Är intresserad av ett hus som vi ska köpa.

Jag har fått ett mätresultat från radonmätning som ligger på 230 i snitt med 370 i ett rum och 90 i det andra rummet som mättes. Mättid var jan-mars.

Hur tolkar jag resultatet? Behöver sanering göras? Ska man ta upp det i en prisöfrhandling
 
Personligen skulle jag välja att INTE köpa ett hus med radon i. Oavsett, radon är såklart en nackdel som du absolut ska föra fram i en ev prisförhandling!!

Snittnivån är för hög enligt kommande regler från SSI. Där säger man:
"Radonhalten i bostäder ska vara lägre än 200 Bq/m3 senast 2020"

Källa: http://www.ssi.se/radon/Radon_RiktGransv.html
 
I stort sätt så har alla hus radon. Frågan är bara vilken mängd. 200Bq/m3 är det värdet som SSI har. För något år sedan var det 400...
Fortfarande dör 500 pers i sverige pga Radon heter det. Men typ 90% av dem är rökare..

Är det markradon så är det toppen. Lätt att bli av med. Och relativt billigt (typ 30-40tusen om du inte gör det själv då ligger det på runt 5-10tusen) att få ner värdet rejält. Drift kostnaden ligger på runt 30-70watt. som en glödlampa med andra ord.

Är det blåbetong så är det betydligt värre.. Dyrt att få bukt på & dessutom dyra driftkostnader man brukar installera en FTX anläggning för att få bukt med problemet.

Så är det blåbetong, undvik eller pruta rejält.. pruta minst 100.000:- FTX anläggningen kostar säkert runt 60-80tusen att installera + driftkostnaden..

Bidrag finns för att få för saneringen. Bidraget måste du ansöka innan du påbörjar en ev åtgärd.

Jag bor själv i ett Radon hus. Med just Markradon. Med liknade värden. jag funderar på att åtgärda det i vinter.. Vi får se..
 
Jag bor i ett hus byggt av blåbetong. Innan jag köpte det mätte tidigare ägare till värden på ca 300. När vi sedan flyttat in visade det sig att tidigare ägare haft alla tilluftsventiler stängda. Vi öppnade dem och ny mätning gjordes, denna gång med värden på ca 200.
Efter att ha monterat några spaltventiler och en Pax-fläkt är värdena nu nere i 100...
Med detta vill jag säga att det är svårt att bedöma ett värde om man inte känner till förutsättningarna vid mätningen.
Det som är bra om det är byggmaterialet som är radonkällan är att det är relativt enkelt att ventilera bort det, som i mitt fall med tilluftsventiler och en Pax-fläkt. Jag planerar nu att ytterligare förbättra ventilationen genom att sätta en frånluftsfläkt. Ska bli intressant att se om värdena går att få ner ytterligare...
Självklart ska ett förhöjt radonvärde tas med i prisförhandlingen!!!
Per-erik, naturligtvis är en FTX-anläggning en bra lösning, men absolut inte nödvändig om det inte rör sig om extrema radonhalter.
 
Per-Erik skrev:
Är det markradon så är det toppen. Lätt att bli av med. Och relativt billigt (typ 30-40tusen om du inte gör det själv då ligger det på runt 5-10tusen) att få ner värdet rejält. Drift kostnaden ligger på runt 30-70watt. som en glödlampa med andra ord.
Hur blir man av med markradon då? Och är det något man kan göra själv utan att vara speciellt händig och kunnig eller?
(Om jag får stäla lite av tråden och fråga jag också...)

Och när byggdes det mest med blåbetong? (Vi kollar på ett hus byggt -65) Tänkte om det kunde utesluta att det är byggt med sådan betong...
 
Kullan skrev:
Hur blir man av med markradon då? Och är det något man kan göra själv utan att vara speciellt händig och kunnig eller?
(Om jag får stäla lite av tråden och fråga jag också...)

Och när byggdes det mest med blåbetong? (Vi kollar på ett hus byggt -65) Tänkte om det kunde utesluta att det är byggt med sådan betong...
Blåbetong användes som byggmaterial mellan 1929 och 1975.
Det finns två sätt att ta bort radon som kommer
från marken.
Hindra radonet från att komma in i huset
genom att:
• täta de läckor mot marken som släpper in
radonhaltig jordluft
• installera radonsug
• installera radonbrunn
• installera anordning enligt luftkuddemetoden
Spä ut radonet genom att:
• installera mekaniskt till- och frånluftssystem
• öka luftväxlingen genom att montera in
flera uteluftsdon
• anordna luftspalter utmed golvytan och
eventuellt även utmed källarytterväggarnas
insidor. Spalterna ventileras med frånluft.
 
Tänkte bara tillägga att SSI, dvs. Statens Strålskyddsinstitut, har en hel del bra information om både radonet i sig och hus med radonproblem på sin hemsida; www.ssi.se (klicka på "Radon" naturligtvis).
 
För att bli av med markradon som installerar man en radon sug. Man borrar hål i plattan & sätter ned ett rör ansluten till en "damsugare" typ. Som suger hela tiden uner plattan. Detta gör att radonet Sugs upp & sprutas ut utomhus (där det inte utgör någon som helst fara).

Ganska vanligt är att det är genom golvbrunnarna som radonet stiger upp. man brukar sätta en sug där avloppsröret kommer in i huset. så att ev radon som kommer den vägen också sugs bort.

Så beroende på vilken metod man använder & hur huset är konstruerat så blir det olika många hål genom plattan.
tex smalrörs metoden använder 20mm rör ner i plattan kopplat till en "huvud"stam på 40mm.. Och där är det i stortsätt ett borrhål/rum.

Jag har inte gjort detta jobb själv med funderar allvarligt på att göra det nu i vinter.. Jag TROR inte det är så svårt.. Gäller att pumpa firman som levererar grejerna på så mycket info som det går..

www.SSI.Se är bra...
Men
http://www.radonguiden.se/
är bättre.. :) fast smaken är ju som baken..
 
Måste påpeka att ditt fall INTE är typiskt!
Det är vanligtvis betydligt svårare (och dyrare) att hantera Radon från byggmaterialet än radon från marken!
Enkla metoder som extra tilluftsventiler etc. brukar bara ge marginella effekter, och ibland tillochmed förvärrade
resultat.
Men det belyser också det faktum att vid misstanke om radon från byggmaterial (=blå lättbetong i konstruktionen) så bör en ordentlig och professionell mätning med gammamätare göras, som bedömms av någon med erfarenhet.


Strutsa skrev:
Jag bor i ett hus byggt av blåbetong. Innan jag köpte det mätte tidigare ägare till värden på ca 300. När vi sedan flyttat in visade det sig att tidigare ägare haft alla tilluftsventiler stängda. Vi öppnade dem och ny mätning gjordes, denna gång med värden på ca 200.
Efter att ha monterat några spaltventiler och en Pax-fläkt är värdena nu nere i 100...
Med detta vill jag säga att det är svårt att bedöma ett värde om man inte känner till förutsättningarna vid mätningen.
Det som är bra om det är byggmaterialet som är radonkällan är att det är relativt enkelt att ventilera bort det, som i mitt fall med tilluftsventiler och en Pax-fläkt. Jag planerar nu att ytterligare förbättra ventilationen genom att sätta en frånluftsfläkt. Ska bli intressant att se om värdena går att få ner ytterligare...
Självklart ska ett förhöjt radonvärde tas med i prisförhandlingen!!!
Per-erik, naturligtvis är en FTX-anläggning en bra lösning, men absolut inte nödvändig om det inte rör sig om extrema radonhalter.
 
Som redan påpekats, så har alla småhus en viss belastning av radon. Nyare bostäder som är byggda med detta i åtanke är naturligtvis det bästa, men äldre bostäder (pre 1990) ligger ofta på mellan 100-300 Bq. Medelvärdet är runt 135Bq för småhus i Sverige om jag minns korrekt.
Radonhalten varierar ganska kraftigt med väder, familjen som bor i huset, förändringar i ventilation etc. Därför kan ett värde från en tidigare ägare variera stort mot ett från en ny, även om inga andra förändringar vidtagits...


rsjowa skrev:
Personligen skulle jag välja att INTE köpa ett hus med radon i. Oavsett, radon är såklart en nackdel som du absolut ska föra fram i en ev prisförhandling!!

Snittnivån är för hög enligt kommande regler från SSI. Där säger man:
"Radonhalten i bostäder ska vara lägre än 200 Bq/m3 senast 2020"

Källa: [länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.