Den hamnar ju i skugga ganska snabbt så nej.
 
Tack Ja snabbe för ditt Nej. Det var i nåt flöde jag fick info om att det skulle skuggas o nu när vi äntligen är klara så vill jag kolla att vi inte missat något.
 
Om alla paneler sitter åt öster på ett brant tak kan solcellerna ge hög effekt på morgonen, växelriktaren jobbar då hårt och blir varm. Och då är det inte så lyckat att späda på värmen med sol direkt mot växelriktaren. Men sitter panelerna i en annan riktning så är det lugnt.
 
  • Gilla
Abbedissan
  • Laddar…
1/3 av solcellerna sitteråt öster på ett tak med svag lutning 21 grader så det är nog ok då va?
 
Varför satte ni inte växelriktaren i källaren eller i carporten eller skyddat på annat sätt? Vilken IP-klassning har växelriktaren? Jag skulle aldrig komma på tanken ens att sätta växelriktaren utomhus.
Livslängden i all elektronik är kritiskt beroende på temperaturen. Så om den är utsatt för direkt solinstrålning kan den ju bli rätt varm. Det är ditt val att välja mellan kostnad för ett solskydd eller kortare livslängd.
 
  • Gilla
Abbedissan
  • Laddar…
F
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför satte ni inte växelriktaren i källaren eller i carporten eller skyddat på annat sätt? Vilken IP-klassning har växelriktaren? Jag skulle aldrig komma på tanken ens att sätta växelriktaren utomhus.
Livslängden i all elektronik är kritiskt beroende på temperaturen. Så om den är utsatt för direkt solinstrålning kan den ju bli rätt varm. Det är ditt val att välja mellan kostnad för ett solskydd eller kortare livslängd.
För att inte tala om IP-klassning. Ett IP-test är 10 minuter långt med kranvatten, livslängden på en växelriktare är kanske 20år med smutsigt regn utan ytspänning. Växlande temperaturer, kondens, -26 grader på vintern då den knappt startar upp på 6-8 veckor. Nej tack.
 
  • Gilla
Abbedissan
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför satte ni inte växelriktaren i källaren eller i carporten eller skyddat på annat sätt? Vilken IP-klassning har växelriktaren? Jag skulle aldrig komma på tanken ens att sätta växelriktaren utomhus.
Livslängden i all elektronik är kritiskt beroende på temperaturen. Så om den är utsatt för direkt solinstrålning kan den ju bli rätt varm. Det är ditt val att välja mellan kostnad för ett solskydd eller kortare livslängd.
Vi har vare sig källare eller carport. Det är inte kostnaden för ett solskydd som avhåller oss. Men fult och kankse onödigt. Vi har haft det sämsta företaget som hållit i detta och de har inte sagt något om solskydd utan allt var bra så här.
 

Bästa svaret

A Abbedissan skrev:
1/3 av solcellerna sitteråt öster på ett tak med svag lutning 21 grader så det är nog ok då va?
Helt OK. Generellt sett.
Den blir nog knappt ljummen där. Fronius som jag är mest bekant med är byggda för att monteras ute med dubbelt bakstycke med kylkanaler och inbyggd fläkt. Men det gäller inte alla växelriktare.

Men vill du så finns rätt snygga små tak att köpa.
Solenergiinstallation på vägg med växelriktare, elskåp, kablar, rör och skydd mot väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abbedissan
  • Laddar…
S
Herregud, spelar väl ingen roll om skärmtaket är snyggt när resten av installationen ser ut så där.
 
  • Gilla
Hns235 och 2 till
  • Laddar…
Men ursäkta. Är en sådan installation OK? Tänk på att de röda och svarta kablarna för livsfarlig spänning på upp till 700-900 Volt. Och dom är inte ens klamrade. Där jag bor regnar det ofta vågrätt, dvs det lilla taket gör ingen skillnad. Alla boxar blir utsatta för väder och vind.
Nej, för en säker funktion ska det mesta av bilden sitta sol- och vattenskyddat.
Tänk på att det är anläggningsägaren som bär fullt ansvar för anläggningens säkerhet, inte installatörens. Om någon kommer att skadas av anläggningen är det fastighetsägarens ansvar.
 
F
O Ove Fredriksson skrev:
Helt OK. Generellt sett.
Den blir nog knappt ljummen där. Fronius som jag är mest bekant med är byggda för att monteras ute med dubbelt bakstycke med kylkanaler och inbyggd fläkt. Men det gäller inte alla växelriktare.

Men vill du så finns rätt snygga små tak att köpa.
[bild]
Tror du nån växelriktare INTE är IP-klassad för att sitta utomhus? Har du sett en växelriktare som varit monterad utomhus efter 8 år och jämfört den med en inomhus. Det är fö inte så unikt med fläktar, alla har det förutom några kinesiska växelriktare.
 
Helt rätt, blev lite syftningsfel; de flesta, men inte alla, har fläkt.
 
F
O Ove Fredriksson skrev:
Helt rätt, blev lite syftningsfel; de flesta, men inte alla, har fläkt.
som jag skrev, Kinesiska har inte fläkt vilket jag ur ett värme/heatcyclingperspektiv har svårt att acceptera som lika effektivt eller bra som att faktiskt ha fläktar. Däremot så är det ju ur ett IP-perspektiv betydligt bättre att inte ha fläktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.