar jag köpa?

kommer sitta på en bänk, så inte någon superstor sak.

Budget: 2000:- max.
 
Kan du hitta någonting begagnat?

Jag hittade ett fint skruvstycke i en hög på väg till smältning på skroten i måndags. Det kostade kring 15 euro.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Köper du ett Heuer behöver du bara handla en gång.
Jag hade tur och hittade ett fint begagnat, ett heuer från 30-talet som fortfarande är fritt från glapp.

Så har du tid, leta efter ett kvalitetsmärke begagnat är mitt tips.
 
Redigerat:
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
C capture skrev:
Om du vill ha nytt så kan köpa från Tyskland vara ett alternativ.
Ta heuer 140 som exempel [länk]
Kan man få ett 140mm Heuer för ca 2k så skulle jag handla direkt!
Ja inte direkt, men min son ska bygga garage och det där verkar jäkligt prisvärt :)
 
Tack för samtliga medlemmars bra förslag! Nu börjar mitt velande, men nog kommer det kosta mer än 2000:-, för att förhandla med mig själv går aldrig bra för plånboken :crysmile:
 
K
En budget för verktyg är bara ett riktmärke för på vilken nivå man ska börja leta, för att sen hitta det man behöver 50% över budgeten
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
R
Norrtull Norrtull skrev:
Ser att till och med Elgiganten säljer rätt märke.
[länk]
Nej, deras "partner" gör.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Försök att hitta ett i Söderforsmodell, dagens prylar kan inte mäta sig med 100 år gammal svensk smideskonst.
För 2000 hittar du fina ~24kgs. Finns även mindre och större.

Här ett mitt 24kgs bredvid ett nytt Clas Ohlson rappel.

Verkstadsbänk med skruvstycke, verktyg och diverse föremål. Arbete, hantverk, kaos, kreativitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
R
Alatan Alatan skrev:
Försök att hitta ett i Söderforsmodell, dagens prylar kan inte mäta sig med 100 år gammal svensk smideskonst.
För 2000 hittar du fina ~24kgs. Finns även mindre och större.

Här ett mitt 24kgs bredvid ett nytt Clas Ohlson rappel.

[bild]
Är inte jämförelsen av ett gammalt kvalitetsskruvstycke med ett nytt från en lågpriskedja missvisande?

Dessutom ser de ut att vara olika stora. Är det din poäng? Att man inte kan tillverka stora skruvstycken idag?

Eller vad menar du att man inte kan tillverka idag som man kunde för 100 år sedan? Vad gör ett nytt heuer som väger 27kg sämre än ditt från söderberg?

Du menar inte något så uppenbart som att man kan köpa ett bra skruvstäd billigare om man köper det begagnat?

Ditt inlägg väcker som du ser en hel del frågor :)
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Är inte jämförelsen av ett gammalt kvalitetsskruvstycke med ett nytt från en lågpriskedja missvisande?

Dessutom ser de ut att vara olika stora. Är det din poäng? Att man inte kan tillverka stora skruvstycken idag?

Eller vad menar du att man inte kan tillverka idag som man kunde för 100 år sedan? Vad gör ett nytt heuer som väger 27kg sämre än ditt från söderberg?

Du menar inte något så uppenbart som att man kan köpa ett bra skruvstäd billigare om man köper det begagnat?

Ditt inlägg väcker som du ser en hel del frågor :)
Inte alls, det var helt enkelt den enda bild jag hade på skruvstycket. Jag har ett på 64kg också som jag skulle ha kunnat ställa upp bredvid om jag ville visa storleksskillnader.

Ang skillnad i kvalité mot ett likvärdigt stort Heuer från idag så vill jag däremot påstå att Söderfors är överlägset.
Jag och en kompis skulle pressa något i hans spritt nya Heuer 160 (27kg), minns inte vad det var men det spelar ingen roll. Skruven inne i skruvstycket töjde sig såpass att det låste sig totalt och blev obrukbart efter att jag använt hela min kroppstyngd som våld att försöka skruva åt så hårt det gick, utan förlängning av skaftet.

Mitt 24kg har jag pressat hjullager med 1m hävstång och min kroppstyngd utan problem, ett antal gånger. Man kan diskutera om skruvstycken verkligen är gjorda för att användas på det sättet, men det ger en bra bild över skillnaden på kvalité.

Så min poäng är att även om du har 10k att lägga kan du inte köpa ett likvärdigt nyproducerat skruvstycke idag.

Däremot säger jag inte att Heuer är ett dåligt skruvstycke, mitt Clas Ohlson rappel på bild funkade gott i flera år.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.