vi har tänkt att bygga på landet och kommer då ev vara tvugna att stycka av en tomt. Tomten komer vara på ca 5000kvm.. Jag har hört en summa på 40 000 men kand et verkligen stämma?????:confused:
 
Kolla på din kommuns hemsida, under avdelning för lantmäteri. I min kommun kostar en avstyckning 14000-18000. Jag har för mig att jag fick det billigare, eftersom det i mitt fall inte behövdes något fältarbete.
 
hmm, kollade där men hittade inga priser och så..
 
Alla kommuner har ju inte lika informativa hemsidor. Du får helt enkelt ringa och fråga. Det är kommunens lantmätare som står för avstyckningen, så de måste veta vad det kostar.

Sen kan man tycka att de här avgifterna är svindlande. Det finns ingen möjlighet att arbetsinsatsen motsvarar 10-tusentals kronor.
 
Jag tycker åxå att det verkar jätte dyrt. tomten i sej kostar ju en slant åxå liksom.. *s* Vad är det som kostar i gentligen vid en avstyckning? Vad är det dom gör som är så himla kostsamt?
 
Titta på: http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=7321

Saftiga priser, men har man monopol så kan man sätta vilka priser och tider som helst. Min kollega köpte en fastighet förra året och avstyckning är ännu inte klar, två års kö. Ha har haft lite problem med banken då han "formelt" inte står som ägare ännu.


Utdrag från sidan:
Baspriser för några typer av standardförrättningar
Baspriserna är priserna för de allra enklaste förrättningarna av respektive slag, normalt är priset högre.

Avstyckning av en tomt mindre än 5.000 m², med fältarbete: 16.000 kr.
Fastighetsreglering mellan två fastigheter där den överförda arealen är mindre än 5.000 m², med fältarbete: 14.000 kr.
Regionala prisskillnader kan förekomma, exempelvis inom storstadsregionerna.

Timpriser
För förrättningar som debiteras enligt löpande räkning finns tre timpriser:

Förrättningslantmätare: 1130 kr i timmen
Biträdande handläggare: 760 kr i timmen
Särskild expertkompetens: 1300 kr i timmen.


I timarvodet för förrättningslantmätaren inkluderas även andra kostnader såsom arbetstid för allmänna råd och upplysningar innan ärendet har påbörjats och för åtgärder efter förrättnings avslutande såsom aktrensning, expediering och arkivering. Timarvodena inkluderar även kostnader för restid, markeringsmaterial, transporter av utrustning, användning av dyrare hjälpmedel samt datakörningar och systemförvaltningskostnader. Utöver tidersättning kan tillkomma avgifter för t.ex. sakkunnig, anlitande av underleverantör.
 
Dyrt är det!!!

Vi har precis styckat av vårt nya ställe där vi bara köpte gård + lite omkringliggande mark.

I praktiken var enda åtgärden som behövdes ett rakt streck där vi delade av marken. Allt norr om strecket styckades bort.

Det konstiga var att lantmätarkillen kutade runt i timmar med sökare för att hitta våra markeringar i backen på ANDRA sidan av marken, som alltså inte hade ett dugg att göra med strecket som skapade nya kartan att göra.

Jag kräks på sånt där byråkratande, jag skiter väl i var min tomtgräns ner mot vattnet på andra sidan riksvägen är. Det finns ju på gamla kartan. Jag har ingen som helst nytta av den där halva hektaren eller vad det nu är som finns på den sidan.

25000 surt hopskrapade kronor kostade det där strecket som borde vara gjort på 30 sek.

Lite kul är det ändå att vägverket har servitut/vägrätt eller vad det heter för rv 66 över min mark. Kanske ska jag sätta upp sådan där tullkameror de har i sthlm? Lite borde jag få för olägenheten....

www.viksbergsgard.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.