H Hallerudsbo skrev:
Bara du har koll på så inte den vandrar.

grannen köpte ny maskin i veckan.
Han ställde torktumlaren i botten och tvättmaskin på topp för det va så smidigt att lägga i tvätten utan att böja sig.
Fungera ända tills centrifugering.
En jäkla smäll när maskinen gick i golvet, sen gick mattan åt helvete med för han.
Så blev en dyr läro peng för han.

A atomlab skrev:
Förövrigt ett fruktansvärt planerat badrum. Kan ju inte ha tänkt på att man faktiskt vill ha maskiner där. Ni ha rikte ett stork kök? Kan ju ha en maskin där.

Vad gäller kattlådan så kommer ert kommande barn att lösa den pucket på ett bra sätt.
Det var helt klart någon som inte tänkte hela vägen när de byggde vårat badrum. Eller funderade på hur mycket prylar man har efter 10 år i samma bostad...
Köket är en del av en öppen planlösning och vi har omfattade platsproblem där också tyvärr :/

(Känner mig lite som en partypooper som bara säger "nej", men men).
 
  • Ritning av en lägenhet med vardagsrum, kök, hall, WC/dusch och tre sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bngth
  • Laddar…
Jag hade för länge sedan en liten tvättmaskin som stod på en konsolhylla ovanför badkaret. Det fungerade bra. Enda kruxet var att den var toppmatad så man var tvungen att stå på badkarskanten när man skulle fylla eller tömma den. När jag monterade den var jag orolig för att den skulle vandra ner från hyllan vid centrifugering men det hände aldrig under de åtta år jag bodde där. Jag tror inte det händer med mindre än att något gått sönder i maskinen.

Det blir ju skakningar i sidled vid centrifugering så man måste nog styva upp bordet i sidled. Till exempel genom att skruva fast det i väggen eller med krysstag i bakkant.
 
  • Gilla
Happypandahs
  • Laddar…
I övrigt, en utmaning med IKEAS köksstommar är att det bredaste skåpet är 80 cm (om jag minns rätt).
Det innebär att man får en "vägg" under maskinerna och det kommer förmodligen att göra det knepigare att få ut saker från hörnet.

På plussidan så kan man få in en stabil låda till vänster vilket inte är helt tokigt.
 
Unikt namn
Jag skulle köra på tvättpelare.
kattlådan i hörnet, en hylla ovanför med tvättkorg.

Överst en hylla för toapappersförrådet.

På väggen innan tvättpelaren ett utfällbart skötbord med nödvändiga hyllor kring för tvättlappar etc.
Badrum med tvättmaskin; har teckningar och text överlagrat digitalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
E
Kan man inte ha maskinen stående bredvid tvättstället? Hade nog jag föredragit iaf.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Hemma gick vi från pelare till att ha tvättmaskin och torktumlare bredvid varandra. Har monterat dem på två stycken Ikea 60cm breda bänkstommar med en ekskiva ovanpå. Lagom arbetshöjd, enda nackdelen är när man ska fylla på tvätt och sköljmedel men det görs inte så ofta då vi ha självdoserande maskin.
 
Ser det inte ut att finnas plats för lite skit mitt emot duschen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Jag hade för länge sedan en liten tvättmaskin som stod på en konsolhylla ovanför badkaret. Det fungerade bra. Enda kruxet var att den var toppmatad så man var tvungen att stå på badkarskanten när man skulle fylla eller tömma den. När jag monterade den var jag orolig för att den skulle vandra ner från hyllan vid centrifugering men det hände aldrig under de åtta år jag bodde där. Jag tror inte det händer med mindre än att något gått sönder i maskinen.

Det blir ju skakningar i sidled vid centrifugering så man måste nog styva upp bordet i sidled. Till exempel genom att skruva fast det i väggen eller med krysstag i bakkant.
Tack!
Vi får tydligen inte borra i badrummet men det kanske går
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag skulle köra på tvättpelare.
kattlådan i hörnet, en hylla ovanför med tvättkorg.

Överst en hylla för toapappersförrådet.

På väggen innan tvättpelaren ett utfällbart skötbord med nödvändiga hyllor kring för tvättlappar etc.
[bild]
Vackraste skissen idag! :D
Trixet här är hur man får ut kattlådan utan att spilla pellets och kattbajs över sig själv? Kattlådan är för bred och hög för att lirka ut utan att lyfta upp den över handfatet. Det innebär att all ytan ovan kattlådan t.o.m. ca 30 cm över handfatet bara kan vara luft.

Utöver det är det viktigt att vi får till en design som är lätt till vardags. Idag städas kattlådan 1-2 ggr per dag, detta kommer inte att hända om vi måste utföra cirkuskonster för att genomföra uppgiften (Vi har två ADHD-hjärnor i det här huset - det är mycket effektivare för oss att ha en lösning som är jättekrånglig att sätta upp 1 gång än en lösning som är lite krånglig varje dag).
 
hsd
Har Du tänkt på vattenkranen, den skulle ju bli helt blockerad
 
raveper raveper skrev:
Ser det inte ut att finnas plats för lite skit mitt emot duschen.
Jo, men där lutar golvet och det finns ingen anslutning för vatten och avlopp (om man nu inte räknar duschen) :/
 
Unikt namn
H Happypandahs skrev:
Vackraste skissen idag! :D
Trixet här är hur man får ut kattlådan utan att spilla pellets och kattbajs över sig själv? Kattlådan är för bred och hög för att lirka ut utan att lyfta upp den över handfatet. Det innebär att all ytan ovan kattlådan t.o.m. ca 30 cm över handfatet bara kan vara luft.

Utöver det är det viktigt att vi får till en design som är lätt till vardags. Idag städas kattlådan 1-2 ggr per dag, detta kommer inte att hända om vi måste utföra cirkuskonster för att genomföra uppgiften (Vi har två ADHD-hjärnor i det här huset - det är mycket effektivare för oss att ha en lösning som är jättekrånglig att sätta upp 1 gång än en lösning som är lite krånglig varje dag).
Grovdammsugare? ;)

Klurigt .. Går det att få plats med tvättpelare till vänster om handfatet?
Då landar iofs kattlådan framför maskinen och det blir lite bökigt varje gång man ska fram till maskinen...

Med en förhöjd TM/TT bredvid varandra tänker jag att det krävs lite akrobatik för att fylla/tömma tumlaren, och även i en oskön vinkel ovanför/bredvid handfatet. Men det är ju lite svårt att uppskatta hur mycket utrymme som finns genom bilden.
 
Lite toarullar och tvättkorgar tänkte jag på.
 
hsd hsd skrev:
Har Du tänkt på vattenkranen, den skulle ju bli helt blockerad
Ja det har jag :)
Jag har inte tänkt klart, men jag har tänkt :) Det är +73 cm mellan den bortre väggen och handfatet.

Skissen visar bordsskivan uppifrån.
(Erkänner att detta inte är mitt vackraste verk och att det kan vara helt tokigt, men det är en hypotes i varje fall).

Handritad skiss av en konstruktion eller maskin, med texter och pilar som indikerar riktning och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bngth
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Grovdammsugare? ;)

Klurigt .. Går det att få plats med tvättpelare till vänster om handfatet?
Då landar iofs kattlådan framför maskinen och det blir lite bökigt varje gång man ska fram till maskinen...

Med en förhöjd TM/TT bredvid varandra tänker jag att det krävs lite akrobatik för att fylla/tömma tumlaren, och även i en oskön vinkel ovanför/bredvid handfatet. Men det är ju lite svårt att uppskatta hur mycket utrymme som finns genom bilden.
Det går men då försvinner också en hel del yta till luft :/
Världens i-landsproblem det här.

Handfatet är "endast" 40 cm djupt så jag tror att det blir helt okej, om man kan ställa en tvättkorg på handfatet så borde man bara kunna dumpa ner tvätten däri?
 
Unikt namn
H Happypandahs skrev:
Det går men då försvinner också en hel del yta till luft :/
Världens i-landsproblem det här.

Handfatet är "endast" 40 cm djupt så jag tror att det blir helt okej, om man kan ställa en tvättkorg på handfatet så borde man bara kunna dumpa ner tvätten däri?
Det är ofta oskönt att arbeta med sned rygg framåtlutad. Sen borde väl spegelhyllan delvis hindra att tumlaren lucka öppnas helt? Men det kanske blir tillräckligt ändå.

Det går inte att skaffa en kattlåda som kan lirkas under kommoden? Hur högt från golvet hänger den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.