I vårt badrum har vi en vägg som är ganska exakt 120 cm. Vi har förhoppningar om att kunna ställa en tvättmaskin + torktumlare bredvid varandra på ett bord för att kunna optimera ytan (den fantastiska placeringen av vårat handfat innebär att alla andra lösningar leder till slöseri av yta som vi behöver till kattlåda och tvättkorgar).

Eftersom detta verkar vara en hyfsat ovanlig lösning så antar jag att det finns en anledning och det oroar mig något.

Vår tvättmaskin och (blivande) torktumlare är 59,8 cm breda.

Vi har tänkt oss dessa bordsben (+möbeltassar) som har en maxvikt på 150kg/ben: https://style24.se/produkt/bordsben-kvadro-basic/

Vi har inte valt bordsskiva än men det får förstås bli något som kan hantera vikten.

Jag gissar att vi behöver titta på hur man säkerställer att tvättmaskinen inte flyttar på sig för mycket. Finns det någon annan riskfaktor som vi inte har tänkt på? (T.ex. vattenflödet?)

(Allt detta leder även till att vi får byta ut den befintliga badrumshyllan med spegeln ovan handfatet - men det är ett annat problem).

Alla idéer och tips mottages tacksamt!

/J
 
  • Modernt badrum med tvättmaskin, vita skåp, handdukar och toalettpappersförpackningar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, städredskap, tvättmedel och personvåg. Vita väggar och grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital illustration av ett modernt badrum med grå kakel, tvättmaskin, torktumlare och trähyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Sådana bordsben fungerar inte eftersom golvet inte är plant, det kommer alltså att vicka. Du behöver ben som går att justera i höjdled.

Bordsskivan behöver ha en kant så att maskinerna inte kan glida ner på golvet av centrifugens skakningar.

Tvättmaskinen är mycket tung och kan vara besvärlig att få upp bordet i och med att det är så trångt.

Går det inte att ha en tvättpelare till vänster och till höger kattlådan på golvet och ovanför den hyllor eller konsoler med korgar för smutstvätt och tvättmedel?
För tvättpelare finns det ju särskilda förankringsset så att torktumlaren inte kan glida av.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Sådana bordsben fungerar inte eftersom golvet inte är plant, det kommer alltså att vicka. Du behöver ben som går att justera i höjdled.

Bordsskivan behöver ha en kant så att maskinerna inte kan glida ner på golvet av centrifugens skakningar.

Tvättmaskinen är mycket tung och kan vara besvärlig att få upp bordet i och med att det är så trångt.

Går det inte att ha en tvättpelare till vänster och till höger kattlådan på golvet och ovanför den hyllor eller konsoler med korgar för smutstvätt och tvättmedel?
För tvättpelare finns det ju särskilda förankringsset så att torktumlaren inte kan glida av.
Tack för tipsen!

Enligt mobilens vattenpass är golvet rakt där åt alla håll men vi får dubbelkolla :) (hörnet är så långt bort från duschen som möjligt).

Kant på bordet fixar vi! :)

Ska nog anlita någon för själva bärandet som förhoppningsvis har bättre utrustning och teknik (min man tycker säkert att det är helt onödigt men både han och jag hade ont i ryggen två månader efter att vi fick hem akvariet..).

Om tvättmaskinen + torktumlaren står till vänster kommer vi få ett djävulskt hörn till höger där det kommer att bli ett h*elavete att få in/ut någonting, särskilt en kattlåda med pellets (om vi nu inte vill ha lådan i ansiktshöjd. Ytterst tveksamt om vi vill det).

Om tvättmaskinen + torktumlaren står till höger måste vi vrida dem 90 grader och den vänstra ytan kommer att försvinna till lucköppningen. Visst kan man flytta kattlådan fram och tillbaka varje gång man behöver tvättmaskinen men det är inget som jag ser fram emot (särskilt inte när vi har en nyfödd om några månader). Dessutom har vi då ingen plats för tvättkorgarna om vi inte ställer dem över tvättmaskinen/torktumlaren. Det blir som sagt väldigt mycket slöseri med yta i en lägenhet som i övrigt har värdelösa förvaringsmöjligheter (Har vänt, vridit och surat över detta i två månader).

:)
 
Alternativet är att vi ger upp på kattlådan badrummet men vi har dåligt med plats överallt :/
 
Kanske ändå bäst att bara byta ut tvättmaskin till en kombimaskin, så kan ni ha blöjsstation ovanpå :)
 
Kan man inte ha tvättpelare i hörnet till vänster om tvättstället? Med lucköppning åt vänster kan det väl funka? Men då blir det kanske ingen yta kvar åt kattlådan..
 
K
Satan vad dasspapper! Fortfarande kvar från corona-bunkringen..?!
 
  • Haha
  • Gilla
dilemma och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
H Happypandahs skrev:
Ska nog anlita någon för själva bärandet som förhoppningsvis har bättre utrustning och teknik (min man tycker säkert att det är helt onödigt men både han och jag hade ont i ryggen två månader efter att vi fick hem akvariet..).
Kan ju bli problem den dagen som någon av maskinerna behöver service.
H Happypandahs skrev:
Om tvättmaskinen + torktumlaren står till vänster kommer vi få ett djävulskt hörn till höger där det kommer att bli ett h*elavete att få in/ut någonting, särskilt en kattlåda med pellets (om vi nu inte vill ha lådan i ansiktshöjd. Ytterst tveksamt om vi vill det).
Det var i den ordningen jag tänkte.
Går det inte att dra kattlådan längs golvet under kommoden?
Jag har visserligen inte haft katt men sett andras som väl haft en höjd på 10-15 cm.
Sen hyllplan över, underst hylla för tvättmedel, toapapper etc. sen hylla med lättillgängliga tvättkorgar och långt upp hylla för sällangrejer som ännu mer toapapper.
 
H Happypandahs skrev:
Kant på bordet fixar vi! :)
Bor ni i lägenhet? Om tvättmaskinen står tajt mot en vägg finns risk att den bankar i den vid centrifugering.

Lätta tvättmaskiner brukar vilja dansa, men de tyngre brukar stå stilla. Vi har en som väger nästan 100 kg och den står still.
 
Går det inte att flytta handfatet?
 
raveper raveper skrev:
Går det inte att flytta handfatet?
Nja, då finns det nog risk att både bostadsrättsföreningen, plånboken och min bättre hälft blir skogstokig. Det finns inte så mycket att göra om man inte vill dra nya rör till andra sidan väggen (och då bråkar jag definitivt hellre med en kattlåda) :p
 
  • Vitt kaklat badrum med tvättmaskin, toalett, dusch och spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall vi bara ignorera att Sveriges reservlaget utav skithuspapper bara ligger där?
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Satan vad dasspapper! Fortfarande kvar från corona-bunkringen..?!
Har precis konstaterat att det nu är under 100 rullar, hur ska vi överleva?!!

Jag är en snåljåp så jag köper mycket när det är rea, t.ex. när coop säljer ut 32-40 rullar för 100kr. Har ungefär lika mycket hushållspapper. Min man brukar sucka och skaka på huvudet, men han låter mig hållas i varje fall...
 
  • Gilla
Igen och 4 till
  • Laddar…
H Happypandahs skrev:
I vårt badrum har vi en vägg som är ganska exakt 120 cm. Vi har förhoppningar om att kunna ställa en tvättmaskin + torktumlare bredvid varandra på ett bord för att kunna optimera ytan (den fantastiska placeringen av vårat handfat innebär att alla andra lösningar leder till slöseri av yta som vi behöver till kattlåda och tvättkorgar).

Eftersom detta verkar vara en hyfsat ovanlig lösning så antar jag att det finns en anledning och det oroar mig något.

Vår tvättmaskin och (blivande) torktumlare är 59,8 cm breda.

Vi har tänkt oss dessa bordsben (+möbeltassar) som har en maxvikt på 150kg/ben: [länk]

Vi har inte valt bordsskiva än men det får förstås bli något som kan hantera vikten.

Jag gissar att vi behöver titta på hur man säkerställer att tvättmaskinen inte flyttar på sig för mycket. Finns det någon annan riskfaktor som vi inte har tänkt på? (T.ex. vattenflödet?)

(Allt detta leder även till att vi får byta ut den befintliga badrumshyllan med spegeln ovan handfatet - men det är ett annat problem).

Alla idéer och tips mottages tacksamt!

/J
Vi har byggt våra på IKEA köksstommar (om än lägre än ert bord).. med deras bänkskiva och deras ställbara ben. Fick såga lite hål för jag ville ha avloppet till tvättmaskinen inne i "skåpet"..så jag kunde hålla koll på det.
Valde att ha två lådor under och ett skåp på mitten.

Men man behöver ju inga dörrar alls om man vill ha öppet..

Vet inte riktigt vad ni var ute efter..? Men det funkat utmärkt för oss.. det man ska tänka på är att man inte har hoppande maskiner..

Jag hade eg tänkt sätta en list i framkant på skivan.. (ifall det skulle glida lite..) men så blev det inte.. och de står kvar efter ett par år (y)

Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, smutsigt golv och vit panelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.