Så vår dörrklocka la av. Jag pillade runt med multimetern och förstod att spolen var kaputt. Så jag började googla efter en ny dörrklocka.

Den drivs alltså av ett 4,5v batteri i klockan, därifrån går trådar till knappen på utsidan av dörren, när man trycker på knappen sluts ledarn och klockan ringer.
Det enda jag hittar är större klossar som kräver transformatorer, eller trådlösa smartklockor. Jag vill bara ha en enkel gammal dörrklocka.

Jag hittar inget när jag söker efter originaltillverkaren heller. J2qa81D.jpg

WzSJlJM.jpg

uUup64H.jpg

HfZmUEh.jpg

DQiOcWc.jpg

Finns här någon renoverare som ruvar på några fungerande liknande klockor, eller har någon tips på var jag kan få tag på en liknande? Tacksam för att slippa köpa smart skit!
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
F Farbror_Seb skrev:
Så vår dörrklocka la av. Jag pillade runt med multimetern och förstod att spolen var kaputt. Så jag började googla efter en ny dörrklocka.

Den drivs alltså av ett 4,5v batteri i klockan, därifrån går trådar till knappen på utsidan av dörren, när man trycker på knappen sluts ledarn och klockan ringer.
Det enda jag hittar är större klossar som kräver transformatorer, eller trådlösa smartklockor. Jag vill bara ha en enkel gammal dörrklocka.

Jag hittar inget när jag söker efter originaltillverkaren heller. [bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Finns här någon renoverare som ruvar på några fungerande liknande klockor, eller har någon tips på var jag kan få tag på en liknande? Tacksam för att slippa köpa smart skit!
Detta hör nästan hemma i tråden "saker som inte längre finns" eller byggnadsvård :)
Kan man köpa 4,5 voltsbatterier fortfarande?
Jag har ett par såna ringklockor som jag plockat ner. Men de är på Gotland och jag åkte därifrån igår. Jag vet inte om de fungerar heller (har inget laddat batteri).
Installationen du har ser för övrigt väldigt antik ut.
 
Det är inte kontakterna som är brända? Prova att göra rent dem lite försikigt.
Annars brukar de där dyka upp på veteranbilsmarknader, loppisar, Tradera.
 
Hittar en drös på Conrad, men alla som är klassiska klockor vill ha växelström.
 
Har du Ohm mätt spolen?
Har du lyft på klockan och tittat under?
Har svårt att tro att ett batteri orkar bränna en sån spole/elektromagnet. Skellefteå nog vara oxid i så fall men det ser inte så ut.

Öppet handdukstork innandöme, fjädermekanism synlig, plastram, väggmontering, förlorat komponent, tvättstuga eller badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du borde väl kunna renovera den du har? Det är ju inte så mycket raketforskning i en sådan pjäs.

Klart coolare än det trådbundna alternativ vi själva har, en klassisk Friedland: https://www.vvsochbad.se/friedland-...Gor5TMjj4EiaeC5Ua1P4k0ic8fEzKi4hoCwRAQAvD_BwE
Den går att köra på både transformator eller 4st C-batterier (även om jag just nu balanserar AA-batterier i den) för det klassiska pling-plongljudet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.