S SueCia skrev:
Så med det sagt anser du att alla hus från 1945 med fog kan antas vara energieffektiva?
Du kan ju ta 500 år tillbaka med ditt resonemang.
 
R Rolf1234 skrev:
Varför?

T o m LO håller ju med. Men åtgärderna borde vidtagits för 3-4 år sedan.


[länk]
Visst LO och V tycker så. De tycks inte tycka att frihandel är något att ha. Jag håller inte med dem alls.
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst LO och V tycker så. De tycks inte tycka att frihandel är något att ha. Jag håller inte med dem alls.
:( När frihandel innebär att jag i elområde 4 skall betala exportpriser för el, då är jag inte med. Här är det ett systemfel som kan och måste lösas, precis som minst 11 EU-länder insett och agerat på.
Vilka argument har du för att betala 10 ggr eller mer än produktpriset inkl rejäl marginal?

oobum oobum skrev:
Det är en duktig skev marknad om staten måste in och stötta sina medborgare för att de skall ha råd med elen.

Dags att återförstatliga elnätet.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Att det är marknadspriset.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
M
L LennartMimmi skrev:
Det gör att det de facto många timmar i veckan (nästan varje natt och många helger) lönar sig att stänga av fjärrvärmen och istället använda den gamla elpannan som jag har kvar. Och då gör jag ju naturligtvis det.
Tänk bara på att överföringen i SE3 kostar 75öre/kWh oavsätt elpris. Nu vet jag inte vad fjärrvärme ligger på, 100öre? Isf. måste elpriset ligga under 25öre/kWh för att det ska bli lönsamt. Detta utan elstöd naturligtvis.
 
S
R Rkarlsson skrev:
Du kan ju ta 500 år tillbaka med ditt resonemang.

Det tycker jag inte. Det var väl runt 2000 man började isolera ordentligt. De som bor i såna hus har ingen anledning att ha hög elförbrukning. Men du håller inte med förstår jag.
 
S SueCia skrev:
Det tycker jag inte. Det var väl runt 2000 man började isolera ordentligt. De som bor i såna hus har ingen anledning att ha hög elförbrukning. Men du håller inte med förstår jag.
Man kan fixa äldre hus med. Typ från 1945. Men du håller inte med märker jag. Grannhuset lite längre ner på gatan har olja som värmekälla, är från -35 med driftkostnad på 62 tusen per år. Får skylla sig lite själv där kan jag tycka.
Medans mina föräldrars hus från 1922 gör av med drygt 6-7000 kWh per år. Men de har ju gjort något åt huset.

Så visst ska gamla hus räknas in. Borde finnas nån standard, typ som, har du spabad. Ajabaja.
 
S
R Rkarlsson skrev:
Man kan fixa äldre hus med. Typ från 1945. Men du håller inte med märker jag. Grannhuset lite längre ner på gatan har olja som värmekälla, är från -35 med driftkostnad på 62 tusen per år. Får skylla sig lite själv där kan jag tycka.
Medans mina föräldrars hus från 1922 gör av med drygt 6-7000 kWh per år. Men de har ju gjort något åt huset.

Så visst ska gamla hus räknas in. Borde finnas nån standard, typ som, har du spabad. Ajabaja.
Fast det är fullständigt ohanterbart att gå in i varje enskilt objekt och göra individuella bedömningar över deras elförbrukning.
 
Knappast lämpligt att man får mer bidrag för att man inte isolerat eller skaffat värmepump heller. Den här typen av bidrag måste avslutas nu.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Magnus E K
Har ni tänkt på att skillnaden mellan elstöd och elstöld bara är ett halvt el?
 
  • Haha
  • Älska
Hamstraren och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att det är marknadspriset.
Precis, i 99,99% av fallen så gynnas folk av marknadspriset och gnäller inte. Men när de missgynnas så...

Det är ju uppenbart så att regeringen måste fatta beslut om en utbildning av svenska folket inom ekonomi...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tar emot det elstöd som kommer och funderar inte så mycket mera. Är lite av, det jag inte kan påverka "får bli som det blir", så lägger jag fokus på det som kan påverkas. Som noterat tidigare har det varit komfort i husen och med det betydligt lägre energiförbrukning som bonus. När elstödet kommer säger jag som i en känd tecknad film "prisa gud här kommer skatteåterbäringen" för det arbete som gjorts.:rofl:
Så vi får se vad som händer framöver.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Fast det är fullständigt ohanterbart att gå in i varje enskilt objekt och göra individuella bedömningar över deras elförbrukning.
Exakt. Så antingen löser de problemet och tar bort stöd till 100% eller så får alla. Du vill ju inviduellt ta bort stöd för många låg-medelinkomstare.
Många höginkomstare bor i äldre hus. Inte en enda "rikare" företagare som exempel i vår by bor i något nytt hus =)
 
Mats-S
P Pligg85 skrev:
Hoppas inte.

Elen har ju aldrig varit så billig med subventioner.
Summerar man 2022 så har Ellevio och E.on allt inkluderat kostat oss totalt 16390kr för det vi förbrukat under 22-01-01 till 22-12-31.
Fick -901 på 3 månader (Ellevio) pga stödet förra gången.

187 kvadrat med FLVP. 21-22 grader inne. Servrar på, belysning hela nätterna. Växtbelysning, motorvärmare mm utan att försökt spara nåt.

45kr om dagen eller 1365kr i månaden utslaget.
Sen kommer det ersättning för november och december som trillar in snart så 2023 blir väl ännu billigare.
Och jag träffade jultomten i julas, han hälsade till dig :geek::rofl:
 
Mats-S Mats-S skrev:
Och jag träffade jultomten i julas, han hälsade till dig :geek::rofl:
Mycket givande. Ni är nog lika. Hälsa att han måste tagit fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.