Hejsan,
Vi renoverar vårt badrum som är på andra våningen, en firma var här idag och tog bort golvet. Eftersom de ska förstärka det, då vi skall ha kakel och klinkers.

En av arbetarna gjorde ett hål i röret som går till elementet så att det droppade vatten i jämn takt. Sen satte han på denna. Kan inget om rör, men känns lite osäkert om den skall ligga i golvet. Är det en säker "lagning" eller ska jag be att de bytar hela slangen, vill inte betala för ny slang och arbete för det?

Tack för du läste, å tack på förhand för tips och råd!
 
  • En svart kabel fäst på en träbjälke ovanför isoleringsmaterial i ett ofärdigt byggnadsutrymme. Skräp syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kan ju vara en tillfällig lösning eller hur?

jag skulle vara mer orolig om övriga huset har vattenslangar kopplade till elementen
 
Jag hoppas att du köpt en ombyggnad med avtal om att följa branschreglerna. Så jär står det i Säker vatten (länk längre ner):
”Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara, till exempel i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning, ska utföras utan fogar.
….
Fogar på tappvattenledningar ska vara placerade så att de är utbytbara och så att eventuellt utläckande vatten enkelt kan upptäckas.

Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara, till exempel i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning, ska utföras utan fogar.”

Du kan läsa mer här:
https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/2

Patrikkkk Patrikkkk skrev:
Hejsan,
Vi renoverar vårt badrum som är på andra våningen, en firma var här idag och tog bort golvet. Eftersom de ska förstärka det, då vi skall ha kakel och klinkers.

En av arbetarna gjorde ett hål i röret som går till elementet så att det droppade vatten i jämn takt. Sen satte han på denna. Kan inget om rör, men känns lite osäkert om den skall ligga i golvet. Är det en säker "lagning" eller ska jag be att de bytar hela slangen, vill inte betala för ny slang och arbete för det?

Tack för du läste, å tack på förhand för tips och råd!
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Jag hoppas att du köpt en ombyggnad med avtal om att följa branschreglerna. Så jär står det i Säker vatten (länk längre ner):
”Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara, till exempel i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning, ska utföras utan fogar.
….
Fogar på tappvattenledningar ska vara placerade så att de är utbytbara och så att eventuellt utläckande vatten enkelt kan upptäckas.

Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara, till exempel i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning, ska utföras utan fogar.”

Du kan läsa mer här:
[länk]
Men det är väl inte tappvatten till elementet,eller?
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
ser ut som ett koppar prisolrör till element , elementrör är det godkänt att skarva dolt
 
Krilleman
Snarare Radisol än Prisol.

Får man pressa Radisol som normalt bara är 15x0,8 och 12x0,7?
 
Tack för alla svar, jag pratade med han som ska renovera badrummet. Det var bara en tillfällig lösning, de har nu bytt ut alla slangar. Tack igen för era svar!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.