Det blev import ja!
7.2kw inkl allt, och då menar jag allt 15kw growatt inverter, elekteiker, importmoms och tillkommande grejer osv... landade på 60,000 innan bidraget! Yangtze solar blev det! O growatt inverter! bara invertern här i sverige kostar typ 25000
 
  • Gilla
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik Christensen skrev:
Det blev import ja!
7.2kw inkl allt, och då menar jag allt 15kw growatt inverter, elekteiker, importmoms och tillkommande grejer osv... landade på 60,000 innan bidraget! Yangtze solar blev det! O growatt inverter! bara invertern här i sverige kostar typ 25000
Vilken företag beställde du från? Är själv sugen
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Nu är inte detta samma sak men en kompis kompis som kommer från något muslimskt land, vet inte helt säkert vart men kanske irak eller liknande köpte en bil där av känt märke som sen togs med till Sverige.
På besiktningen garvade killarna då mer eller mindre inget var godkänt för att framföras på svenska vägar.
Hoppas det är bättre med solceller från Kina.
 
  • Gilla
2mackan
  • Laddar…
S spamb skrev:
blev det någon import? var landade ni totalt för kostnad och var beställde ni ifrån?
Tjena, för min del blev det att köpa från Blocket (Michael Öberg).
Blev 20st 330W svarta Trina paneler med en 8KW Huawei inverter (ska utöka med mer paneler senare) med tillbehör och monteringstillbehör för ca 54000kr. Har de i garaget men kommer att försöka sätta upp de om några veckor.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
F Fredrik Christensen skrev:
Det blev import ja!
7.2kw inkl allt, och då menar jag allt 15kw growatt inverter, elekteiker, importmoms och tillkommande grejer osv... landade på 60,000 innan bidraget! Yangtze solar blev det! O growatt inverter! bara invertern här i sverige kostar typ 25000

Hej! Även jag funderar på att köpa solceller från Kina för att sätta på lagårn på Gotland. För en oinvigd så är det dock lite svårt att hänga med i din uppställning. Hur många kwh har du köpt, vad blev momsen i slutänden, vad kostade frakten och vad kostade hela solcellspaketet, vad kostade installationen? Hur mycket billigare blev det alltså i slutänden?

Tack på förhand
Rebecca
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
F Fredrik Christensen skrev:
Det blev import ja!
7.2kw inkl allt, och då menar jag allt 15kw growatt inverter, elekteiker, importmoms och tillkommande grejer osv... landade på 60,000 innan bidraget! Yangtze solar blev det! O growatt inverter! bara invertern här i sverige kostar typ 25000
jag är mycket intresserad av hur din anläggning funkar nu lite mer än ett år senare? :giggle:
Och vart beställde du grejjorna?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Rebovitch Rebovitch skrev:
Hej! Även jag funderar på att köpa solceller från Kina för att sätta på lagårn på Gotland. För en oinvigd så är det dock lite svårt att hänga med i din uppställning. Hur många kwh har du köpt, vad blev momsen i slutänden, vad kostade frakten och vad kostade hela solcellspaketet, vad kostade installationen? Hur mycket billigare blev det alltså i slutänden?

Tack på förhand
Rebecca
Har ni importerat?

Köpte batterier från Kina tidigare i vår och är supernöjd. Men då hittade jag en personlig referens från diysolarforum som alla var jättenöjda med. Skulle ju vara grymt om man kunde hitta något liknande när det gäller solceller.

Verkar inte vara en risk att man blir helt blåst, betalar för något som man inte får. Men däremot verkar det inte vara helt ovanligt med folk som beställer något, får vänta typ 3 månader, sedan måste bråka med någon support fram och tillbaka, och sedan får tillbaka pengarna. Särskilt för de som köper billigaste batterierna från Aliexpress.

Kvalitetsmässigt har jag noll oro att beställa från Kina. Produktionsgarantin tror jag ”ingen” kommer använda sig av. Det är som den där TV-affären som sålde TV-apparater i slutet av 80-talet där man skulle få pengarna tillbaka år 2000, och sedan hörde inte en enda köpte av sig.

Sakerna tillverkas i bulk och allt tillverkas i Kina, precis som våra iPhones osv, i enorma kvantiteter av typ Trina eller Jinko. Tror det är mycket mer riskabelt att köpa något från typ Tyskland eller Kanada som tillverkas i mycket lägre kvantiter.
 
M Messier1994 skrev:
Har ni importerat?

Köpte batterier från Kina tidigare i vår och är supernöjd. Men då hittade jag en personlig referens från diysolarforum som alla var jättenöjda med. Skulle ju vara grymt om man kunde hitta något liknande när det gäller solceller.

Verkar inte vara en risk att man blir helt blåst, betalar för något som man inte får. Men däremot verkar det inte vara helt ovanligt med folk som beställer något, får vänta typ 3 månader, sedan måste bråka med någon support fram och tillbaka, och sedan får tillbaka pengarna. Särskilt för de som köper billigaste batterierna från Aliexpress.

Kvalitetsmässigt har jag noll oro att beställa från Kina. Produktionsgarantin tror jag ”ingen” kommer använda sig av. Det är som den där TV-affären som sålde TV-apparater i slutet av 80-talet där man skulle få pengarna tillbaka år 2000, och sedan hörde inte en enda köpte av sig.

Sakerna tillverkas i bulk och allt tillverkas i Kina, precis som våra iPhones osv, i enorma kvantiteter av typ Trina eller Jinko. Tror det är mycket mer riskabelt att köpa något från typ Tyskland eller Kanada som tillverkas i mycket lägre kvantiter.
jag importerade! Blev väl totalt 60,000 för 7.2kw longi helsvarta paneler! Inkl montage o 15kw växelriktare för uppgradering senare!
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
F Fredrik Christensen skrev:
jag importerade! Blev väl totalt 60,000 för 7.2kw longi helsvarta paneler! Inkl montage o 15kw växelriktare för uppgradering senare!
Coolt!

Fattar inte varför inte fler importerar? Kostnaden blir ju mindre än halva priset.

Sedan blir det ju extra klurigt nu med utformningen av avdraget som kräver att materialet köpts via den som installerar det. Men borde inte vara omöjligt att hitta någon som är flex avseende det. Typ att man betalar elektrikern i förskott så att den kan köpa materialet utan risk.
 
F Fredrik Christensen skrev:
Det blev import ja!
7.2kw inkl allt, och då menar jag allt 15kw growatt inverter, elekteiker, importmoms och tillkommande grejer osv... landade på 60,000 innan bidraget! Yangtze solar blev det! O growatt inverter! bara invertern här i sverige kostar typ 25000
Nyfiken på var du köpte och om du kan skicka kontaktuppgifterna dit?
 
F Fredrik Christensen skrev:
jag importerade! Blev väl totalt 60,000 för 7.2kw longi helsvarta paneler! Inkl montage o 15kw växelriktare för uppgradering senare!
En fråga, vad använde ni för speditör i Sverige?
Jag tänker på hur det blev med momsen etc som man hör skräckhistorier på ibland.
Mvh Bim
 
Länge sen du skrev detta inlägget, kan nog bli svårt med garantier osv, annars bör det väl inte vara några större problem, om du inte vill betala moms så måste du importera dem till ett annat eu land, gjorde själv så men det var 2015 då var moms reglerna lite annorlunda tror jag, beställde dem ner till Polen och betala ingen moms sen hämta jag dem och körde hem installera allt och lät en elektriker koppla upp allt
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M Micke1994 skrev:
Länge sen du skrev detta inlägget, kan nog bli svårt med garantier osv, annars bör det väl inte vara några större problem, om du inte vill betala moms så måste du importera dem till ett annat eu land, gjorde själv så men det var 2015 då var moms reglerna lite annorlunda tror jag, beställde dem ner till Polen och betala ingen moms sen hämta jag dem och körde hem installera allt och lät en elektriker koppla upp allt
Varför skulle man inte behöva betala moms i Polen, vilken regel skulle det vara?
All elektronik i Polen är momsbelagd som i Sverige förutom att det är 23% där nere istället för 25% som vi har det i Sverige?
 
F
N Napster skrev:
Varför skulle man inte behöva betala moms i Polen, vilken regel skulle det vara?
All elektronik i Polen är momsbelagd som i Sverige förutom att det är 23% där nere istället för 25% som vi har det i Sverige?
Det har gått att krångla med sånt, det försvinner å nåt sätt. Meningen är att det skall momsas i slutligt destinationsland tror jag. Det är bedrägeri. Har pratat med white trash som gjorde en del pengar på denna typ av MOMS-bedrägeri. Jag hppas att det inte fungerar i längden.
 
N Napster skrev:
Varför skulle man inte behöva betala moms i Polen, vilken regel skulle det vara?
All elektronik i Polen är momsbelagd som i Sverige förutom att det är 23% där nere istället för 25% som vi har det i Sverige?
N Napster skrev:
Varför skulle man inte behöva betala moms i Polen, vilken regel skulle det vara?
All elektronik i Polen är momsbelagd som i Sverige förutom att det är 23% där nere istället för 25% som vi har det i Sverige?
Vilka påhopp XD ta det lugnt napstar ingen bedragare här...! 2015 kunde man importera solpaneler in till polen moms och tullfritt från kina men man fick inget grönt bidrag dock. läste på mig mer nu och i dagsläget är det fortfarande tullfritt men där ligger 8% moms för att regeringen vill främja att folk installerar solpaneler kan jag tänka mig. och detta gäller privatpersoner då alltså. Med andra ord inget bedrägeri bara för att dem har andra moms regel där, det är samma princip som när man handla på tyska amazon förr då betalar man moms till tyskland och då betalar man inte moms i sverige på varorna igen. Artikeln var från 2020 det har kanske ändrats igen eller kommit ut nya eu direktiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.