(varning för långt inlägg men måste få gnälla lite...)
Hej! Här kommer ytterligare en anledning för er som funderar på att installera solceller att verkligen vara pålästa, ta in många offerter och se till att välja firmor som kommer ut och tittar på plats innan offert. För oss hade det besparat oss 9 månader av dålig kommunikation, felbeslut från firmans och vår sida och till sist att när de äntligen ska installera solcellerna konstaterade att det inte går förrän underlagstak byts ut (enligt säljaren).

Mars 2022. Tackade ja till offert i slutet på på en nyckelfärdig anläggning på en av våra lador. De hade inte tid att göra hembesök men försäkrade att det inte skulle bli några problem och naivt trodde vi på detta. Enligt offerten skulle det dröja 14-16 veckor innan installation.

Juni 2022. Allt var klart med nätägaren och vår kontakt på firman sa att de hade lite innan men att det snart var dags att bestämma datum. Ingen hör av sig och svårt att få tag på vår säljare.

Augusti 2022. Nu var det tydligen dags för oss som accepterat offerter i mars att planeras in inom ett par tre veckor. Vi inväntade besked och kontakt från projektledaren för installationen men ingen hörde av sig.

September 2022. Får till slut tag på säljaren som säger att de behöver foton på undertaket för att slutgiltigt planera installationen. Projektledaren skulle sedan höra av sig direkt och boka in oss.

Oktober 2022. Får efter mycket om och men beskedet att det är mycket nu men att det snart är dags från säljaren (har ännu inte fått kontakt med projektledaren för installationen).

November 2022 Får till slut besked från säljaren att projektledaren försökt kontakta mig under en längre tid men inte haft kontaktuppgifterna till mig. De ska planera mig de närmaste veckorna. Äntligen hör projektledaren av sig och bokar in oss veckan efter!

Naturligtvis blev det snöstorm och de kunde inte göra installationen den dagen. Det säger jag inget om men sedan hörde de inte av sig och vi försökte få ett nytt datum.

December 2022 Får tag på projektledaren som sa att hon hört av sig men vi svarade inte. Tydligen hade hon faktiskt försökt ringa dagen efter, en gång, utan att lämna ett meddelande eller försökt igen.

Januari 2023 Till slut var det äntligen dags och min fru fick ordna bärgning åt en av lastbilarna som körde fel och fastnade i leran. Väl framme började dem men konstaterade direkt att det här taket kan vi inte installera solceller på eftersom läkten är för klen dimension. Så de vände hemåt. Suck. Fick alltså efter 9 månader och en hel del strul veta att det inte går att installera solcellerna. Säljaren sade dessutom vid kontakt några dagar senare att det förutom klen läkt fanns fuktskador och vi måste byta undertak för att kunna installera solcellerna.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vilka alternativ bör vi fundera på?

1. Vi skulle kunna installera solceller på marken eventuellt men med den här firman vet tusan om vi vill projektera något nytt.

2. Renovera/byta tak vilket vi antagligen behöver göra ändå även om vi inte sett några tydliga tecken på fuktskador inifrån taket. sedan låta firman installera solcellerna efter detta.

3. Häva avtalet

4. Be någon annan installatör titta på taket och se om det stämmer eller om någon annan metod kan fungera om taket är ok i övrigt men endast läkten för klen.

5. Annat alternativ
 
Vad har ni för takbeklädnad? Det nämns inte. Det nämns bara att det gäller en lada.
Det nämns det finns fler än en lada, kanske någon annan av alla ladorna har lämpligare tak att montera på?
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Vad har ni för takbeklädnad? Det nämns inte. Det nämns bara att det gäller en lada.
Det nämns det finns fler än en lada, kanske någon annan av alla ladorna har lämpligare tak att montera på?
Lertegel. Har tittat lite noggrannare på taket nu med mycket nederbörd och kan se litet fuktgenomslag i ena kanten av innertaket. Inget jag sett tidigare. Borde kollat noggrannare men tyckte det såg bra ut tidigare. Får ge mig upp på taket och kolla vid tillfälle. Jag vill inte att de ska installera "till varje pris" så att säga. Jag inser att vi borde kollat skicket på taket själva också men det känns som firman har visst ansvar när de ska ta fram en nyckelfärdig lösning i en offert.

På andra ladan har taket något sämre skick, också lertegel men på gammalt spåntak men också sämre väderstreck. Öst-väst medan taket det gäller ligger oskuggat i söder.

Har någon erfarenhet av markinstallation och fördelar/nackdelar mot att ha det på taket?
 
K
Kan hålla med om att det är dumt att sätta upp det på ett dåligt tak nu när man vet om det.

De har ju aldrig lovat att taket håller bra kvalitet. Möjligtvis efter att du skickade bilder. Beror helt på vad som har sagts gällande ansvar. Skulle jag säga.

Det här med att de är svåra att få tag på är mer regel än undantag när det gäller solcellsföretag. Så inget som förvånar. Kanske lite dåliga bortförklaringar med att de inte har kontaktuppgifter.

De kan ju upplevas som att de är ivägen på marken. De kommer lägre ner och skuggas lättare/tidigare. Och att man behöver bygga en ställning att ha dem på.
 
Tack för svar. Vi har ganska mycket mark och kan ställa dem så de inte är i vägen. Men det kommer behövas gräva kabel och sätta upp en el-central där solcellerna finns antar jag eller drar man en kabel från solceller/växelriktare till närmaste undercentral?

När det gäller om solceller går att installera eller inte verkar ARN tycka att företagen har ganska stort ansvar när de tagit fram en offert. Här var inte taket fuktskadat men inte tillräckligt bra för att använda deras infästningsmetod i alla fall. https://www.byggahus.se/eon-far-baklaxa-efter-avtalsbrott-om-solcellsanlaggning
 
Geografika,
Vad är det för dimension på bärläkten, som sägs vara alltför klen?
Undertaket som sägs behöver bytas, vad är det? Är det råspont 22 mm och bitumenpapp på det?

Har installationsfirman tänkt skruva i bärläkten, eftersom de säger den är för klen?

Vilket fabrikat och typ på takfästen?

Ett alternativ är att plocka bort lertegelpannorna på det takfall som ska ha solcellspaneler och lägga TP20takplåt. Då blir det bra mycket billigare montagematerial och går snabbt att montera fästen och solcellspaneler. Då även lättare att fullbelägga takfallet med paneler, i porträtt eller i landskap eller både och.
 
  • Gilla
Geografica
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Geografika,
Vad är det för dimension på bärläkten, som sägs vara alltför klen?
Undertaket som sägs behöver bytas, vad är det? Är det råspont 22 mm och bitumenpapp på det?

Har installationsfirman tänkt skruva i bärläkten, eftersom de säger den är för klen?

Vilket fabrikat och typ på takfästen?

Ett alternativ är att plocka bort lertegelpannorna på det takfall som ska ha solcellspaneler och lägga TP20takplåt. Då blir det bra mycket billigare montagematerial och går snabbt att montera fästen och solcellspaneler. Då även lättare att fullbelägga takfallet med paneler, i porträtt eller i landskap eller både och.
Jag väntar på svar från firman mer i detalj vad de anser behöver åtgärdas innan installation. Jag ska ta in någon som får kolla på vårt tak ordentligt så jag bättre kan diskutera med firman och eventuellt ställa några krav. Men dessutom om taket behöver läggas om såklart.

Bra tips om att eventuellt delrenovera det som behövs för montering. Om taket verkar ok i övrigt kan det vara ett bra förslag. Återkommer med mer information snart.
 
  • Gilla
Wille71
  • Laddar…
G Geografica skrev:
Lertegel. Har tittat lite noggrannare på taket nu med mycket nederbörd och kan se litet fuktgenomslag i ena kanten av innertaket. Inget jag sett tidigare. Borde kollat noggrannare men tyckte det såg bra ut tidigare. Får ge mig upp på taket och kolla vid tillfälle. Jag vill inte att de ska installera "till varje pris" så att säga. Jag inser att vi borde kollat skicket på taket själva också men det känns som firman har visst ansvar när de ska ta fram en nyckelfärdig lösning i en offert.

På andra ladan har taket något sämre skick, också lertegel men på gammalt spåntak men också sämre väderstreck. Öst-väst medan taket det gäller ligger oskuggat i söder.

Har någon erfarenhet av markinstallation och fördelar/nackdelar mot att ha det på taket?
Jag utgår från att det är en näringsfastighet? En klar fördel med installation på ramverk på mark är att du kan göra värdeavminskningsavdrag med 20% per år istället för att anläggningen (om den placeras på taket) skattemässigt klassas som en byggnad och därmed 4% årligt värdeminskningsavdrag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Geografica och 1 till
  • Laddar…
Liten uppdatering.

Har haft takentreprenörer och tittat och taket är ganska slut. Behöver byta väldigt snart oavsett. När jag meddelar solcellsentreprenören om att jag antagligen byter tak snart så ger de mig ytterligare en trevlig överraskning. De meddelar att eftersom så lång tid gått sedan offerten gavs måste de höja priset ca 25% och att jag får 12 dagar på mig att acceptera den nya offerten. De skulle naturligtvis förstå om jag inte ville utan att det skulle vara helt ok att inte gå vidare alls. Jag anar att de vill bli av med oss.

Jag meddelade att vi har ett gällande avtal och inte tänkte acceptera en ny offert. Jag tror att det finns villkor i vårt avtal som stipulerar att priset kan höjas under projektets gång men jag tänker inte acceptera en ny offert.

To be continued...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ställer frågan här men kanske borde starta en tråd i annat delforum. Jag har försökt läsa på vad som gäller vid uppräkning av pris på en entreprenad.

Om en installation skulle ha skett i november och allt material fanns för den installationen borde väl inköpet av materialet räknas då? De ska väl inte köpa in nytt material nu till ett nytt pris eller? Även fast jag förstår att de säkert använt materialet till andra installationer nu när det blivit försenat så borde väl priset räknas då.

Sedan undrar jag hur andra kostnader i entreprenaden ska räknas upp. Jag har förstått att finns indexuppräkning och skulle vilja höra om någon har erfarenhet av det i en entreprenad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.