Det faktum att du inte har någon laddomat är sannolikt orsaken till att pannan rostat sönder.
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
såg även att dom hade en på 15kw och rekommenderas att eldas mot 750-1000L och får du in en 500 så får du säkert in en 750L
Den där skulle nog fungerat om det inte vore för att rökröret pekar rakt bakåt. Den får precis plats men sen ska rökröret också in mellan vägg och panna. Och det lägget väl till minst två decimeter så då kan jag inte öppna dörren.

Ventilationen är mekanisk så där är det inga problem däremot skulle jag antagligen tvingas sätta in en radiator för värmens skull. I dag räcker det med spillvärmen från acktanken.
 
E EBMTJ skrev:
Den där skulle nog fungerat om det inte vore för att rökröret pekar rakt bakåt. Den får precis plats men sen ska rökröret också in mellan vägg och panna. Och det lägget väl till minst två decimeter så då kan jag inte öppna dörren.

Ventilationen är mekanisk så där är det inga problem däremot skulle jag antagligen tvingas sätta in en radiator för värmens skull. I dag räcker det med spillvärmen från acktanken.
E EBMTJ skrev:
Den där skulle nog fungerat om det inte vore för att rökröret pekar rakt bakåt. Den får precis plats men sen ska rökröret också in mellan vägg och panna. Och det lägget väl till minst två decimeter så då kan jag inte öppna dörren.

Ventilationen är mekanisk så där är det inga problem däremot skulle jag antagligen tvingas sätta in en radiator för värmens skull. I dag räcker det med spillvärmen från acktanken.
Det finns inte möjlighet till en kökspanna el. Vattenmantlad braskamin ?
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Det finns inte möjlighet till en kökspanna el. Vattenmantlad braskamin ?
Köket är i andra änden av huset så nja. Däremot skulle man eventuellt kunna köra värmepump och en kamin i vardagsrummet genom att dra rökröret genom väggen och sedan ansluta till nuvarande skorsten. Placeringen i vardagsrummet blir dock inte optimal.
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Det finns inte möjlighet till en kökspanna el. Vattenmantlad braskamin ?
Köket är i andra änden av huset så nja, däremot skulle man eventuellt kunna kombinera värmepumpen med en kamin i vardagsrummet som får ansluta till befintlig skorsten.
 
Uppdatering, idag kom "Värmebaronen" förbi, antagligen var han i närheten. Han kom med diverse kreativa förslag men hade svårt att "lösa" det hela. Han såg visserligen en möjlighet att få plats med deras 40KW:s panna och sen knöla in två 750 liters tankar men då skulle jag behöva flytta gångjärn på dörren och mer eller mindre åla mig in. Dessutom skulle jag inte få plats någon nämnvärd mängd med ved. Så det landar nog i värmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.