Jag sätter taklister i frigolit (polystyren) men fastnar i samma fråga som jag alltid gör, vad är bäst sätt att kapa dem? Jag har testat brytbladskniv, isoleringsullskniv och japansåg men det blir aldrig bra, svårt att få ett bra snitt, klingorna fastnar i materialet och/eller flisar ut bitar. Har någon testat vanlig gersåg på frigolitlister? Tänker att det river sönder allt totalt men jag kanske har fel (hoppas jag iaf )
 
useless useless skrev:
[länk]
Funkar den bra tycker du? Fått rejält dåliga recensioner, att kanterna blir ojämna på stora isoleringsplattor, funderar så hur den funkar till tunna lister
 
Fairlane
Den Jula-kniven köpte jag för några år sen när jag skulle skära lite större mängd. Om man är nöjd med en noggrannhet på 2 cm i sina snitt är den kanske ok, annars inte.
 
Utan att veta gissar jag att @useless googlade fram denna efter att du ställt frågan och inte alls har någon egen erfarenhet (eller så har jag fel).

Lite vanskligt i så fall, då det kan uppfattas som ett tips från en senior byggahusmedlem.

Recensionerna hos Jula säger väl allt om denna produkten
 
MrJay
Glöm det, efter att ha byggt flera hus i Thermomur kan jag säga att du kommer aldrig få raka och fina snitt med en värmekniv (äger 2st i proffssegment). Glödtråd är det som funkar bäst för fina snitt, och då skall det vara ren cellplast, inga plastbitar eller dylikt i. Jag har haft bra resultat med fogsvans samt sticksåg också, aldrig provat med gersåg.
 
Redigerat:
Bandsåg använde vi på mitt gammla jobb för att kapa frigolit
 
K
Kört fogsvans, det går bra. Även multiverktyget funkar även om det är lite overkill om mycket ska kapas, men kanske lämpligt på lister.

När vi byggde med flottar i cellplast i Uppsala så användes varm ståltråd (stömsattes med batteri), funkade mycket bra.
 
Vanlig Nobex gersåg (ej eldriven) funkade kanon för mig.
(Märke spelar iof. ingen roll, mest för att beskriva vad jag använt)
Så för att besvara din fråga, ja det funkar utmärkt :)
 

Bästa svaret

Testade min vanliga kap- och gersåg, funkade hur bra som helst! Perfekta 45-vinklar, lätt att krypa upp på vinklar som ej är exakta, snabbt, smidigt.. önskar jag visste detta för flera år sedan

Det finns videor och grafik på hur du kapar taklister rätt i gersåg, när du väl förstått principen (som är rätt enkel) går det hur smidigt som helst
 
skulle också säga vanliga kapsågen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.