Ja det var inte den kyssen man hade hoppats på... råkade komma åt en "öppen sladd" med skruvmejsel så åkte till akuten för vårdguiden sa det är mycket alvarligt. Men väl på plats så mätte dom bara min puls och så sa läkaren jag kan gå hem, inget mer med det? Man klämde lite på mig också för se om jag hade känseln...

Brukar ni åka till akuten om ni får en stöt eller är det bara slöseri på tid?
 
  • Gilla
  • Haha
Roj75 och 4 till
  • Laddar…
S
De ska väl kolla EKG åtminstone.

Fast vad menar du med att du fick en kyss genom en skruvmejsel? Var det en oisolerad skruvmejsel? Vart var du jordad? :)
 
  • Gilla
Britbike och 1 till
  • Laddar…
Fick indirekt blixten i mig för några år sen, höll i en markis när det small och jag seglade ihop på altanen. Ringde 1177 och de ville nästa hämta mig med ambulans, men jag vilade en stund ( lite matt i kroppen) så gick det över.
I jämförelse med de gånger man fått en stöt av nån sladd, så har jag inte ens tänkt tanken att kontakta sjukvården.
 
  • Gilla
  • Wow
SonnyListon och 13 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Fick indirekt blixten i mig för några år sen, höll i en markis när det small och jag seglade ihop på altanen. Ringde 1177 och de ville nästa hämta mig med ambulans, men jag vilade en stund ( lite matt i kroppen) så gick det över.
I jämförelse med de gånger man fått en stöt av nån sladd, så har jag inte ens tänkt tanken att kontakta sjukvården.
Samma här. Det hände ju rätt ofta förr att man fick en kyss av motorvärmarsladden på vintern. Den gamla modellen var inte särskilt fuktsäkrad...

Edit: man lärde sig på den tiden att alltid använda höger hand så att det inte passerar hjärtat...
 
  • Gilla
Hunnern och 5 till
  • Laddar…
Om hjärtat slår så har man väl klarat sig. Har man fått en värre elgenomgång så man har brännskador, knepig puls, smärtor och annat så är nog ett besök påkallat. Likaså om man har problem med hjärtat av olika slag.

Har aldrig fått mer än att jag var lite darrig efteråt. Aldrig ström in i en hand och ut genom den andra exempelvis utan kommit båda poler med en hand/mejsel eller liknande. Det är ju rejält mycket mildare så aldrig kontaktat vården, möjligen på grund av ungdomlig dumhet. Får hoppas jag slipper framöver!

Men, vad jag läst på om det så om hjärtat slår som det skall så är det inte mycket mer vården kan göra än att låta det som kan läkas, läkas.
 
  • Gilla
SnällKyckling och 1 till
  • Laddar…
H
Får man en stöt så ja man ska in för att ta EKG.
Hjärtat kan slå och du känner dig pigg.
Men du kan problem efter, hjärtat kan slå i otakt.
Har man otur och hjärtat slår i otakt så måste man skjuta hjärtat så det blir rätt frekvens på det igen.
Om jag minns rätt.

har en vän som sliter med hjärtat en del där det börjar slå i otakt ibland.
Då måste han in stoppa det och skjuta igång så det hamnar i rätt takt igen.
Samma kan hända om man får ström igenom som stör hjärtat
 
  • Gilla
  • Wow
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Jag jobbade med att bygga värmeskåp för 10-15 år sedan. Vid något tillfälle satt jag på huk, för att laga ett som inte fungerade som det skulle. Då jag fann felet blev jag så ivrig att jag glömde dra ut sladden. Så ena handen i betonggolvet och den andra på fasen, längst in i skåpet. Jag satt fast ganska länge med en väldigt underlig känsla i hela kroppen. Men efter några sekunder kom jag på det: "faan det är ju ström". Jag kastade mig baklänges, och skrek på hjälp. Jag var fruktansvärt trött, och blev körd till akuten. Där konstaterades väldigt ojämn puls, men blev ändå hemskickad nästan direkt. Ärligt talat vet jag inte om jag någonsin hämtat mig ordentligt. Jag har inte alls haft samma ork och energi efteråt. Vet dock inte om det hör ihop.
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Tord Gustavsson och 11 till
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Ja det var inte den kyssen man hade hoppats på... råkade komma åt en "öppen sladd" med skruvmejsel så åkte till akuten för vårdguiden sa det är mycket alvarligt. Men väl på plats så mätte dom bara min puls och så sa läkaren jag kan gå hem, inget mer med det? Man klämde lite på mig också för se om jag hade känseln...

Brukar ni åka till akuten om ni får en stöt eller är det bara slöseri på tid?
inte konstigt att vården går på knäna. dom borde se över vårdguiden
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
inte konstigt att vården går på knäna. dom borde se över vårdguiden
Är nog knappast en oftast snabb kontroll efter elgenomgång som det beror på.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
inte konstigt att vården går på knäna. dom borde se över vårdguiden
Vårdguiden har troligen väl underbyggda råd. Det är klart att får man en "liten" stöt, så är det onödigt att söka vård. Men vem har rätt kompetens att avgöra om du har fått en liten eller stor stöt. Man kan känna sig helt OK efter strömgenomgång och sedan dö många timmar senare pga stöten.

Du kan även drabbas av svåra skador på inre organ, inte pga strömmen, utan för att strömmen bryter ned ämnen i kroppen, med giftiga biprodukter som följd. Upptäcks det i tid kan man rädda organen. Jag tror iofs. (men vet inte) att det händer bara om du har fått en strömgenomgång som vem som helst inser är "stor".
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Smajk och 9 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Är nog knappast en oftast snabb kontroll efter elgenomgång som det beror på.
prata faktiskt med en bekant för några månader sen som är elektriker han mena att får minst en kyss i veckan och vänder sig inte till vården för det jag har fåt många med det här husets el och jag mår bra
 
  • Gilla
  • Haha
lat och 2 till
  • Laddar…
Får man minst en stöt i veckan som elektriker så ska man nog börja fundera över sin yrkesskicklighet...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Bästerortarn och 69 till
  • Laddar…
Kul att kunna ge er lite klarhet som akutläkare. Vi säger nog att "klinisk undersökning" behövs även vid vad vi kallar "lågspänningsolyckor" vilket är vad hushållsel klassas som. "Hushållsel" är ett ord vi inte använder då det kan få det att låta ofarligt, vilket 230v ut uttaget faktiskt inte är även om många elektriker eller hemmapulare blir luttrade. Dock spelar det ju stor roll hur stor mängd energi som går in i kroppen, så risken ökar ju under vissa omständigheter och om man "fastnar" i strömmen så som man kan göra av växelström. Har man tex blöta händer blir skadorna också ofta värre.
Har man touchat svagström lite lätt och mår helt bra rekommenderar vi ändå att man kontaktar vården, gränsen går vid 50v för när man inte behöver kontakta vården. Sedan är det en bedömning från fall till fall om man behöver åka till sjukhus, och där sker en klinisk bedömning och vi ser om vi hittar skador och om pulsen är okej. Är den oregelbunden tar vi ekg. Det är också viktigt hur strömmen gått genom kroppen. Går den tex genom bålen ska man omedelbart till sjukhus. Genom huvudet är också mer allvarligt.

Har man fått en stöt av starkström, blivit träffad av blixten, känner sig omtäcknad (även vid svagström) eller har förlamningskänsla någonstans ska man omedelbart till sjukhus så då ringer man ambulans.
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 59 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
inte konstigt att vården går på knäna. dom borde se över vårdguiden
Det är farligt om "myten" att ström är ofarligt sprider sig, som jag upplever att det görs nu.

Jag hjälpte en släkting med ett mindre elfel för en tid sedan, han kunde inte förstå varför jag var så försiktig och kontrollerade dubbelkollade och trippelkollade att det var strömlöst innan jag rörde vid ledarna "en stöt från vanlig 230V kan väl inte vara farlig".

Jag har varit med om en alvarlig elolycka med "vanlig 230V", min chef när jag var 17 år (jobbade extra under gymnasietiden som TV reparatör). Han överlevde iofs, och han förbjöd mig att ringa efter ambulans (jag var för ung för att våga trotsa honom). Efter olyckan låg han på golvet, kroppen skakade okontrollerat, det gick inte att få kontakt med honom på ett par minuter. Skakningarna liknade vad man ibland kan se på en knockad boxare, ett ben som flög upp och ner i luften 4 -5 cm. Jag ropade hem kollegerna (före mobiltelefonernas tid, vi hade com radio till servicebilarna), de lyckade inte heller få honom till sjukhus.

Han fick ström från en arm till den andra, och han fastnade, kunde inte släppa (då krampar handen så den kramar om det strömförande med maximal kraft), men han hade rörlighet i armarna så kan lyckades slita av kablarna som gick till det strömförande TV chassit han höll i, någon sekund innan jag nådde nödbrytaren.

Olyckan orsakades av ett felkopplat eluttag. Eluttagen vi hade i verkstaden för inkoppling av apparater som reparerades skulle vara kopplade via isolertranformator (blir inte strömförande mot jord), detta uttag var märkt som isolerat men var inte kopplat via transformatorn. Uttag som användes för mätinstrumenten skulle inte gå via isolertransformatorn.
 
  • Wow
  • Gilla
Pytt och 5 till
  • Laddar…
Det här kortet har alla som jobbar praktiskt med el på Ringhals fått av elsäkerhetsingenjören. Åtgärderna är avstämda med akutmottagningen på Varbergs sjukhus:

Instruktioner för post-olycka åtgärder och elolyckor med uppmaning att ringa 112, utfärdade av Vattenfall. Informationsblad om läkarundersökningar och tester, inklusive EKG och blodprov, på svenska.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.