S Svanteman skrev:
Du missade bara kampanjen om du är väldigt seg med att beställa, den gäller ju augusti ut....
[bild]
Haha, jag bara förutsatte att den var slut! Perfekt, det avgör saken.
 
  • Gilla
Svanteman
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Kan väl för övrigt återrapportera att snål som jag är gick jag ut och mätte på natten istället.
Funkade det också :rofl:
Samma gjorde jag för många år sedan med min Julalaser. Kröp omkring i mörkret och märkte upp en referenslinje på grundstenar inför ett bygge. Det gick jättebra utom på ett ställe. Märket försvann gång på gång. Tände ficklampan och såg att jag kladdat på en stor padda som försökte dra sig undan.
 
  • Haha
b8q och 5 till
  • Laddar…
Blev en enklare blå Bosch med mottagare från Amazons rea.
 
  • Ny blå Bosch laser avståndsmottagare monterad på en stolpe utomhus vid en röd husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
jonmo jonmo skrev:
Blev en enklare blå Bosch med mottagare från Amazons rea.
Kan man komplettera sin billiga Julalaser med en mottagare av annat fabrikat? Eller måste de vara samstämda på nåt sätt?
 
Snailman
F frasen_36 skrev:
Kan man komplettera sin billiga Julalaser med en mottagare av annat fabrikat? Eller måste de vara samstämda på nåt sätt?
Jag har tre olika lasermottagare för röd laser och det är knappt någon av dem som fungerar med en annan laser än dess egna (har tre olika röda, två från aliexpress och en Leica och en grön)
En av dem är en från jula som reades ut och den tror jag inte funkar med någon av mina.
Min Leica laser fungerar inte alls numera sedan jag tappat den för många gånger.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
F
Snailman Snailman skrev:
Jag har tre olika lasermottagare för röd laser och det är knappt någon av dem som fungerar med en annan laser än dess egna (har tre olika röda, två från aliexpress och en Leica och en grön)
En av dem är en från jula som reades ut och den tror jag inte funkar med någon av mina.
Min Leica laser fungerar inte alls numera sedan jag tappat den för många gånger.
Ajaj...tack för varningen. ;)
Jag är ingen stor användare av lasern så jag får väl fortsätta köra med den mörkret. Det gick ju bra när jag gjorde det nyligen.
 
Man kan även ha röda eller gröna glasögon så syns laser bra när det är ljust eller om man vill se den lite längre bort.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nja, det har jag ingen koll på men en vanlig Bosch GLL 3-80 fixar det utan problem.
Är det nån som har hört om märket "Laserliner"? Finns en begagnad sådan rotationslaser till salu nära mig till priset av en ny ryobi:
https://www.clasohlson.com/fi/Pyörivä-laser-Laserliner-Autosmart/p/40-8372?isoCode=sv&

Jag vet ingenting om lasrar, krysslaser, rotationslaser, linjelaser, är de två senare olika saker eller bara olika benämningar för samma?
 
Krysslaser projicerar två/tre linjer som bildar ett/två kryss.

Linjelaser projicerar en linje antingen rakt ut (i en punkt) eller i upp till 110-180⁰ vinkel.

Rotationslaser projicerar en linje i 360⁰.

Sen finns kombinationer mellan kryss rotation.
 
Jag tror att en rotationslaser eller linjelaser båda kunde funka lika bra för mina syften då (utomhusjobb, grunder, betongformar, förberedande jobb för plattläggning). Fast den där jag länkar verkar ingen veta om.
 
C
DennisCA DennisCA skrev:
Jag tror att en rotationslaser eller linjelaser båda kunde funka lika bra för mina syften då (utomhusjobb, grunder, betongformar, förberedande jobb för plattläggning).
Grejen är väl att de flesta(?) lasermottagare bara detekterar det "blinkade" ljus som en rotationslaser ger.
 
Ja som jag förstod det är det bara rotationslasrar som har sensorer, en linjelaser saknar sånt.
 
C
DennisCA DennisCA skrev:
Ja som jag förstod det är det bara rotationslasrar som har sensorer, en linjelaser saknar sånt.
Precis, och detektor är ett måste om det skall vara generellt användbart utomhus.
Sen finns det 2D och 3D rotationslaser även om det låter som att en traditionell 1D räcker bra till ditt användningsområde.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ja som jag förstod det är det bara rotationslasrar som har sensorer, en linjelaser saknar sånt.
Nej, stämmer inte. Det är modulerat laserljus som detektorn känner. Och det kan moduleras oavsett om det är linje- eller rotationslaser som används.
Min linjelaser GLL 3-80 har en knapp för att slå av och på om man vill använda detektor eller inte.

/Höghus
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
C
Höghus Höghus skrev:
Min linjelaser GLL 3-80 har en knapp för att slå av och på om man vill använda detektor eller inte.
Hade lustigt nog inte ens reflekterat över att 3-80 inte är en rotationslaser (då den är 360°). Men det är så klart fullt möjligt rent tekniskt för en linjelaser att leverera modulerat ljus precis som en rotationslaser.
Gäller dock att välja en modell som har den funktionen. Många har det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.