Hej expertisen.

Vi är i färd med att köpa en 70talskub med platt papptak. För några år sedan när pappen höll på att ge sig klistrade man fast ett lager cellplast o därefter nytt papplager ovanpå

FÖr mig verkar detta vara en riskkonstruktion då ev läcka i nya papptaket inte kommer ge sig tillkänna förrän man fyllt utrymmet mellan papplagrena.

Är detta en vettig konstruktion? Kan man lägga in konstinuerlig fuktmätning i mellanlagret för i så fall så lite skvaller när det blir läcka i nya papplagret.

mvh / K
 
Önskar väcka denna tråden till liv då jag har exakt samma fråga som trådskaparen har.

säg om cellplasten var 20-30mm ex
 
Rickard.
Man kan inte riktigt klistra asfalt på vanlig cellplast då cellplast (eps) smälter långt innan asfalten så frågan är nog vad det egentligen är för material.

Sen om man nu ändå har den konstruktionen skulle jag inte vara så orolig. Vatten i isoleringslagret är såklart inte optimalt men sålänge det stannar ovanför nästa papplager är det inte hela världen. Brukar gå hyffsat att leta läckage då också då det ofta blir fuktfläckar vid hålen när taket värms upp av solen efter ihållande regn.

Alla papptak bör kollas över minst 2 gånger per år och gör man det och byter i tid så ser jag ingen förhöjd risk. Jag föredrar vattnet mellan två papplager än i vardagsrummet;)
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Man kan inte riktigt klistra asfalt på vanlig cellplast då cellplast (eps) smälter långt innan asfalten så frågan är nog vad det egentligen är för material.

Sen om man nu ändå har den konstruktionen skulle jag inte vara så orolig. Vatten i isoleringslagret är såklart inte optimalt men sålänge det stannar ovanför nästa papplager är det inte hela världen. Brukar gå hyffsat att leta läckage då också då det ofta blir fuktfläckar vid hålen när taket värms upp av solen efter ihållande regn.

Alla papptak bör kollas över minst 2 gånger per år och gör man det och byter i tid så ser jag ingen förhöjd risk. Jag föredrar vattnet mellan två papplager än i vardagsrummet;)
haha ja det är det bättre alternativet av dom två.

Vet du varför kan man inte använda vanlig takpapp på ex takboard ?
 
Rickard.
M Mikael.Stugansson skrev:
haha ja det är det bättre alternativet av dom två.

Vet du varför kan man inte använda vanlig takpapp på ex takboard ?
Vad är vanlig takpapp enligt dig?
Det finns varianter av vad jag skulle kalla vanlig takpapp som går fint att lägga på takboard, Unotech FR eller Mono PM för att nämna två.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Vad är vanlig takpapp enligt dig?
Det finns varianter av vad jag skulle kalla vanlig takpapp som går fint att lägga på takboard.
spikad / limmad. Förstod nu i efterhand att det är ju subjektivt.

Hade velat lägga takboard/annan hård isolering ovanpå befintlig takpapp och sedan limma/spika nytt lager ovanpå. Det behöver jag ej be en firma göra.
 
  • Arbetare applicerar vattentätande material på takkonstruktion, säkerställer isolering, byggplats, träbjälkar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
M Mikael.Stugansson skrev:
spikad / limmad. Förstod nu i efterhand att det är ju subjektivt.

Hade velat lägga takboard/annan hård isolering ovanpå befintlig takpapp och sedan limma/spika nytt lager ovanpå. Det behöver jag ej be en firma göra.
Det kommer inte hålla. Takboard är fortfarande ganska mjukt och klistret kommer inte vara starkt nog i längden.

Jag redigerade min tidigare kommentar med två exempel som du kan googla på om du är nyfiken.
 
  • Gilla
Mikael.Stugansson
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det kommer inte hålla. Takboard är fortfarande ganska mjukt och klistret kommer inte vara starkt nog i längden.

Jag redigerade min tidigare kommentar med två exempel som du kan googla på om du är nyfiken.
Och förstår, ja det är något jag får leja bort isåfall.

Vad bedömmer du att m^2 priser blir vid ca 50m^2 mellan tummen och pekfingret ?
 
Annars är det väldigt vanligt med tvålags täck på ex Bauder, Kingspan, Paroc, Rockwool mfl. Både mjuka och hårda tak byggs så.

Tvålags är dock något helt annat än den självtäck du köper på Byggmax och spikar på råsponten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.