D debbo skrev:
För att förtydliga, lägenheter med gemensam ventilationskanal, så MÅSTE man ha en kolfilterfläkt vars luft går ut en bit under ett frånluftsdon.
En fläkt på taket ser till att det finns ett jämt självdrag.

Är konstnärens katter innekatter?
Pinkas det nedanför huset, så lukt kommer in via fönsterventilerna?
Har konstnären en felaktig fläkt dom trycker ner dofter till dig?

Som nämnts tidigare, kontakta fastighetsvärd/förvaltare, som kollar upp.
En fläkt på taket gör inte att det blir självdrag.Självdrag uppstår i kanalen om det är varmare inomhus än utomhus. Det innebär att det kan bli kallras på sommaren. Om man har självdrag är det lämpligt att ha ett kolfilter till sin fläkt som dock inte får vara ansluten till den gemensamma självdragskanalen. Med gemensam ventilationskanal med fläkt på taket behövs ingen fläktmotor i anslutna kök(, och får inte finnas). Spisfläkten,(egentligen spiskåpa), brukar i sådana fall ha ett mindre hål som gör att även när Spiskåpan är avtängd så ventileras köket.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag undrar, hur kan jag med hjälp av yrkesman , som ska komma hit, stoppa luftvägar. Jag har själv hittat en öppet hål där lufttrumman går ut i väggen Jag stoppade in ett halvt lakan och tejpade över så länge. Det hjälpte något men inte helt. Hennes starka parfym dyker plötsligt upp. Det är som att bo tillsammans med henne, hunddiarre, kattspray, konstnärliga lukter.[/QUOTE]

Hyresvärdens problem när hon uppenbarligen stör andra hyresgäster. Anmäl till dem att utreda, be dem att komma o lukta hemma hos dig!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Polgara71 skrev:
Jag undrar, hur kan jag med hjälp av yrkesman , som ska komma hit, stoppa luftvägar. Jag har själv hittat en öppet hål där lufttrumman går ut i väggen Jag stoppade in ett halvt lakan och tejpade över så länge. Det hjälpte något men inte helt. Hennes starka parfym dyker plötsligt upp. Det är som att bo tillsammans med henne, hunddiarre, kattspray, konstnärliga lukter.
Det är själva lufttrumman som hålet skall vara i. Luften skall komma ut genom det hålet. Inga andra hål skall finnas
 
K kentauren skrev:
En fläkt på taket gör inte att det blir självdrag.Självdrag uppstår i kanalen om det är varmare inomhus än utomhus. Det innebär att det kan bli kallras på sommaren. Om man har självdrag är det lämpligt att ha ett kolfilter till sin fläkt som dock inte får vara ansluten till den gemensamma självdragskanalen. Med gemensam ventilationskanal med fläkt på taket behövs ingen fläktmotor i anslutna kök(, och får inte finnas). Spisfläkten,(egentligen spiskåpa), brukar i sådana fall ha ett mindre hål som gör att även när Spiskåpan är avtängd så ventileras köket.
:rolleyes:
Ja det var ju en olycklig formulering, antingen självdrag enligt den principen du nämner eller en gemensam fläkt på taket som gör att luften tar rätt väg, båda principerna finns beroende på fastighet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K kentauren skrev:
Det är själva lufttrumman som hålet skall vara i. Luften skall komma ut genom det hålet. Inga andra hål skall finnas
Förstår inte riktigt dina ord. Men: en reparatör, som hyresbolaget skickade, kom och tittade på hålet runt fläktgången/röret och sa att detta skulle fixats redan vid start, vid själva kontruerandet av fläktsystemet och satte igång och tillsluta det. Han använde en rosa produkt som svällde upp och tätade sedan med vit acrylpump. Han kom även igen och vi fortsatte att täta möjliga luktingångar vid dörrfoder ( trösklar är borttagna) och rör som löper genom alla lägenheterna vertikalt. Nu hoppas jag att det blir bättre men jag får vänta och se. Grannen bor delvis i annan stad och är borta veckovis och då känner jag inget.. Här är en bild på del av hålet vi satte för.
 
  • Slitna väggkanter och golv, kabel rinner längs med vägg, stänk och skador på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
:rofl: är det ljus från grannen som lyser igenom:seenoevil:
 
P Polgara71 skrev:
Jag undrar, hur kan jag med hjälp av yrkesman , som ska komma hit, stoppa luftvägar. Jag har själv hittat en öppet hål där lufttrumman går ut i väggen Jag stoppade in ett halvt lakan och tejpade över så länge. Det hjälpte något men inte helt. Hennes starka parfym dyker plötsligt upp. Det är som att bo tillsammans med henne, hunddiarre, kattspray, konstnärliga lukter.
Hyresvärdens problem när hon uppenbarligen stör andra hyresgäster. Anmäl till dem att utreda, be dem att komma o lukta hemma hos dig![/QUOTE]
I IngvorSabina skrev:
Förstår inte riktigt dina ord. Men: en reparatör, som hyresbolaget skickade, kom och tittade på hålet runt fläktgången/röret och sa att detta skulle fixats redan vid start, vid själva kontruerandet av fläktsystemet och satte igång och tillsluta det. Han använde en rosa produkt som svällde upp och tätade sedan med vit acrylpump. Han kom även igen och vi fortsatte att täta möjliga luktingångar vid dörrfoder ( trösklar är borttagna) och rör som löper genom alla lägenheterna vertikalt. Nu hoppas jag att det blir bättre men jag får vänta och se. Grannen bor delvis i annan stad och är borta veckovis och då känner jag inget.. Här är en bild på del av hålet vi satte för.
: 418918"]Förstår inte riktigt dina ord. Men: en reparatör, som hyresbolaget skickade, kom och tittade på hålet runt fläktgången/röret och sa att detta skulle fixats redan vid start, vid själva kontruerandet av fläktsystemet och satte igång och tillsluta det. Han använde en rosa produkt som svällde upp och tätade sedan med vit acrylpump. Han kom även igen och vi fortsatte att täta möjliga luktingångar vid dörrfoder ( trösklar är borttagna) och rör som löper genom alla lägenheterna vertikalt. Nu hoppas jag att det blir bättre men jag får vänta och se. Grannen bor delvis i annan stad och är borta veckovis och då känner jag inget.. Här är en bild på del av hålet vi satte för.[/QUOTE]

I IngvorSabina skrev:
Förstår inte riktigt dina ord. Men: en reparatör, som hyresbolaget skickade, kom och tittade på hålet runt fläktgången/röret och sa att detta skulle fixats redan vid start, vid själva kontruerandet av fläktsystemet och satte igång och tillsluta det. Han använde en rosa produkt som svällde upp och tätade sedan med vit acrylpump. Han kom även igen och vi fortsatte att täta möjliga luktingångar vid dörrfoder ( trösklar är borttagna) och rör som löper genom alla lägenheterna vertikalt. Nu hoppas jag att det blir bättre men jag får vänta och se. Grannen bor delvis i annan stad och är borta veckovis och då känner jag inget.. Här är en bild på del av hålet vi satte för.
Jag menar att ett ventilationsrör, lufttrumma i princip är ett hål som går från ena sidan till den andra, tex inifrån ett kök eller badrum ut till utsidan huset. I princip ett större rör som går från källaren upp genom huset och ut på taket. Alla utrymmen och kök och badrum har mindre rör som är anslutna till detta större rör. På taket sitter en fläkt som suger ut luften och skapar ett undertryck i lägenheterna. Då måste luft komma in i lägenheterna som ersätter den luft som sugs ut. Det sker genom hål i väggarna (ventiler). Den fläkten är alltid påslagen. Detta betyder också att det inte finns några fläktar (motorer) i de enskilda lägenheterna. Skulle det mot all förmodan finnas någon i huset som satt in en fläkt kan det betyda att hans matos kan tryckas in i de andra lägenheterna. Självdrag fungerar på samma sätt förutom att ingen fläkt finns på taket. Då skapas undertrycket i lufttrumman av temperaturskillnaden ute och inomhus. Så ju kallare det är utomhus desto bättre drag blir det i kanalen. Där är det samma sak som gäller. Ingen kan ansluta en fläktmotor eftersom grannarna kan bli dom som får in luften.
Fick du något svar på hurdant ventilationssystem ni har i huset? Vad visar bilden? Är det upp mot taket eller mot grannen i samma plan ?
 
Jag har försökt att få tag på ritningarna från 1982 hos stadsbyggnadskontoret men de har inga. / Hålet där är ut genom en köksvägg (som är mitt i huset) till en hålighet som en "låda", tyvärr kände jag inte upp eller ner om det är ett helt schakt där men när jag stoppade in lakanet för tillfället för att testa om det slutade dra in luft den vägen , tog det ju emot till slut, så kanske en "låda" där röret sedan böjer av uppåt.


Jag menar att ett ventilationsrör, lufttrumma i princip är ett hål som går från ena sidan till den andra, tex inifrån ett kök eller badrum ut till utsidan huset. I princip ett större rör som går från källaren upp genom huset och ut på taket. Alla utrymmen och kök och badrum har mindre rör som är anslutna till detta större rör. På taket sitter en fläkt som suger ut luften och skapar ett undertryck i lägenheterna. Då måste luft komma in i lägenheterna som ersätter den luft som sugs ut. Det sker genom hål i väggarna (ventiler). Den fläkten är alltid påslagen. Detta betyder också att det inte finns några fläktar (motorer) i de enskilda lägenheterna. Skulle det mot all förmodan finnas någon i huset som satt in en fläkt kan det betyda att hans matos kan tryckas in i de andra lägenheterna. Självdrag fungerar på samma sätt förutom att ingen fläkt finns på taket. Då skapas undertrycket i lufttrumman av temperaturskillnaden ute och inomhus. Så ju kallare det är utomhus desto bättre drag blir det i kanalen. Där är det samma sak som gäller. Ingen kan ansluta en fläktmotor eftersom grannarna kan bli dom som får in luften.
 
Redigerat av moderator:
@IngvorSabina: Du behöver lära dig att citera!
Du får INTE skriva inne i texten som du citerat, du måste skriva EFTER, längst ner, efterQUOTE-taggen.

Annars går det inte att se vad du skrivit och vad som är skrivet av föregående skribent.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Jag tyckte att jag gjorde det. Vart själv väldigt förvånad. Hur är det möjligt att skriva in i någon annans text???
 
K kentauren skrev:
Jag tyckte att jag gjorde det. Vart själv väldigt förvånad. Hur är det möjligt att skriva in i någon annans text???
När man klickar "Svara" på ett inlägg får man med citerat text och den kan man redigera helt fritt. Viktigast där är att radera det som inte är intressant för ditt svar. Bäst är om du bara lämnar högst 2-3 rader, tillräckligt för att förstå vad du svarar på.

Om du tittar i min skärmdump har jag markerat "taggarna" som innehåller citerad tex med röda pilar.
Du ska skriva efter den sista, i den tomma ytan under det citerade.
Skärmdump av forum, textredigerare, citat, med pil och text "skriv här".
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
K kentauren skrev:
Jag tyckte att jag gjorde det. Vart själv väldigt förvånad. Hur är det möjligt att skriva in i någon annans text???
Förlåt Anna_H jag såg inte att ditt inlägg var riktat till @IngvorSabina, så det blev lite obegripligt för mig. Men jag har ett inlägg tid 17:21 som inget är mina ord utom sista stycket. Mycket mysko
 
K kentauren skrev:
Förlåt Anna_H jag såg inte att ditt inlägg var riktat till @IngvorSabina, så det blev lite obegripligt för mig. Men jag har ett inlägg tid 17:21 som inget är mina ord utom sista stycket. Mycket mysko
Du har också varit inne och redigerat i citerad text och rört till det.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.