H Hybro skrev:
Jasså. En Sorptionsavfuktare förbrukar mycket Energi?

"Räkna med större elförbrukning"

Var har ni fått det ifrån?
från min elräkning :)
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Vet inte vad Ni jämför "större förbrukning" med.

Men arbescykeln för ACETEC vid avfuktning är:

Ca 12 minuter bara fläkt drift 38 W.
Därefter:
Ca 2 minuter 510 W.

Blir inte direkt avskrämmande per timme.


Då RF är under inställt önskat värde, i mitt fall 60 %, så går endast fläkten som förbrukar 38 W. I stort sett de senaste månaderna

Är detta stor energiförbrukning?
Ungefär som en traditionell LED-lampa.
 
  • Teknisk specifikation för Acetec EvoDry PD150 avfuktare med priser och momsuppgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hybro skrev:
Jasså. En Sorptionsavfuktare förbrukar mycket Energi?

"Räkna med större elförbrukning"

Var har ni fått det ifrån?
Självklart blir elförbrukningen större än om man klarar sig utan avfuktare.
 
Jag lade in betongtäckmatta i min grund, vek upp den ca 10 cm på väggen tejpade skarvarna.
Samt att jag hade möjlighet att tilläggsisolera med cellplast på utsidan och en skiva under mark.
Har fått mycket bättre klimat i grunden.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
useless useless skrev:
Självklart blir elförbrukningen större än om man klarar sig utan avfuktare.
Men fortfarande, är detta en stor energiförbrukning stor jag har för att hålla en låg RF-nivå?
Jag tycker inte det.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Vet inte vad Ni jämför "större förbrukning" med.

Men arbescykeln för ACETEC vid avfuktning är:

Ca 12 minuter bara fläkt drift 38 W.
Därefter:
Ca 2 minuter 510 W.

Blir inte direkt avskrämmande per timme.


Då RF är under inställt önskat värde, i mitt fall 60 %, så går endast fläkten som förbrukar 38 W. I stort sett de senaste månaderna

Är detta stor energiförbrukning?
Ungefär som en traditionell LED-lampa.
jag hade en pd250. Den drog 5-7kwh/dygn (dock betydligt mindre på vintern). Min woods drar knappt 1kwh/dygn i samma miljö med samma rf. Acetecen var servad så det var inget fel på den. Har läst om fler här på forumet som har hög förbrukning på sina men det kan ju vara olika beroende på hur fuktnivån är från början.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Hur är dräneringen runt huset? Är det högt grundvatten?
 
S Stugmannen skrev:
jag hade en pd250. Den drog 5-7kwh/dygn (dock betydligt mindre på vintern). Min woods drar knappt 1kwh/dygn i samma miljö med samma rf. Acetecen var servad så det var inget fel på den. Har läst om fler här på forumet som har hög förbrukning på sina men det kan ju vara olika beroende på hur fuktnivån är från början.
Min pd250 med halvtaskigt lagd plast med en del småhål i (beroende på att underlaget är sprängsten) , drog 8-10 kWh/dygn, ställd på 65% ungefär..
I höstas höjde jag till 70% och det gjorde stor skillnad på elförbrukningen, ner till 1,5-2 kWh/dygn ungefär...
 
Ja, det lät ju väldigt mycket.
 
H Hybro skrev:
Men fortfarande, är detta en stor energiförbrukning, för att hålla en låg RF-nivå?
Jag tycker inte det.
Nä, är det nödvändigt så är det. Jag tycker bara man alltför ofta ser trådar där folk har köpt ett hus med krypgrund och det står i protokollet att det är en riskkonstruktion och att ett antal % fukt har uppmätts på nån punkt nånstans. Genast ska man stoppa in aktiv utrustning för 10-40 000:- (oftast påhejade av Anticimex säljare...) och dra på sig en ständig elkostnad istället för att göra de enkla åtgärderna först och utreda behovet av ytterligare åtgärder.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
PD 250 drar förmodligen mer ström än PÐ 150 som jag klarar mig med.
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
Innan jag i höstas förbättrade dagvattenavrinningen från stuprören, så gick förvisso avfuktaren mer frekvent med tillskott av värme var 12 minut.


Nu har jag visserligen Ytonggrund och det finns inget organiskt material alls i grundkonstruktionen. Vill ändå inte ha hög RF där nere.
 
useless useless skrev:
Nä, är det nödvändigt så är det. Jag tycker bara man alltför ofta ser trådar där folk har köpt ett hus med krypgrund och det står i protokollet att det är en riskkonstruktion och att ett antal % fukt har uppmätts på nån punkt nånstans. Genast ska man stoppa in aktiv utrustning för 10-40 000:- (oftast påhejade av Anticimex säljare...) och dra på sig en ständig elkostnad istället för att göra de enkla åtgärderna först och utreda behovet av ytterligare åtgärder.
Jag gjorde precis det ”misstaget” när jag köpte mitt första hus från 1974 med krypgrund. Besiktningskvinnan (ej Anticimex) påpekade att det är både tillväxt och höga fukthalter i syllar och på trossbotten och sa att det är en riskkonstruktion och rekommenderade mig att åtgärda detta med plast på backen. Min krypgrund hade då inga andra åtgärder än att föregående ägare hade tätat och stängt igen alla ventiler med fogskum för det hade han hört av någon på byn att det skulle man göra, marken var inte plastad utan man kröp omkring på ”torr” jord där nere. I nordvästra hörnet av huset var trossbottenskivorna alldeles fulla av kondensdroppar som droppade ner på backen och betongbalkarna likaså.

Man kunde känna att luktade jord/potatiskällare i hallen när man klev in i huset och vid viss väderlek och vind så blev den lukten än mer påtaglig i större delar i huset. Jag läste otaliga inlägg både här på BH och andra sidor hur man får bukt med fuktig krypgrund. Och jag gick all-in på en gång, jag tog fasta på alla åtgärder jag kunde hitta på nätet och var fast besluten om att allt behövdes. Huset besiktades och köptes i maj (6 år sedan), tillträde juli, krypgrunden körde jag igång med under följande höst.

  1. Installerade 2st hygrometrar i krypgrunden.
  2. Beställde en Acetec EvoDry PD, för avfuktare hade jag ju läst att man ska ha…
  3. Bort med allt organiskt material typ rötter, trä etc.
  4. Bort med stenar och jämna till marken
  5. Isolerade med 50mm cellplast invändigt på betongbalkarna (lämnade ca 30mm av betongbalken synligt för att ev. fukt ska kunna torka ut och inte vandra upp i syllen) samt 50mm under balkarna.
  6. Plast på backen, ett par decimeters överlapp på våderna, tejpade alla skarvar på båda sidorna. Vek upp plasten mot och förbi cellplasten, fäste och tätade.
  7. La ut betongtäckmatta (s.k. krypgrundsisolering, samma produkt olika namn men mycket billigare) ovanpå plasten för att öka temperaturen i krypgrunden, vek upp denna också mot cellplasten på betongbalkarna. Det här skulle få våra kalla golv att bli varmare. Jag tycker inte det gjorde någon skillnad.
  8. Installerade avfuktaren

Redan efter att jag la ut plasten insåg jag att kondensen på trossbotten försvann ganska omgående samt att betongbalkarna prydligt torkade upp. Där och då borde man insett att man kanske skulle väntat med att köpa den där avfuktaren för 18000kr och betongtäckmattan för 3500kr… Men skygglapparna satt hårt, jag fortsatte med reste, och allt var ju redan inköpt och låg i garaget och väntade.

Är jag nöjd med min krypgrund idag? Absolut, man tar av sig skorna innan man går ner dit idag :) Det är torrt som krut och avfuktaren drar lite drygt 5kWh på en månad (startar och går 15min var 4:e timme för kontroll av luftfuktighet, inställd på 70%). Men var alla åtgärder verkligen nödvändiga och hade jag gjort samma sak idag? Nej, definitivt inte. Bara genom att lägga plast sjönk luftfuktigheten till rimliga värden.

Så; installera hygrometrar, ta bort organiskt material, lägg plast, låt inte stuprören släppa ut vattnet vid grunden. Avvakta och se vad som händer.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
:rofl:
M Mattetias skrev:
Jag gjorde precis det ”misstaget” när jag köpte mitt första hus från 1974 med krypgrund. Besiktningskvinnan (ej Anticimex) påpekade att det är både tillväxt och höga fukthalter i syllar och på trossbotten och sa att det är en riskkonstruktion och rekommenderade mig att åtgärda detta med plast på backen. Min krypgrund hade då inga andra åtgärder än att föregående ägare hade tätat och stängt igen alla ventiler med fogskum för det hade han hört av någon på byn att det skulle man göra, marken var inte plastad utan man kröp omkring på ”torr” jord där nere. I nordvästra hörnet av huset var trossbottenskivorna alldeles fulla av kondensdroppar som droppade ner på backen och betongbalkarna likaså.

Man kunde känna att luktade jord/potatiskällare i hallen när man klev in i huset och vid viss väderlek och vind så blev den lukten än mer påtaglig i större delar i huset. Jag läste otaliga inlägg både här på BH och andra sidor hur man får bukt med fuktig krypgrund. Och jag gick all-in på en gång, jag tog fasta på alla åtgärder jag kunde hitta på nätet och var fast besluten om att allt behövdes. Huset besiktades och köptes i maj (6 år sedan), tillträde juli, krypgrunden körde jag igång med under följande höst.

  1. Installerade 2st hygrometrar i krypgrunden.
  2. Beställde en Acetec EvoDry PD, för avfuktare hade jag ju läst att man ska ha…
  3. Bort med allt organiskt material typ rötter, trä etc.
  4. Bort med stenar och jämna till marken
  5. Isolerade med 50mm cellplast invändigt på betongbalkarna (lämnade ca 30mm av betongbalken synligt för att ev. fukt ska kunna torka ut och inte vandra upp i syllen) samt 50mm under balkarna.
  6. Plast på backen, ett par decimeters överlapp på våderna, tejpade alla skarvar på båda sidorna. Vek upp plasten mot och förbi cellplasten, fäste och tätade.
  7. La ut betongtäckmatta (s.k. krypgrundsisolering, samma produkt olika namn men mycket billigare) ovanpå plasten för att öka temperaturen i krypgrunden, vek upp denna också mot cellplasten på betongbalkarna. Det här skulle få våra kalla golv att bli varmare. Jag tycker inte det gjorde någon skillnad.
  8. Installerade avfuktaren

Redan efter att jag la ut plasten insåg jag att kondensen på trossbotten försvann ganska omgående samt att betongbalkarna prydligt torkade upp. Där och då borde man insett att man kanske skulle väntat med att köpa den där avfuktaren för 18000kr och betongtäckmattan för 3500kr… Men skygglapparna satt hårt, jag fortsatte med reste, och allt var ju redan inköpt och låg i garaget och väntade.

Är jag nöjd med min krypgrund idag? Absolut, man tar av sig skorna innan man går ner dit idag :) Det är torrt som krut och avfuktaren drar lite drygt 5kWh på en månad (startar och går 15min var 4:e timme för kontroll av luftfuktighet, inställd på 70%). Men var alla åtgärder verkligen nödvändiga och hade jag gjort samma sak idag? Nej, definitivt inte. Bara genom att lägga plast sjönk luftfuktigheten till rimliga värden.

Så; installera hygrometrar, ta bort organiskt material, lägg plast, låt inte stuprören släppa ut vattnet vid grunden. Avvakta och se vad som händer.
Haha det där låter ju precis som mig just nu :rofl:
 
Inställning finns på min också...
Koll var 4: timme.
Ej nyttjat...

Som min jobbar kan man säga, att det inte blir nåt luftombyte i grunden förrän RF överstiger inställt värde, i mitt fall 60 %.
Annars går luften bara runt i grunden och skit fastnar i filtret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.