kindblom skrev:
Hej.

Jag blötte ner papperet på väggarna o skrapade försiktigt med en färgskrapa. Sen
rengjorde jag timmerväggen med kallt vatten o linoljesåpa från gysinge. Oj vad det luktar gott :)
Fungerade jättebra.

Att det på något sätt skulle lukta behöver du nog inte vara orolig för. Där man stoppat
tyger för att isolera tog jag bort o ersatte med lindrev.

Lycka till Kindblom
Måste man ha linoljesåpa, vanlig gul el grönsåpa är det för starkt?
 
aggen skrev:
Ett material som andas och som är lätt att arbeta med. Skivorna skall jag sätta upp på innervägg då jag inte vill ha timmerstockarna synliga, får regla under med de smalaste reglarna (700mm), då samtidigt kan jag att välja att isolera en del innefrån, men frågan e om det är så bra. På detta sätt kommer inte timmret till nån skada.
Stämmer det verkligen att plasten andas?

Själv tycker jag det verkar livsfarligt ur brandsynpunkt att isolera ett trähus med cellplast. Tänk på hur det brinner och vilka slags gaser det avger......:eek:
 
Aggen, cellplast är inte diffusionstätt, det stämmer. Men mineralull är betydligt öppnare, och dessutom inte ett helvete att få tätt i skarvarna. Ullen kommer också kunna följa väggen bättre och inte skapa luftspalter i onödan. Dessutom är den obrännbar, inte som den våldsamt brandfarliga cellplasten. Och slutligen är ullen billigare.
 
När jag läser vad ni skriver om lerkliningen här blir jag lite förvånad. Den är inte bara till för att täta med utan isolerar bra. Jag har fått uppgifter på att den tom. isolerar bättre än motsvarande gullfibertjocklek. Har inte kollat upp det, för jag är inte där ännu med mina renoveringar.

Jag tror att den förtjänar att tas lite mer på allvar, och inte bara förbises som något för byggnadsvårdsmuppar med sentimental förkärlek för gamla lösningar. Om jag fattat det rätt är det dessutom ganska billigt.
 
Oj, tänkte skriva om linoljesåpan också. Jag kan visserligen inte svara på om det är fel med gul/grön såpa, men linoljesåpan är nästan ett trollerimedel till alla möjliga saker, och luktar mycket godare.
 
Mr Handyman skrev:
Den är inte bara till för att täta med utan isolerar bra. Jag har fått uppgifter på att den tom. isolerar bättre än motsvarande gullfibertjocklek. Har inte kollat upp det, för jag är inte där ännu med mina renoveringar.
Jepp, det florerar sådana rykten. Det vanligaste man hör är att 2 cm lerklining motsvarar 10 cm mineralull. Detta kommer sannolikt från Göran Gudmundsson från början. Ett fullständigt absurt påstående, det är snarare tvärtom. Lerklining isolerar ungefär som puts, ganska dåligt. Mycket sämre än ull. Detta hindrade på inget vis att jag har lerklinat väggarna i mitt torp. :)
 
aggen skrev:
Tycker du att jag skall förvalta lukten också? Något är det som utsöndrar "torparlukten" jag tror den kommer från grunden men undrar också om den kan komma från något annat. Bara för att det är i tråden för byggnadsvård så behöver man inte vara fanatiker för att ställa en fråga. Jag är ute efter tips med nya och gamla metoder. Det går att blanda gamla och nya metoder. Jag tror inte du själv sitter på ett utedass.
Nej, naturligtvis inte. Men vi rör inte saker och ting i onödan. Timret, precis som panel och andra snickerier, bär ju spår av hur det har tillverkats. Kan säga att det luktade muggigt när vi plockade fram timmerväggen också, det vädrades dock bort väldigt fort.

Trä vårdar man inte genom att slipa bort det. Det vårdar man genom inoljning och/eller målning. Man plockar bort rötskadade bitar och ersätter dem med likadant material. Att slipa timret för att ta bort någon lukt tycker jag är galenskap, väldigt mycket torparlukt beror ju på att huset står ouppvärmt länge.
 
Trist på ett så trevligt material. Källan du anger låter trolig. Vore intressant att se en faktisk mätning av isoleringsvärdet. Då är man tillbaka till behovet av tilläggsisolering då...
 
Det är inget magiskt med isolering. I princip är det så att material med hög densitet leder värme bättre än de med låg densitet. I praktiken krävs det ett poröst material som innehåller luft för att kunna isolera bra. Lera och sand isolerar ungefär lika bra som andra liknande material, sten, betong, tegel och så vidare. Säger sig själv egentligen att lerklining inte är bra isolering.

Håller med om att det vore intressant att se det mätas, men jag är övertygad om att det skulle bli ett Lambdavärde ganska nära de ovannämnda.
 
jon_h skrev:
Aggen, cellplast är inte diffusionstätt, det stämmer. Men mineralull är betydligt öppnare, och dessutom inte ett helvete att få tätt i skarvarna. Ullen kommer också kunna följa väggen bättre och inte skapa luftspalter i onödan. Dessutom är den obrännbar, inte som den våldsamt brandfarliga cellplasten. Och slutligen är ullen billigare.
Tycker du att man skall isolera med mineralull utanpå, är det inte risk för att den drar åt sig fukt. Vilken typ av mineralull tänker du på?
 
Jag har läst lite om gipsvägg och förstår att det inte är bästa alternativet, vissa säger spännpapp men det verkar inget kul att ha på väggarna, jag skall nog variera med vitmålad råspont och pärlspont, det blir dyrare men mindre jobb med spackling etc, osså får man ju ett levande material. Jag har dock inte fått något bra svar om man skall passa på att isolera mellan spont och timmer???
 
Det här med tilläggsisolering av timmerväggar - min uppfattning: För att tilläggsisolering ska ge någon verklig effekt behövs ganska rejäl sådan. Den bästa energibesparingen vi gjort är att vindtäta väggar och golv samt se över isoleirngen på vinden. Om jag verkligen skulle ge mig på tilläggsisolering skulle jag välja att regla upp utsidan och isolera med mineralull (typ/varumärke spelar mindre roll). Men då krävs ju även att man flyttar ut fönster och liknande. Cellplast skulle jag undvika helt, dels p g a att det är svårt att få tätt på ojämna timmerväggar där inga vinklar är exakta, dels för brandfaran och de mycket giftiga rökgaser som bildas vid en ev. brand.

Vi valde alltså att inte isolera alls. Det vi gjorde var att riva bort den gamla fasaden som bestod av rödmålad masonit med fusklockläkt. Kollade sedan över timret, sopade av den och lät det i övrigt vara med undantag för att vi karvade bort lite rötskador på syllen samt bytte en bit timmer under ett fönster. På med vindpapp och ny brädfodring (fick tag i gammalt tätvuxet virke med rejäla dimensioner). På insidan fick tretexen faktiskt sitta kvar - isoelrar lite den med plus att vi slapp allt jobb med ny beklädnad.

Liksom för dig är vårt hus ett fattigmansbygge och timmerväggarna (liksom många andra konstiga/provisoriska lösningar) är långt ifrån så vackra och välgjorda som man ser i alla paradisiska/fascistoida :p byggnadsvårdssammanhang. Aggen - inte heller vi är några fanatiska byggnadsvårdare. Men det finns en skillnad i att se till husets väl och ve jämfört med att återställa minsta pilleplutt till orgonalskick (vad det nu är... men det är en annan diskussion). Hellre gå på en pragmatisk gammal snickares rekommendationer än en blind bevarandekonservatist. Att cellplast inte hör hemma i ett gammalt timmerhus är inte bara byggnadsvård i estetisk bemärkelse utan rent pragramatiskt.

Lycka till!
 
Kasch skrev:
Det här med tilläggsisolering av timmerväggar - min uppfattning: För att tilläggsisolering ska ge någon verklig effekt behövs ganska rejäl sådan. Den bästa energibesparingen vi gjort är att vindtäta väggar och golv samt se över isoleirngen på vinden. Om jag verkligen skulle ge mig på tilläggsisolering skulle jag välja att regla upp utsidan och isolera med mineralull (typ/varumärke spelar mindre roll). Men då krävs ju även att man flyttar ut fönster och liknande. Cellplast skulle jag undvika helt, dels p g a att det är svårt att få tätt på ojämna timmerväggar där inga vinklar är exakta, dels för brandfaran och de mycket giftiga rökgaser som bildas vid en ev. brand.

Vi valde alltså att inte isolera alls. Det vi gjorde var att riva bort den gamla fasaden som bestod av rödmålad masonit med fusklockläkt. Kollade sedan över timret, sopade av den och lät det i övrigt vara med undantag för att vi karvade bort lite rötskador på syllen samt bytte en bit timmer under ett fönster. På med vindpapp och ny brädfodring (fick tag i gammalt tätvuxet virke med rejäla dimensioner). På insidan fick tretexen faktiskt sitta kvar - isoelrar lite den med plus att vi slapp allt jobb med ny beklädnad.

Liksom för dig är vårt hus ett fattigmansbygge och timmerväggarna (liksom många andra konstiga/provisoriska lösningar) är långt ifrån så vackra och välgjorda som man ser i alla paradisiska/fascistoida :p byggnadsvårdssammanhang. Aggen - inte heller vi är några fanatiska byggnadsvårdare. Men det finns en skillnad i att se till husets väl och ve jämfört med att återställa minsta pilleplutt till orgonalskick (vad det nu är... men det är en annan diskussion). Hellre gå på en pragmatisk gammal snickares rekommendationer än en blind bevarandekonservatist. Att cellplast inte hör hemma i ett gammalt timmerhus är inte bara byggnadsvård i estetisk bemärkelse utan rent pragramatiskt.

Lycka till!

Jag har bara fått intrycket att cellplast är ett mer naturlikt material med dess egenskaper än andra "moderna" material så som mineralull läs detta http://www.thermisol.se/faq.php?faq=inc.isolleringYttervagg.php. Med tanke på giftgaset

Nu tänkta jag behålla ytterpanelen och bara ta bort lockläkten, så det är väldigt rakt.

Angående tretex så är det dödens för timret, materialet andas inte och stänger in fukt, jag hade fullt med silverfisk under detta, men nu börjar de försvinna när jag fått bort skiten.
 
Jag förstår inte att alla är så negativa mot cellplast, är det okunskap.
Visserligen brinner det men det är menat att man skall använda det på utsidan, så här står det på thermisols sida.

"Ett naturmaterial som
skonar hälsan
Thermisol är Nordens största tillverkare av
miljöanpassad cellplast och är rekommenderat
av Astma- och Allergiförbundet som isoleringsmaterial.
All vår cellplast är resistent
mot fukt och röta. Den innehåller inga näringsämnen
som kan ge tillväxt av bakterier
eller mikroorganismer. Thermisol cellplast
består av mer än 95 procent innesluten luft."
 
Hej igen.

Ska försöka förklara hur vi gjort med isolering.
Vi har valt att ha timmerstockarna synliga på utsidan. Huset hade aldrig varit isolerat eller beklätt med panel.
Först satte vi vindpapp (märket vindy) mellan stockarna på insidan. Stolpade o reglade ut o satte vindpapp på
reglingen. Sen blåser man in ekofiber med så högt tryck att det packas o kryper in i alla
skrymslen, timmerväggarna är ju inte raka :). Huset isolerades innan vi gjorde något annat i huset som tex. lägga in golv.
Efter detta var det bara att sätta upp gips eller pärlspont.

Vad det gäller såpan så kan jag inte svara annat än att såpan man köper på affären är blaha.
Innan vi la in golven så såpskurade jag dessa utomhus med iskallt vatten, ju kallare desto bättre.
Golven var inte rengjorda sen 1940. La lite linoljesåpa, skurade lätt med borste, spolade av o vips
finare o renare trägolv får man leta efter...tycker jag i alla fall.
Såpan fungerar också till annat...penseltvätt, tvätta kläder m.m. Den är också dryg vilket gör den prisvärd.

Mvh Kindblom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.