Hej!

Jag och min familj flyttade in i ett hus för cirka 2 månader sedan och två utav rummen hade heltäckningsmattor av någon typ av vilket vi rev upp.

Den första mattan var rent av hemsk, och luktade i rummet, så det var mest därför vi rev upp den (se bilder)

När vi väll rivit upp den så var det något typ av lim som höll fast den, det var lätt av dra av mattan, men min bror använde någon typ av maskin för att dra upp den med istället (finns med på bild), Jag kan absolut ingenting om bygg/golvläggningar, men min bror tycker att han kan det mesta inom bygg/golvläggning och sade att han inte tror att det är asbest eller tjära, tjära hade luktat, men asbest luktar inte och kan även inte synas när väl är i luften då det är mikroskopiskt.

Limmet var svart och han verkade få bort det mesta av det med maskinen. Men lämnade kvar några remsor av större slag.


Den andra mattan var lite fräschare men vi tog upp den ändå, den var mycket tjockare än den andra mattan och hade någon typ av gulaktig "foam" i "underlag" utan något lim under den, så den är jag inte så orolig för, men under den mattan så var det blå plastmatta och det luktar nu väldigt konstigt i det rummet.
.

Huset är byggt 1968 och har ägts utav Hsb, när vet jag inte men vi hyr huset just nu av privatpersoner.
Mattorna är i två sovrum på ovanvåningen och golvet är utav betong


Det jag är orolig över är ifall det var asbest i limmet, vilket jag nog aldrig kommer få reda på om inte jag river
upp det nylagda golvet, och skrapar upp så mycket utav limresterna jag kan för att få det asbest testat.

Mår så himla dåligt över detta då jag, min syster och systerdotter på 3 år har målat i det rummet som jag tror det finns asbest i, syrran är även storrökare och det har även morsan varit som också har haft cancer, för vad lag läst så kan man få mängder med olika cancer utav asbest samt sjukdomen Asbestos m.m, så de är ju väldigt utsatta om det skulle vara asbest.

Vad ska jag göra?

Kan man inte kontakta Mäklaren och få fram något typ av dokument om vad som använts under bygget/renovering på detta hus för att kolla om någon typ av asbest/eternit finns och vart, eller om det det tagits bort/aldrig funnits något Asbest/eternit i sovrummen.

Tyvärr så har jag inga foton på limmet eller betongen med limresterna utan bara på mattan.
 
  • Tomt rum med grå väggar, beige mattgolv, och en värmeradiator. Behov av städning eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum med mörkgråa väggar, beige matta, en dammsugare och en radiator. Mattan visar spår av användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smutsig och fläckig beige heltäckningsmatta med några synliga skador och märken nära en väggkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rednaxlea Nossnahoj skrev:
Mår så himla dåligt över detta då jag, min syster och systerdotter på 3 år har målat i det rummet som jag tror det finns asbest i,
Du kan nog vara helt trygg att det inte är Asbest, då man nog aldrig använt det i heltäckningsmatt-syfte.
Varken i mattan eller limmet.

Äldre mattor luktar ju däremot riktigt hemskt, och kan snabbt förpesta ett rum eller bil när man ska frakta bort den. ( mattorna blir ju mycket ofräscha med åren om man inte kör mattvätt med jämna mellanrum)

Däremot kan det i 60-tals hus förekomma asbest i form av eternit i ett antal synliga och delvis osynliga vetilations- och frånluftsrör.

Kakelfix och fog
Runt varmvattenledningar främst i böjar och avslut.
Det finns en liten andel plastmattor som kan innehålla asbest och limmet dom använde, men mycket sällsynt.
Vinylplattor & limmet för Vinylplattor innehöll oftare asbest
 
Jag skulle säga tvärtom. Asbest användes friskt under just den här tidsperioden ofta gärna i lim och liknande. Men du kommer aldrig få reda på det om du inte skickar in ett prov.

Så, antingen river du upp golvet och gör ett test. (Det kommer inte ändra på något som redan skett)

Eller så låter du det nya golvet ligga och lägger detta bakom dig. Ni kan inte ändra på det som är gjort..

Grejen med asbest är att ju mer du exponeras desto större risk är det. Man skall ABSOLUT ha respekt för det och vara försiktig när man hanterar det. Men det är långvarig exponering som är det farliga. För storrökare så är det som en katalysator och gör det ännu mera farligt. Men då är det att man utsätter sig kontinuerligt.

Ingen som reagerar på att din syster är storrökare, men där är man inte rädd för risken att få cancer?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Våttorka rummet en extra gång om du är orolig för att det kan ha blivit kvar asbestdamm efter rivningen. Släng moppen/trasan i försluten påse. Eventuell asbest under golvet kommer att stanna under golvet tills det rivs, så börja inte riva mer i golvet om du inte vill sprida det igen (om det ens finns någon asbest).

Om din syster och systerdotter inte var närvarande vid rivningen så skulle jag vara betydligt mer orolig för rökning respektive passiv rökning än för att det kanske fanns kvar lite asbestdamm när de var där. Det finns ändå inget du kan göra åt det nu. Däremot skulle din syster kunna sluta röka om ni är oroliga för cancerogena ämnen i din systerdotters närhet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Jag skulle säga tvärtom. Asbest användes friskt under just den här tidsperioden ofta gärna i lim och liknande
Löjligt svar av dig, & du gör enbart TS oroligare i onödan!.

Hårda material limmades under 60-talet med vissa limmer som innehöll Asbest, d.v.s kakel, Vinylplattor, & vissa plastmattor/konstmaterial. ( som ofta limmades med kontaktlim ell liknande)
Vidare användes Eternit i ventilationsystem & asbest blandades in i gipsbruket för värmerör speciellt i böjar.

Ge mig 1 exempel som styrker ditt påstående att Asbest någonsin används i mattlim för heltäckningsmatta, eller i produkten heltäckningsmatta!.
 
J jawen skrev:
Löjligt svar av dig, & du gör enbart TS oroligare i onödan!.

Hårda material limmades under 60-talet med vissa limmer som innehöll Asbest, d.v.s kakel, Vinylplattor, & vissa plastmattor/konstmaterial. ( som ofta limmades med kontaktlim ell liknande)
Vidare användes Eternit i ventilationsystem & asbest blandades in i gipsbruket för värmerör speciellt i böjar.

Ge mig 1 exempel som styrker ditt påstående att Asbest någonsin används i mattlim för heltäckningsmatta, eller i produkten heltäckningsmatta!.
Värst vad du var tvärsäker..
Jag missade iofs att det gällde heltäckningsmatta MEN jag skulle aldrig svära mig fri från att det inte finns… varken i lim eller matta.

Att någon sitter på internet och tvärlovar något som man inte kan vet med säkerhet är ju bara dumt. Snacka om att vagga in någon i falsk säkerhet.

Gjort är gjort och går inte att backa. Släpp det och gå vidare. Om man får ångest så får man försöka lösa det isf.

Läs länken. Asbest finns på dom mest härliga platserna.

Tex golvbeläggningar och mattlim.

https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/har-finns-asbest/
 
D Dr Benz skrev:
Värst vad du var tvärsäker..
Jag missade iofs att det gällde heltäckningsmatta MEN jag skulle aldrig svära mig fri från att det inte finns… varken i lim eller matta.

Att någon sitter på internet och tvärlovar något som man inte kan vet med säkerhet är ju bara dumt. Snacka om att vagga in någon i falsk säkerhet.

Gjort är gjort och går inte att backa. Släpp det och gå vidare. Om man får ångest så får man försöka lösa det isf.

Läs länken. Asbest finns på dom mest härliga platserna.

Tex golvbeläggningar och mattlim.

Jag sitter INTE på internet & googlar mina svar, jag har upplevt hela min erfarenhet med verkliga jobb.
Gjort 100-tals asbest prov & har genom min erfarenhet lärt mig VAD man ska vara misstänksam emot & vad inte.

Alla dina kommentarer baseras däremot på vad "du läst", d.v.s du har ingen kunskap om verkligheten i detta.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J jawen skrev:
Jag sitter INTE på internet & googlar mina svar, jag har upplevt hela min erfarenhet med verkliga jobb.
Gjort 100-tals asbest prov & har genom min erfarenhet lärt mig VAD man ska vara misstänksam emot & vad inte.

Alla dina kommentarer baseras däremot på vad "du läst", d.v.s du har ingen kunskap om verkligheten i detta.
Precis just sånt här som är så farligt. Jag kör bil varje dag och har aldrig krockat. Därför är dom vägarna jag kör på 100 procent säkra.

Du har ingen aning om vilka prover jag har skickat in och inte skickat in. Du och jag har inte levt sida vid sida. Du önskade underlag för något som styrker det jag skrev och jag tycker att det var så. Men du tycker med din erfarenhet att du vet bättre. Du får lov att tycka så, du får också lov att tro att det är så. Men bredda vyerna och var lite ödmjuk för att världen är lite större.

Detta handlade mest om att gjort är gjort OCH det kvittar vad varken du eller jag skriver, det förändrar inte fakta.

Bättre att säga som det är (fast du tycker att du vet bättre utan att ha gjort prov) och låta TS svälja det och gå vidare med sitt liv. Det förändrar ändå inte utgången av det som redan är gjort.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.