Jag har haft kontakt med en installatör/leverantör av solceller. Jag har Icopal Decra på taket. När de fick veta
vad jag har på taket tackade de nej till installationen. Är detta ett så uselt material att montera i, eller kan
det ligga andra orsaker bakom det beslutet som bristande lönsamhet eller något liknande?
 
pegee pegee skrev:
Jag har haft kontakt med en installatör/leverantör av solceller. Jag har Icopal Decra på taket. När de fick veta
vad jag har på taket tackade de nej till installationen. Är detta ett så uselt material att montera i, eller kan
det ligga andra orsaker bakom det beslutet som bristande lönsamhet eller något liknande?
Vad är yttertaket monterat på?
 
Eftersom du inte kan gå på det så kommer vissa firmor att tacka nej utan att ens överväga alternativ. jag har eternit och hade samma bekymmer men det borde absolut finnas lösningar.
 
Den tunna plåten ger också problem med fästet så man rek då att skruva i takstol men då måste dalarna i plåten passa in på takstol
 
H håbbe1961 skrev:
Vad är yttertaket monterat på?
Inifrån och ut: råspont - tjärpapp - läkt och Icopal
 
pegee pegee skrev:
Jag har haft kontakt med en installatör/leverantör av solceller. Jag har Icopal Decra på taket. När de fick veta
vad jag har på taket tackade de nej till installationen. Är detta ett så uselt material att montera i, eller kan
det ligga andra orsaker bakom det beslutet som bristande lönsamhet eller något liknande?
Jag har samma erfarenhet som dig och det hjälper inte ens att man presenterar en lösning - för det finns och används flitigt i både Norge och Danmark. Detta fäste är specifikt framtaget för Decra-plåt: https://www.sparelys.no/sunrail-takfeste-for-stalplate-decra

Ursäkter brukar vara att de inte kan få tag i detta fäste för att installera. Det enda som krävs är att en extra läkt fästs under Decraplattan där fästet monteras. Man behöver inte ens göra några hål i takets ytbeläggnining för att montera solpanelerna.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.