Jag har ett relativt nybyggt hus i fjällen med vad jag bedömer är väldigt instabil och ibland hög elförbrukning.
Jag har försökt läsa av och jämföra för att se om exempelvis en ”tvättdag” särskiljer mkt - eller en bastukväll. Men det går inte att se något särskilt på Vattenfall Näts sida.

Huset har golvvärme, extra isolering i tak och bra fönster och en Nibe VVM225 som jag har fått hjälp att försöka justera/optimera. (Grannen med liknande nybyggt hus har samma panna med låg förbrukning.)

När jag lämnar huset och stänger allt jag kan - och ställer ner på 16 grader - så fortsätter det att ticka på med hög förbrukning.
Jag har bokat in elektrikern som installerade huset att komma på en ”kontrolldag” för att leta strömtjuvar. Men… Han är inte överdrivet intresserad.

Vad finns det för tekniska redskap att köpa/koppla in på våra ”omoderna” elskåp? Se bilder.

Någon som har tips på hur man bäst gör en felsökning?
 
  • Bild på en öppen elcentral med säkringar och etiketter för olika el-kretsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar och automatsäkringar i en vit låda, på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elmätare med digital display, monterad på vägg, märkt med Schneider Electric och Vattenfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Hur mycket skiljer det mellan dig och grannen och hur mycket av totalen förbrukar din panna?

Har du förresten någon utedel till Nibe VVM225? Det är väl i sitt grundutförande bara en el-panna och borde i så fall med rätta dra mycket.

Annars är potentiella strömtjuvar elgolvvärme, hög temp i varmvattenberedaren, värmeslingor som hindrar vattenrör att frysa, m.m.

Men skulle du slå av alla säkringar utom pannan så finns det ju inget som kan dra el. Har du ändå "hög förbrukning" så har du ju boven där.
 
  • Gilla
HaBy01 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Är det värmepump eller panna du har? Är det tex elpanna så drar de en del.

Eller kanske kallar du värmepumpen för panna?
 
  • Gilla
HaBy01
  • Laddar…
Som sagt hur stor förbrukning är det? Hur stort är huset?

OM du sänker till 16 grader när ni inte är där, så är det fortfarande en rätt hög temperatur. Det skall inte ge någon dramatisk sänkning av elförbrukningen.
 
  • Gilla
HaBy01
  • Laddar…
H HaBy01 skrev:
Jag har ett relativt nybyggt hus i fjällen med vad jag bedömer är väldigt instabil och ibland hög elförbrukning.
Jag har försökt läsa av och jämföra för att se om exempelvis en ”tvättdag” särskiljer mkt - eller en bastukväll. Men det går inte att se något särskilt på Vattenfall Näts sida.

Huset har golvvärme, extra isolering i tak och bra fönster och en Nibe VVM225 som jag har fått hjälp att försöka justera/optimera. (Grannen med liknande nybyggt hus har samma panna med låg förbrukning.)

När jag lämnar huset och stänger allt jag kan - och ställer ner på 16 grader - så fortsätter det att ticka på med hög förbrukning.
Jag har bokat in elektrikern som installerade huset att komma på en ”kontrolldag” för att leta strömtjuvar. Men… Han är inte överdrivet intresserad.

Vad finns det för tekniska redskap att köpa/koppla in på våra ”omoderna” elskåp? Se bilder.

Någon som har tips på hur man bäst gör en felsökning?
Jag kan förstå elektrikern, sådant tar tid, särkilt om det är ngt irrationellt.
Pannan låter onekligen som en kandidat.

Men om du stänger av säkringarna till allt annat - hur ser det ut då ?
Då är det ju i princip bara panna + ev kyl7frys som är påkopplat.

Pannan är som sagt troligast: Kanske att den går på elpatron lite för ofta och behöver justeras eller tom repareras ?
Det är nog mer ett jobb för en värmetekniker än en elektriker dock isf om du inte kan göra det själv: Pannan har ingen möjlighet till mätning/en app eller liknande ?
 
H HaBy01 skrev:
Jag har ett relativt nybyggt hus i fjällen med vad jag bedömer är väldigt instabil och ibland hög elförbrukning.
Jag har försökt läsa av och jämföra för att se om exempelvis en ”tvättdag” särskiljer mkt - eller en bastukväll. Men det går inte att se något särskilt på Vattenfall Näts sida.

Huset har golvvärme, extra isolering i tak och bra fönster och en Nibe VVM225 som jag har fått hjälp att försöka justera/optimera. (Grannen med liknande nybyggt hus har samma panna med låg förbrukning.)

När jag lämnar huset och stänger allt jag kan - och ställer ner på 16 grader - så fortsätter det att ticka på med hög förbrukning.
Jag har bokat in elektrikern som installerade huset att komma på en ”kontrolldag” för att leta strömtjuvar. Men… Han är inte överdrivet intresserad.

Vad finns det för tekniska redskap att köpa/koppla in på våra ”omoderna” elskåp? Se bilder.

Någon som har tips på hur man bäst gör en felsökning?
Du har en klart udda elmätare vad jag kan se, Vattenfall kör med Sanxing mätare och den här installerades troligen precis innan man började byta till "smarta" elmätare. Den här mätaren ser inte ut att ha någon HAN-port för att läsa ut data.

Sen är det iaf märkligt att du inte får upp bra kurvor hos nätägaren men det kan bero på en äldre mätare, med en smart elmätare så ser man numera minst i timskala hos elnätsägaren.
Nu har jag inte Vattenfall själv så kan inte kolla hur man får upp förbrukningskurvor hos dom.
https://www.vattenfalleldistribution.se/ > Logga in.

Sen skulle jag ställa en fråga till Vattenfall om din elmätare.
 
  • Gilla
HaBy01 och 1 till
  • Laddar…
Moderna elmätare brukar kunna visa strömförbrukning per fas, visserligen momentant. Om strömförbrukning är hög men ungefär lika per fas, så är det rimligen en 3-fasförbrukare, vilket minskar antalet möjliga förbrukare. Du har säkerligen inte så många anslutna. Pannan, nån pump osv. Om du enbart har hög ström på en fas, så är det bara att börja leta. Strömtång är nog bästa verktyget men kräver att du öppnar centralen. Det finns fjärrstyrda strömbrytare med inbyggd mätning om du misstänker någon sladdansluten apparat. Själv har jag haft stor nytta av en värmekamera. Då syns energiförbrukningen (=tempen) direkt men kräver naturligtvis att man kan se apparaten eller utrustningen. Superbra för att hitta i vilken dosa elektrikern placerat dosdimmern istf öppna 25st o hitta dimmern i den sista, som exempel. Osäker dock om värmekamera kan funka för att se vilken dvärgbrytare som går mycket ström igenom.
 
  • Gilla
HaBy01 och 1 till
  • Laddar…
Tror du skulle kunna läsa ut lite mer data via det optiska gränssnittet på mätaren. I den runda cirkeln har du interfacet. Det kräver dock en hel del meckande själv med exempelvis en raspberry, några dioder och en rulle eltejp samt ett par kvällar med öl och programmering.

Enklare är då kanske att se om elbolaget vill byta mätaren mot en smartare. Det är noll kostnad för dig förhoppningsvis. Alternativt får du sätta in något eget. Har du någon uppkoppling att tillgå kan du slänga in en Shelly EM3 som mäter faserna och rapporterar till dig så du kan se mönster. Eller andra liknande varianter.
 
  • Gilla
HaBy01
  • Laddar…
Enklast är väl bara att stänga av säkringarna till alla grupper som inte används. Försvinner den mystiska förbrukningen eller om det går lika mycket så vet man ungefär vart man ska börja leta.
 
  • Gilla
HaBy01 och 1 till
  • Laddar…
N Nisse Hult64 skrev:
Moderna elmätare brukar kunna visa strömförbrukning per fas, visserligen momentant. Om strömförbrukning är hög men ungefär lika per fas, så är det rimligen en 3-fasförbrukare, vilket minskar antalet möjliga förbrukare. Du har säkerligen inte så många anslutna. Pannan, nån pump osv. Om du enbart har hög ström på en fas, så är det bara att börja leta. Strömtång är nog bästa verktyget men kräver att du öppnar centralen. Det finns fjärrstyrda strömbrytare med inbyggd mätning om du misstänker någon sladdansluten apparat. Själv har jag haft stor nytta av en värmekamera. Då syns energiförbrukningen (=tempen) direkt men kräver naturligtvis att man kan se apparaten eller utrustningen. Superbra för att hitta i vilken dosa elektrikern placerat dosdimmern istf öppna 25st o hitta dimmern i den sista, som exempel. Osäker dock om värmekamera kan funka för att se vilken dvärgbrytare som går mycket ström igenom.
VVM225 har många olika el-steg på el-patronen och de belastar de tre faserna helt olika beroende på vilket el-steget är. Ingen gammeldags inkoppling av symmetrisk 3-fas last.
 
  • Gilla
HaBy01
  • Laddar…
Jag har som sagt fått bra hjälp av NIBE att trimma in pannan (suverän kundtjänst) med kurvor etc.
När jag räknar ut förbrukningen genom att ta tidfaktorn 1.8 X 9 kW - så drar pannan "bara" 16 kW/24 h.
Och min totala dygnsförbrukning är enligt Vattenfall Näts mätare mellan 55-100 kW.

Jag börjar gissa att boven är något annat...
Jag har även ett hyfsat varmbonat uthus där jag har två element, stor kyl/frys, en värmekabel för vattenledningen och en 100L Nemi varmvattenberedare (som ska ligga på årsförbrukning 1.440 kW).

Jag har nu beställt en Deltaco Smartplug som jag ska koppla in på varje maskin och låta sitta i ett par dygn och se vad dygnsförbrukningen landar på.
Gissar att jag får köra med uteslutningsmetoden och ta maskin för maskin...?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Tror du skulle kunna läsa ut lite mer data via det optiska gränssnittet på mätaren. I den runda cirkeln har du interfacet. Det kräver dock en hel del meckande själv med exempelvis en raspberry, några dioder och en rulle eltejp samt ett par kvällar med öl och programmering.

Enklare är då kanske att se om elbolaget vill byta mätaren mot en smartare. Det är noll kostnad för dig förhoppningsvis. Alternativt får du sätta in något eget. Har du någon uppkoppling att tillgå kan du slänga in en Shelly EM3 som mäter faserna och rapporterar till dig så du kan se mönster. Eller andra liknande varianter.
Dom där Shelly EM3 har jag kikat på. Men installerar man dom pang på elskåpet? Eller gör elektrikern det?
 
P paralun skrev:
Du har en klart udda elmätare vad jag kan se, Vattenfall kör med Sanxing mätare och den här installerades troligen precis innan man började byta till "smarta" elmätare. Den här mätaren ser inte ut att ha någon HAN-port för att läsa ut data.

Sen är det iaf märkligt att du inte får upp bra kurvor hos nätägaren men det kan bero på en äldre mätare, med en smart elmätare så ser man numera minst i timskala hos elnätsägaren.
Nu har jag inte Vattenfall själv så kan inte kolla hur man får upp förbrukningskurvor hos dom.
[länk] > Logga in.

Sen skulle jag ställa en fråga till Vattenfall om din elmätare.

Jag har precis mailat Vattenfall och frågat om mätaren då jag vill koppla in en Tibber Puls...
Får se vad dom svarar.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
H HaBy01 skrev:
Jag har precis mailat Vattenfall och frågat om mätaren då jag vill koppla in en Tibber Puls...
Får se vad dom svarar.
Ok men jag tycker det är märkligt att du inte ser bättre via websidan? Eller beror det på en gammal mätare?
Så här kan jag kolla med min nätägare och välja timvärden.
(sen kör jag då även egen uppföljning via HAN-port på elmätaren och HomeAssistant)
Diagram visar elkonsumtion (kWh) och utomhustemperatur över tid mellan 2023-01-12 och 2023-02-13.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H HaBy01 skrev:
Dom där Shelly EM3 har jag kikat på. Men installerar man dom pang på elskåpet? Eller gör elektrikern det?
Det "ska" elektrikern göra. Den behöver spänning från alla tre faser så du måste koppla i elcentralen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.